VLN: Vijfde BMW Walkenhorst seizoenszege voor Christian Krognes/Kuba Giermaziak. Benjamin Leuchter zorgt voor Cup 2 schandaal
Een prachtige balans voor het team van Walkenhorst in de NLS. In zeven wedstrijden wist de combinatie Christian Krognes/Kuba Giermaziak voor de vijfde maal te winnen. Voor BMW betekende het de zesde overwinning voor de M4 GT3 in het kampioenschap. Alleen het team Falken(Schnabl Engineering) wist tot nu toe de BMW-hegemonie bij de ROWE 6 Uurswedstrijd te onderbreken. De combinatie Nick Catsburg/David Pittard/ Felipe Fernandez Laser eindigde bij het debuut van de tweede Frikadelli Ferrari 296 GT3 als tweede. Eindelijk weer een podiumresultaat voor de Scherer Sport Audi R8 LMS Evo van de combinatie Frank Stippler/Vincent Kolb. In de Cup 2 klasse maakte Benjamin Leuchter zich al in de openingsfase noch bij de concurrentie noch bij de sportcommissarissen bepaald populair. Van de uit Duisburg afkomstige coureur werd na een omstreden incident in de beginfase zijn Nordschleife Permit vanavond door de sportcommissarissen ingetrokken. Leuchter had de Cup 2 titel in het vizier maar ontpopte zich in de beginfase als een heethoofd door zijn directe rivaal Michele Di Martino van de baan af te beuken.

Mooie openingsfase met de gloednieuwe Frikadelli Ferrari 296 GT3 in de BMW Walkenhorst sandwich.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: VLN
Vijfde BMW Walkenhorst seizoenszege voor Christian Krognes/Kuba Giermaziak. Benjamin Leuchter zorgt voor Cup 2 schandaal
De fenomenale prestatie van de Walkenhorst-combinatie Krognes/Giermaziak werd door een incident in de Cup 2 klasse in de beginfase naar de achtergrond verdrongen. In een groepje van vier vochten de Cup 2 Porsches om positie. In de AMG Arena ging het eigenlijk fout. Michele di Martino in de #112 KKrämer Porsche werd aanvankelijk door Peter Terting in de #123 123 Mühlner-Porsche gepasseerd. Vervolgens wilde Leuchter er in de #100 Porsche 911 GT3 Cup ook langs maar toen ging het fout. Hij reed aanvankelijk naast Di Martino maar die gaf geen krimp. In de bocht naar links raakte Leuchter Di Martino voor de eerste maal. In Turn 3 werden beiden door Felipe Fernandez Laser(die op twee auto´s bij twee verschillende teams stond ingeschreven) in de #125 Huber Porsche gepasseerd. Nadat Leuchter en Di Martino elkaar geraakt hadden kwam het bij het uitkomen van de AMG Arena duidelijk toot een confrontatie die duidelijk heel veel weg had van een wraakactie. Daarbij gleden ook nog eens twee andere deelnemers van de baan. Hoewel Leuchter zich voor de TV camera´s verontschuldigde was het kwaad al geschied.
De sportcommissarissen namen vanavond de keiharde beslissing dat Leuchter´s Nordschleife Permit per direct werd ingetrokken. Omdat Leuchter formeel in beroep is gegaan kan hij over twee weken gewoon aan de laatste wedstrijd deelnemen. De verwachting is dat de titelstrijd in de Cup2 klasse aan de groene tafel beslist gaat worden. Di Martino bleef echter een gentleman. `Ik vind Bennie een eerlijke sportman maar het was vandaag zeker niet zijn dag.` Wordt de komende weken en maanden ongetwijfeld vervolgd.

Nog in de schutkleuren maar de tweede gloednieuwe Frikadelli Ferrari 296 GT3 deed het eigenlijk uitstekend. De eerste schreef historie en bevindt zich in het Ferrari museum
De Frikadelli Ferrari 296 GT3 lag na stuivertje wisselen met de Walkenhorst M4 GT3´s geruime tijd aan de leiding. Maar het typische Eifelweer kon kort voor het einde niet uitblijven. Het betekende een lange stop voor de Frikadelli 296 GT3 waarbij niet alleen de remblokjes verwisseld werden maar er was ook nog een verschil van mening of men op slicks of regenbanden verder zou gaan. Teambaas Klaus Abbelen haakte de knoop door en nam de juiste beslissing door regenbanden te laten monteren. Daarmee was de strijd gestreden. Voor Abbelen was het niet meer dan een testprogramma voor de editie van 24U Nùrburgring 2024 al dachten zijn rijders daar duidelijk anders over. De besluiteloosheid bij de laatste reguliere stop leverde de Frikadelli Ferrari wel een achterstand van 2.24.758 secs op.

Goed resultaat voor het team van Dòrr. Ook tijdens het 12 Uursweekend deed de Aston Martin Vantage GT3 het uitstekend.
De combinatie Stippler/Kolb mocht met de Scherer PHX Audi R8 LMS vanaf pole vertrekken maar zowel Stippler als Kolb konden het tempo van de BMW en de Ferrari niet bijhouden. Het gehele seizoen leveren de Michelin banden bij Scherer PHX de nodige problemen op. Recentelijk heeft men nog uitgebreid getest en zowel Stippler als Kolb waren duidelijk heel blij met het vandaag behaalde resultaat. Eindelijk had men voor het eerst dit seizoen eigenlijk een probleemloze wedstrijd kunnen rijden.
Jakub Giermaziak: ``Ik moet zeggen dat het een zwaar gevecht was´´. Bij ons eerste pitstop hadden we geluk. Wij konden tijd winnen. Daarna zaten wij bijna op gelijke hoogte met de Ferrari ook al is hij op een recht stuk eigenlijk onverslaanbaar.`` Christian Krognes: `´Het was wel een erg cool gevecht. Gedurende de regen was het moeilijk te herkennen waar het nat of droog was. Nicky was bijzonder snel. Het was dan ook een behoorlijke uitdaging. Ik ben wel erg verheugd dat wij hier als eerst geklasseerde konden vertrekken.
Nicky Catsburg beschrijft het duel met Krognes als volgt: ``Aan het begin de eerste stint hebben Christian en ik genoten. Hij was erg snel maar aan het einde van de stint lieten zijn banden het afweten waardoor ik kon inhalen. Vervolgens kwam de regen. Ik hou van deze baan maar ik haat deze omstandigheden. Zeker als je ook nog eens met slicks onderweg bent en het begint ook nog eens te regenen. Ik slaagde erin om Christian te passeren en kon een gat slaan. Maar uit het niets was ineens opnieuw weer terug.
Frank Stippler: ``Het is goed dat onze hattrick van pech nu een einde is gekomen. Dit voelt goed aan. En dit werkt als zout op de wonden van de co-rijders en het team die zoveel teleurstellingen moesten doormaken. Het thema bandenpech lijkt nu voorgoed voorbij te zijn alhoewel de lage baan en luchttemperaturen ons wel in de kaart hebben gespeeld. Ik denk dat we nu weer op het punt zijn waar we vorig jaar opgehouden hebben.´´

Catsburg verloor de wedstrijd op de laatste stop.
Eindelijk weer eens een mooi resultaat voor Paul Harkema in de Cup2 klasse. Samen met oud kampioen Tim Scheerbarth eindigde de Nederlander na een lange pechreeks als tweede. Verder een prachtresultaat voor Beitske Visser die samen met Carrie Schreiner in de GTI Tire Motorsport BMW M4 GT4 by WS Racing de SP8T klasse won.
Uitslag 55e ADAC Barbarossapreis
1.Christian Krognes/Kuba Giermaziak – Walkenhorst Motorsport – BMW M4 GT3 28 ronden 4.03.44964
2. David Pittard/Nick Catsburg/Felipe Fernandes Laser – Frikadelli Racing – Ferrari 296 GT3 + 2.24.76.
3.Vincent Kolb/Frank Stipplerr SCHERER SPORT PHX – Audi R8 LMS GT3 + 2.57.310.
4. Darren Turner/Ben Dörr/Phil Dörr – Dörr Motorsport – Aston Martin Vantage GT3 + 3.46.704
5. Dylan Pereira/Sami-Matti Trogen – Walkenhorst Motorsport – BMW M4 GT3´+ 4.01.280
6. Christopher Brück/Moritz Kranz/Tobias Müller – Mühlner Motorsport – Porsche 911 GT3 Cup + 4.01.260
7. Paul Harkema/Tim Scheerbarth – AVIA W&S Motorsport – Porsche 911 GT3 Cup + 7.51.098
8. Arne Hoffmeister/Reinhard Kofler/Henstik Still – Mathol Motorsport – Porsche 911 GT3 Cup + 1 ronde
9. Ben Bünnagel/Noah Nagelsdiek – Black Falcon – Porsche 911 GT3 Cup + 1 ronde
10. Nick Salevsky/Tobias Vasquez – Mühlner Motorsport – Porsche 911 GT3 Cup + 1 ronde

Christian Krognes en Kuba Giermaziak. Een onverslaanbaar duo voor Walkenhorst.

Mooie openingsfase met de gloednieuwe Frikadelli Ferrari 296 GT3 in de BMW Walkenhorst sandwich.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: VLN
Vijfde BMW Walkenhorst seizoenszege voor Christian Krognes/Kuba Giermaziak. Benjamin Leuchter zorgt voor Cup 2 schandaal
De fenomenale prestatie van de Walkenhorst-combinatie Krognes/Giermaziak werd door een incident in de Cup 2 klasse in de beginfase naar de achtergrond verdrongen. In een groepje van vier vochten de Cup 2 Porsches om positie. In de AMG Arena ging het eigenlijk fout. Michele di Martino in de #112 KKrämer Porsche werd aanvankelijk door Peter Terting in de #123 123 Mühlner-Porsche gepasseerd. Vervolgens wilde Leuchter er in de #100 Porsche 911 GT3 Cup ook langs maar toen ging het fout. Hij reed aanvankelijk naast Di Martino maar die gaf geen krimp. In de bocht naar links raakte Leuchter Di Martino voor de eerste maal. In Turn 3 werden beiden door Felipe Fernandez Laser(die op twee auto´s bij twee verschillende teams stond ingeschreven) in de #125 Huber Porsche gepasseerd. Nadat Leuchter en Di Martino elkaar geraakt hadden kwam het bij het uitkomen van de AMG Arena duidelijk toot een confrontatie die duidelijk heel veel weg had van een wraakactie. Daarbij gleden ook nog eens twee andere deelnemers van de baan. Hoewel Leuchter zich voor de TV camera´s verontschuldigde was het kwaad al geschied.
De sportcommissarissen namen vanavond de keiharde beslissing dat Leuchter´s Nordschleife Permit per direct werd ingetrokken. Omdat Leuchter formeel in beroep is gegaan kan hij over twee weken gewoon aan de laatste wedstrijd deelnemen. De verwachting is dat de titelstrijd in de Cup2 klasse aan de groene tafel beslist gaat worden. Di Martino bleef echter een gentleman. `Ik vind Bennie een eerlijke sportman maar het was vandaag zeker niet zijn dag.` Wordt de komende weken en maanden ongetwijfeld vervolgd.

Nog in de schutkleuren maar de tweede gloednieuwe Frikadelli Ferrari 296 GT3 deed het eigenlijk uitstekend. De eerste schreef historie en bevindt zich in het Ferrari museum
De Frikadelli Ferrari 296 GT3 lag na stuivertje wisselen met de Walkenhorst M4 GT3´s geruime tijd aan de leiding. Maar het typische Eifelweer kon kort voor het einde niet uitblijven. Het betekende een lange stop voor de Frikadelli 296 GT3 waarbij niet alleen de remblokjes verwisseld werden maar er was ook nog een verschil van mening of men op slicks of regenbanden verder zou gaan. Teambaas Klaus Abbelen haakte de knoop door en nam de juiste beslissing door regenbanden te laten monteren. Daarmee was de strijd gestreden. Voor Abbelen was het niet meer dan een testprogramma voor de editie van 24U Nùrburgring 2024 al dachten zijn rijders daar duidelijk anders over. De besluiteloosheid bij de laatste reguliere stop leverde de Frikadelli Ferrari wel een achterstand van 2.24.758 secs op.

Goed resultaat voor het team van Dòrr. Ook tijdens het 12 Uursweekend deed de Aston Martin Vantage GT3 het uitstekend.
De combinatie Stippler/Kolb mocht met de Scherer PHX Audi R8 LMS vanaf pole vertrekken maar zowel Stippler als Kolb konden het tempo van de BMW en de Ferrari niet bijhouden. Het gehele seizoen leveren de Michelin banden bij Scherer PHX de nodige problemen op. Recentelijk heeft men nog uitgebreid getest en zowel Stippler als Kolb waren duidelijk heel blij met het vandaag behaalde resultaat. Eindelijk had men voor het eerst dit seizoen eigenlijk een probleemloze wedstrijd kunnen rijden.
Jakub Giermaziak: ``Ik moet zeggen dat het een zwaar gevecht was´´. Bij ons eerste pitstop hadden we geluk. Wij konden tijd winnen. Daarna zaten wij bijna op gelijke hoogte met de Ferrari ook al is hij op een recht stuk eigenlijk onverslaanbaar.`` Christian Krognes: `´Het was wel een erg cool gevecht. Gedurende de regen was het moeilijk te herkennen waar het nat of droog was. Nicky was bijzonder snel. Het was dan ook een behoorlijke uitdaging. Ik ben wel erg verheugd dat wij hier als eerst geklasseerde konden vertrekken.
Nicky Catsburg beschrijft het duel met Krognes als volgt: ``Aan het begin de eerste stint hebben Christian en ik genoten. Hij was erg snel maar aan het einde van de stint lieten zijn banden het afweten waardoor ik kon inhalen. Vervolgens kwam de regen. Ik hou van deze baan maar ik haat deze omstandigheden. Zeker als je ook nog eens met slicks onderweg bent en het begint ook nog eens te regenen. Ik slaagde erin om Christian te passeren en kon een gat slaan. Maar uit het niets was ineens opnieuw weer terug.
Frank Stippler: ``Het is goed dat onze hattrick van pech nu een einde is gekomen. Dit voelt goed aan. En dit werkt als zout op de wonden van de co-rijders en het team die zoveel teleurstellingen moesten doormaken. Het thema bandenpech lijkt nu voorgoed voorbij te zijn alhoewel de lage baan en luchttemperaturen ons wel in de kaart hebben gespeeld. Ik denk dat we nu weer op het punt zijn waar we vorig jaar opgehouden hebben.´´

Catsburg verloor de wedstrijd op de laatste stop.
Eindelijk weer eens een mooi resultaat voor Paul Harkema in de Cup2 klasse. Samen met oud kampioen Tim Scheerbarth eindigde de Nederlander na een lange pechreeks als tweede. Verder een prachtresultaat voor Beitske Visser die samen met Carrie Schreiner in de GTI Tire Motorsport BMW M4 GT4 by WS Racing de SP8T klasse won.
Uitslag 55e ADAC Barbarossapreis
1.Christian Krognes/Kuba Giermaziak – Walkenhorst Motorsport – BMW M4 GT3 28 ronden 4.03.44964
2. David Pittard/Nick Catsburg/Felipe Fernandes Laser – Frikadelli Racing – Ferrari 296 GT3 + 2.24.76.
3.Vincent Kolb/Frank Stipplerr SCHERER SPORT PHX – Audi R8 LMS GT3 + 2.57.310.
4. Darren Turner/Ben Dörr/Phil Dörr – Dörr Motorsport – Aston Martin Vantage GT3 + 3.46.704
5. Dylan Pereira/Sami-Matti Trogen – Walkenhorst Motorsport – BMW M4 GT3´+ 4.01.280
6. Christopher Brück/Moritz Kranz/Tobias Müller – Mühlner Motorsport – Porsche 911 GT3 Cup + 4.01.260
7. Paul Harkema/Tim Scheerbarth – AVIA W&S Motorsport – Porsche 911 GT3 Cup + 7.51.098
8. Arne Hoffmeister/Reinhard Kofler/Henstik Still – Mathol Motorsport – Porsche 911 GT3 Cup + 1 ronde
9. Ben Bünnagel/Noah Nagelsdiek – Black Falcon – Porsche 911 GT3 Cup + 1 ronde
10. Nick Salevsky/Tobias Vasquez – Mühlner Motorsport – Porsche 911 GT3 Cup + 1 ronde

Christian Krognes en Kuba Giermaziak. Een onverslaanbaar duo voor Walkenhorst.