Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Repco Supercars Championship

Supercars: Kampioenschap vertoont scheuren. Gaat de Gen3 Supercars evenals DTM Class1 ten onder?

Het populaire Australische Superkampioenschap vertoont behoorlijk wat scheuren. Omdat de assemblagefabrieken van zowel GM als Ford al enkele jaren geleden Down Under werden gesloten moest men noodgedwongen overstappen naar de importmodellen van beide constructeurs. Het team van Dick Johnson Racing opteerde al jaren geleden voor de Ford Mustang. Maar dit betekende niet bepaald dat men als officieel homologatieteam voor de Gen3 auto over een voordeel beschikte. Het wil bij Ford gewoon niet lukken om de Mustang met de Camaro gelijk te schakelen. In 19 wedstrijden wisten de Mustangs slechts tweemaal te winnen. En waarvan één nog via een diskwalificatie omdat de Red Bull Ampol Camaro's in Newcastle gediskwalificeerd werden.

2023 NTI Townsville 500, Event 6 of the Repco Supercars Championship, Reid Park, Townsville, Queensland, Australia. 7 Jul, 2023.
19 races tot nu toe en slechts één echte Mustang-overwinning tot nu toe.


Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Shell V Power Racing, Red Bull Ampol Racing/Red Bull/ PR/Willem J. Staat


Kampioenschap vertoont scheuren. Gaat de Gen3 Supercars evenals DTM Class1 ten onder?
Voor zowel insiders als buitenstaanders is het duidelijk dat het populaire Australische Supercars-kampioenschap intern behoorlijk wat problemen heeft. Men slaagt er maar niet in om de Ford Mustangs met de Camaro’s gelijk te schakelen. Uit de mond van DJR Shell V Power Racing-coureur Will Davison hoorde men afgelopen weekend na de Sandown 500 dat men op de goede weg is. Voorlopig koopt men daar weinig voor. Ook is de irritatie bij Mark Rushbrook van Ford Performance Racing in Charlotte USA is groot. De mogelijkheid dat Ford zich na 2024 uit de serie terug zal trekken lijkt met de dag groter te worden.De Mustang en de Camaro zijn nog steeds niet aan elkaar gelijkgeschakeld. Rushbrook gaf vorige maand al een hint die eigenlijk vandaag nog eens onderstreept werd door het opstappen van Tim Edwards die 20 jaar lang als teambaas bij Tickford Racing(vroeger Ford Performance Racing actief was.

2023 Courtney
Het seizoen begon veelbelovend voor de Mustang. Het potentieel is er nog steeds niet uitgekomen.

Mark Rushbrook was onlangs duidelijk in zijn uitspraken. “Ik ben gefrustreerd over de Supercars en wij evalueren onze toekomst daar. Regelmatig evalueren wij onze toekomst in elk kampioenschap en zoeken naar de mogelijkheden om kampioenschappen te winnen. Als wij dit kunnen dan racen wij er gewoon niet! Elke beslissing bij welke serie dan ook of het nu gaat om deelname of vertrek is een moeilijke beslissing omdat wij niet willen komen en gaan. Er zijn zeker nog steeds grenzen over dingen die niet gebeuren. Ik ben daar naar de Supercars-organisatie heel open over geweest.De transpiratie van gegevens is één van die dingen. Ik bij het Ford Performance Centre in Charlotte zitten of thuis op de bank en ik kan zien wat elke NASCAR-auto op de baan doet. Ik weet bijv. exact wat Martin Truex Jr. met zijn gaspedaal doet en ik ken zijn remdruk. In de Supercars kan ik dit niet zien en zonder die transparantie van gegevens is het voor ons als fabrikant en onze teams erg moeilijk om te begrijpen waar de verschillen tussen de Mustang en de Camaro liggen en welke veranderingen wij kunnen aanbrengen in de parameters tussen de Mustang en de Camaro. In vele opzichten is het niet meer dan raadspelletje….." stelt Rushbrook. 

2023 Supercars
De Mustangs bevinden zich meestal aan de start van de Top 10 en het middenveld.

De grote baas van Ford Australië, Andrew Birkic, gooide afgelopen week nog eens wat extra olie op het vuur door te stellen dat men nog steeds van technische pariteit ver verwijderd is. De eerste stappen werden inmiddels al ondernomen. Voor volgend jaar stelt de firma geen safetycars meer aan de organisatie ter beschikking maar ook de reclameondersteuning in de TV uitzendingen wordt geannuleerd. Een drukmiddel voor een mogelijk vertrek uit de serie in ieder geval. Tickford teambaas Tim Edwards stapte vanmorgen vroeg na 20 jaar op. Zelf ontkende hij afgelopen weekend nog deze geruchten met klem. Het vertrek van Edwards is waarschijnlijk de volgende druppel op een gloeiende plaat.

2023 Class
2019 Het voorlaatste jaar van de DTM Class 1. Pure raceauto's van een hoog technisch niveau. Hoge kosten en Corona maakten er een einde aan.

Voor de Bathurst 1000 worden er in ieder geval wat de Mustangs betreft maatregelen genomen. Aanvankelijk was het de bedoeling om de auto’s van lichtere deurpanelen te voorzien maar daar werd door de organisatie vanwege homologatieperikelen vanaf gezien. Wel er werd er inmiddels op Sandown vastgesteld dat de Mustangs toch over wat overgewicht ten opzichte van de concurrentie beschikten. Er zullen zeker voorafgaande de Repco Bathurst 1000 technische maatregelen genomen worden om de Mustangs met de Camaro’s gelijk te schakelen. Wat de Supercar-organisatie zorgen moet baren is het feit dat Andrew Birkic van Ford Australia duidelijk gesteld heeft dat men tot eind 2024 een commitment met de Supercars-organisatie heeft. Mocht er geen verbetering in de pariteit ofwel het gelijkschakelen tussen de Camaro en de Mustang komen dan zijn de intenties van Ford meer dan duidelijk wat ook de ondergang van het huidige Supercar Gen 3 concept betekent. Tel daar ook nog eens bij op dat het team van Walkinshaw Andretti United afgelopen weekend met de Mustangs haar slechtste resultaat ooit op Sandown behaalde.

2023 GT3
Wordt GT3  in 2025 de opvolger van de Supercars? In een worst case scenario is deze optie zeker niet uitgesloten.

Daarbij zie je duidelijk een parallel met de ondergang van Class 1 in de DTM waar alleen maar fabrieks of fabrieks ondersteunde teams actief waren terwijl je in de Supercars nog een groot aantal privéteams hebt. Nadat Audi en Mercedes zich terugtrokken had men bij BMW ook geen andere keuze meer dan zich op de GT3 markt te concentreren. Maar niet alleen de Mustang vormt een probleem voor de Supercars. GM maakte kort na het Supercars-debuut begin dit jaar bekend dat men in de toekomst alleen nog maar EV Camaro’s zal bouwen wat toekomstige homologaties ook niet zal vergemakkelijken. Verder waarschuwde Scott McLaughlin de Supercar-organisatie afgelopen week wat het vertrek van SVG voor de Supercars betekent en dat men voor buitenlandse rijders verder open moet staan.

2023 Bosch Power Tools SuperSprint, Event 3 of the Repco Supercars Championship, Wanneroo Raceway, Perth, Western Australia, Australia. 28 Apr, 2023.
Het is the hopen dat het homologatieteam van DJR een oplossing voor de problemen gaat vinden.


Het Australische GT Kampioenschap is in handen van SRO en de Australian Racing Group van Gary Rogers die vroeger in de Supercars met zijn eigen team actief was. ARG heeft inmiddels TCR Australia(groeit nog steeds), S5000(kwakkelt een beetje tussen de 9/10 auto’s), TransAm de historische Touring Car Masters, V8 Touring Cars(voor aankomende talenten) en GT World Challenge in handen en ontwikkelt zich steeds meer als een grotere speler op de markt. Mocht men bij Ford na 2024 inderdaad de stekker uit de Supercars trekken dan zal Stephane Ratel van SRO zich vast en zeker in zijn handen wrijven. Maar op een 50e GT3 kampioenschap zit echt niemand te wachten. Want juist de eigen identiteit van de DTM Class 1 en de Supercars maakten deze klasses zo populair en bijzonder.

2023 Feeney
Maar ook met de Camaro heeft men problemen al zijn die aanmerkelijk minder. De opvolger van het huidige model is een EV versie wat in de tradititonele autosport ook niet tot opgewektheid stemt.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet