DTM: Schubert-BMW-teamgenoten René Rast en Sheldon van der Linde 1 en 2 op Red Bull Ring

René Rast en Sheldon van der Linde met de Schubert-BMW's een klasse apart op de Red Bull Ring
Hij won al vele races met Audi, maar nu heeft René Rast ook zijn eerste overwinning in de DTM als BMW-rijder binnen. Vanaf de pole-position behaalde de Duitser, die op het punt staat om voor de tweede keer vader te worden, op de Red Bull Ring een loepzuivere start-finishzege. Zijn teamgenoot Sheldon van der Linde eindigde als tweede, de Oostenrijker Thomas Preining werd met de EMA-Manthey-Porsche als derde afgevlagd en nam daarmee de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over, omdat Mirko Bortolotti in de beginfase een lekke band opliep en geen punten scoorde.
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto’s: ADAC Motorsport
Het BMW-team Schubert Motorsport bezette de volledige eerste startrij met René Rast op pole-position en titelverdediger Sheldon van der Linde naast zich. Daarachter Jack Aitken in de snelste van de beide Emil Frey-Ferrari’s en Thomas Preining in de Manthey-EMA-Porsche. Mirko Bortolotti startte als negende, Thierry Vermeulen op de twaalfde plaats. Snelste Audi-rijder was Ricardo Feller als 13e, beste Mercedes-rijder Arjun Maini zelfs slechts 16e.

Start met Rast (33) en Van der Linde (1) voor Preining (91)
Onzekerheid heerst over het weer net voor de start van de race. Het is nog droog, maar westelijk van het circuit is de regen dichtbij. Bij de start Rast pakt de leiding voor Sheldon van der Linde, Preining en Schmid. Kelvin van der Linde gaat in de eerste bocht in de rondte. Bortolotti heeft in het gedrang ook schade opgelopen, hij rijdt aan het eind van de ronde de pits in vanwege een lekke band rechts achter, veroorzaakt door een aanrijding van Porsche-rijder Marvin Dienst. Rast leidt voor Sheldon van der Linde, Preining, Schmid, Wittmann, Güven, Aitken, Olsen, Vermeulen en Perera.
Met het oog op de titelstrijd zou dat betekenen dat Preining weer de leiding overneemt. Feller komt in botsing met Auer, de wedstrijdleiding oordeelt dat Feller zijn plek weer aan Auer moet afstaan. Vermeulen vecht ondertussen een leuk duel uit met zijn teamgenoot Aitken, waarbij de twee meerdere maken van positie wisselen.

In totaal trok het DTM-weekeinde in Oostenrijk zo'n 45.000 bezoekers
Wittmann zet Clemens Schmid steeds meer onder druk in de strijd om de vierde plaats. In de twaalfde ronde blijft Wittmann in bocht drie langer op het gas en pakt de vierde positie. Direct daarna komt Güven formaatvullend in de spiegels van Schmids Lamborghini, terwijl Güven Olsen in zijn kielzog heeft. Ondertussen zet de regen in, het eerst achterop het circuit, maar al snel ook verder naar beneden in de pitstraat. Na 20 minuten opent het pitstopvenster, maar de meeste rijders blijven vooralsnog buiten. Engstler, Feller, Maini en Holzem zijn de eersten die binnenkomen, ze wisselen allemaal nog naar slicks. Hetzelfde geldt voor Heinemann, die twee ronden later stopt.
Een curieus moment is er als Bortolotti een uitstroomopening van de ventilatie opeens in zijn hand houdt en onder het rijden uit het zijraam van zijn auto werpt. Olsen is in de 20e ronde de eerste uit de kopgroep die stopt, een ronde later ook Wittmann, Schmid en Güven. Vermeulen stopt vanaf de vierde plaats in de 23e ronde, een ronde later stopt Preining. In de 24e ronde komt Sheldon van der Linde binnen vanaf de tweede plaats, de Zuid-Afrikaan heeft ogenschijnlijk een probleemloze stop, hij komt voor Preining weer de baan op. Zijn teamgenoot Rast stopt een ronde later. Ook bij Rast loopt de stop goed, hij blijft voor Sheldon van der Linde.

De beide Schubert-BMW-rijders René Rast en Sheldon van der Linde waren een klasse apart
Engel en Kelvin van der Linde zijn de enige twee rijders die nog naar binnen moeten. Dat doen ze net op tijd aan het eind van ronde 27, waarmee het klassement weer up-to-date is. Rast leidt voor Sheldon van der Linde, Preining, Wittmann, Olsen, Schmid, Güven, Aitken, Vermeulen en Maini. Kelvin van der Linde, gisteren nog winnaar van de race, parkeert zijn auto met schade in de pits, voor hem heeft verder rijden geen zin meer.
Vooraan opent Wittmann de aanval op Preining in de strijd om de derde plaats. Wittmann is sneller dan de Oostenrijker, maar kan het gat uiteindelijk toch niet dichtrijden. Vooraan lijken de posities betrokken met Rast op 2,7 seconden van Sheldon van der Linde, dan Preining, Wittmann en Olsen. Zo gaat het veld de laatste vijf minuten in. De 41e ronde is de laatste. Rast rijdt als winnaar over de eindstreep en behaalt zijn eerste zege als BMW-rijder. Sheldon van der Linde completeert het dubbele succes van het Schubert-BMW-team. Preining wordt derde en neemt de leiding in de tussenstand over, voor Wittmann, Olsen, Schmid, Güven, Aitken, Vermeulen en Maini.

Thierry Vermeulen, die hier vertrekt na een probleemloze pitstop, eindigde opnieuw in de top tien