Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Open Nederlands Rally Kampioenschap

Rally - ONRK: Ten Brinke wint Eurol Hellendoornrally


D63E2964

Markelo – Van herintreder naar winnaar. De evolutie van het weekend ging snel voor Bernhard ten Brinke, want na winst op de eerste klassementsproef kreeg hij af te rekenen met een ontketende Jos Verstappen. Met gelijke strijdwapens, de Skoda Fabia Rally 2, leek Verstappen langzaam weg te lopen, maar een klein foutje van de Limburger zorgde ervoor dat de zege een stuk dichter bij huis bleef. Ten Brinke won soeverein en herhaalde zo zijn winst van tien jaar geleden. ´Heel blij mee! Of we Jos hadden kunnen houden? Dat zullen we nooit weten, je moet zo´n wedstrijd opbouwen, onder druk presteer je beter. Misschien komen we elkaar nog een keer tegen´ grijnst Ten Brinke. De Duitser Satorius werd met de Fiesta Rally 2 knap tweede en het podium werd, zei ´t met krappe marge op een oprukkende Verstappen, volgemaakt door de Hyundai I20 van Kevin van Deijne.

Tekst en foto's: Dré Galiart 

Gissen naar de krachtsverhoudingen
Geen ´witte wieven´ (mist) of verraderlijke buien rondom Hellendoorn. Nee, het was vooral stralend zonnig en dus kwam het niet aan op tactiek, maar op pure snelheid. Het publiek vond ook in talrijke aantallen zijn weg naar de proeven, drukker dan wij ooit hebben gezien. De vraag was vooraf heel sterk waar iedereen zou staan ten opzichte van elkaar. Verstappen heeft afgelopen jaar grote stappen gezet in België en datzelfde kan gezegd worden van Hodenius (Fabia Rally 2). In de testwedstrijd, Omloop van Vlaanderen, wist hij gelijke tred te houden met Ten Brinke. Zou dat inhouden dat Verstappen te snel is voor Ten Brinke? Wie die vraag vijf jaar geleden had gesteld was ongetwijfeld raar aangekeken, maar Jos staat inmiddels bekend als een naam om rekening mee te houden, ook in de rally´s. En wie weet zich in het kamp van meest recente Skoda´s te mengen? Leemans misschien na zijn sterke GTC Rally? Of heeft Van Eldik de snelheid? Beiden traden aan met een VW Polo. En dan waren er de vaste waarden uit het kampioenschap zoals Satorius en Van Deijne. Misschien moest laatstgenoemde maar proberen zo spoedig mogelijk zijn titel veiligstellen? Enfin, genoeg vragen om met tijden te beantwoorden.

D63E1588

Pittige vrijdagavond
Gelukkig naderde de klok van iets na zevenen snel op vrijdagavond en dus kwamen daar ook de eerste tijden. Een scratch voor Ten Brinke, 1,7 seconde voor Verstappen en 4 vóór Van Eldik. Daarachter Leemans op 5,1 seconde, één tiende later Van Deijne. Krap daarachter is het Hodenius. Ok, twee man ´t sterkste, maar daar achter is het een flinke kliek die aan elkaar gewaagd lijkt. De proef erna hetzelfde beeld, maar Verstappen is sneller en brengt zijn achterstand terug tot één seconde. Satorius meldt zich in de top drie van de proef na een beroerde start en ook Leemans is niet ver weg. Hodenius schakelt zichzelf uit op Hallerhoek met een fout en verliest ruim één minuut. Op Mageleresch laat Verstappen ´t pas écht zien. Ten Brinke past nog maar net in de top vijf van de proef en verliest zeven seconden. Leemans kan ´t dichtste bij blijven met 5,6 seconden achterstand. Gezien de marges tot nu toe, een mokerslag van Verstappen. Hetzelfde beeld in de tweede boucle. Ten Brinke start ´t snelst, maar met de kleinst mogelijke marge van een tiende op Verstappen en op proef vijf pakt hij ´gewoon´ weer ruime marge. Nu al, is duidelijk dat ´t vooraan hooguit een tweestrijd wordt. Of toch niet? Verstappen komt niet als eerste door op de afsluitende proef vann de dag. Ook op de tracking staat hij stil. De mokerslag die hij uitdeelde op de eerste omloop van Mageleresch lijkt deze keer niet óp de spijker, maar er langs. ´Auw!´ een klein foutje met grote gevolgen, want hij verliest twee minuten en de referentie naar zijn zoon doemt even op. ´Op die plek, het ging over van asfalt naar zand en we hadden in de notes gezet dat we op 30 of 40 meter moesten remmen, maar we zagen ´t niet goed en toen kwamen we in het weiland terecht´ aldus Verstappen die zich vast reed bij een poging weer op het asfalt te komen. Morgen komt Jos van achter op de grid en de vraag is tot hoe diep hij in veld kan doordringen. Ten Brinke gaat slapen als leider en als hij omkijkt zal hij verbaasd zijn. Het is Leemans die op krap 20 seconden volgt, met daarachter de Duitser Satorius. Laatstgenoemde is bezig met een comeback na problemen met de stagemode in de Fiesta tijdens de eerste boucle.

D63E3561

Verstappen als ongekroonde koning
Op de zaterdagochtend tekent zich een beeld af wat de hele dag zal duren. Dat van de remonte van Verstappen. Scratch op scratch draait de Limburger met de Fabia Rally 2. Zijn strakke rijstijl verschilt van wat de meeste anderen laten zien, zelfs op onverhard. De focus gaat naar de strijd achter de solide leider Ten Brinke. Want het is Leemans die zijn zaterdag wat moeizaam begint en Satorius tot op bijna tien seconden ziet terugkomen. Hij zet duidelijk aan voor de tweede boucle en grijpt wat van de verloren voorsprong terug met de VW Polo. Zonder meer een indrukwekkende wedstrijd van Leemans tot op dat moment, want de tendens was toch dat ´men´ vond dat hij ´zo uitzonderlijk dan waarschijnlijk alleen in de GTC Rally zou zijn´. Daarmee is maar even gezegd hoe zonde het is dat hij op de elfde proef nipt een sloot in gleed bij het uitkomen van een bocht. Een soort typische Ieper crash; net te diep uitkomen en opgeslokt worden door de sloot. Hierdoor schuift Satorius door naar plek twee en ligt Van Deijne op de derde plaats. Toch moet hij voorzichtig achterom gaan kijken, want waar de marge op Van Eldik voldoende leek, doemt in de achtergrond Verstappen ineens op.

D63E2559

Podiumstrijd tot de laatste proef
Met nog vier proeven te gaan heeft Verstappen zicht op het podium en de simpele rekensom leert dat een herhaling van de voorlaatste boucle voor Verstappen zou volstaan om net op het podium te kruipen. Van Deijne rijdt op de lange Hellendoorn proef nog één keer alles uit de kast en wint daarin een belangrijke slag in het lijfsbehoud voor het podium. Twee tweede tijden blijken voldoende. ´Derde algemeen worden hier, dat is bizar´ meent Van Deijne. ´Het gevecht met Jos op ´t eind was écht gaaf. Het is toch vet om te kunnen zeggen dat je voor hem bent geëindigd en het podium hier geeft voor het seizoen en de potentiële titel een gouden randje. Nu wil ik nog verder met het kampioenschap om dat op de proeven te kunnen beslissen´ aldus een sportief klinkende Van Deijne. Sarcastisch genoeg is de marge 3,3 seconden. Een combinatie van cijfers die Verstappen in ´t verleden niet geheel onbekend waren. De Limburger heeft zich ondanks dat, duidelijk vermaakt. ´We hebben heel veel geleerd, zo op de limiet rijden en we hebben zo´n fijne auto, echt top! En Renaud is zo ervaren, het vertrouwen, dat is gewoon alles´ meent Verstappen en of hij terug komt? ´We gaan aan ´t einde van ´t seizoen onze kalender maken en dan gaan we kijken, maar dit is absoluut een leuk evenement en ´t was mooi om te zien dat ´t zó druk was´ besluit Verstappen. Zo wint Ten Brinke met ruim één minuut marge op Satorius. ´We hebben een mooie competitie gehad met Jos, na gisterenavond zijn we vanmorgen redelijk vlot begonnen, maar wel binnen de marges. Dit smaakt naar meer!` moest Ten Brinke bekennen. Een plaats lager, bij Satorius was er opluchting; ´Eindelijk ja.. dat beschrijft het goed, eindelijk een goed resultaat in Nederland. Deze keer klopte het wél, weinig pech, geen fouten. Afgelopen week hadden we een goede test en we hebben niet meer naar het kampioenschap gekeken, die combinatie heeft het verschil gemaakt´ meent Satorius. Van Deijne derde, Verstappen vierde en de Duitser Dennis Rostek wordt nog nét vijfde. Hij was onder de indruk en is al bezig met plannen voor 2024; ´Zo ongelooflijk, ik had ´t gevoel dat ik bij de 24h van de Nurburgring was. Zoveel mensen, ik dacht dat heel Nederland hier langs de proef stond. Het was één van de mooiste rally´s die ik heb gereden, dus ik ben blij dat ik ben ingegaan op de uitnodiging van Erik Wevers en ik kom graag volgend jaar terug. Sterker nog, we willen volgend jaar voor het kampioenschap terug komen, die beslissing is al genomen, mogelijk zelfs met twee auto´s. Volgende week krijg is de nieuwe RS evolutie van de Fabia´ zo bekend Rostek.

D63E3022

Van den Brink oppermachtig met de Clio
Tussen al het Rally2 geweld, waarvan er een krappe 20 aan de start stonden, viel er een naam op die gewapend was met, op papier, minder sterk materiaal. Meer bepaald Mitchel van den Brink en Bart van Heun met de Clio Rally3. De tijden reikten tot in de top acht op de klassementsproeven, daarbij menig Rally2 achter zich latend. ´We zijn super blij met het resultaat, het is een fijne auto en we hopen dat er nog meer mensen, nog meer strijders, bijkomen in deze klasse´ aldus Van den Brink. Hij kwam slechts een handvol seconden tekort om de revelatie van het begin van het jaar in Rally3 te passeren, meer bepaald Ingo ten Vregelaar. Met 0 kilometers op de teller begon hij aan zijn Hellendoornrally in de Fabia Rally2 en dus was finishen een resultaat op zich. In het donker op vrijdagavond liet hij al even zien dat er meer mogelijk is voor volgend jaar, want een vijfde tijd op Magelesch laat zien dat zowel op verhard als onverhard, de snelheid erin zit. ´Het was spannend in meerdere opzichten, ik merkte voor de start dat ik zenuwachtiger was dan normaal. We hebben veel geprobeerd, waarbij niet alles goed uitpakte en ´t spannendste was misschien wel dat 500 meter voor de finish van de laatste proef de stuurbekrachtiging het begaf. Het leek wel of ik twee lekke voorbanden had´ zo duidde Ten Vregelaar het probleem. Hij beschouwt de rest van het seizoen als een opbouw naar het 2024 seizoen. Een nieuwere generatie Fabia moest hij voor laten gaan in de persoon van Edwin Schilt. Hij werd zevende, was op vrijdagavond alles behalve tevreden, maar de namen van Van Eldik en Schilt staan wel getrouw achter elkaar in de uitslag. ´We begonnen met een derde tijd dus ik dacht ´nou ok´, maar na wat problemen met de rembalans was ´t vertrouwen wat weg. Vandaag zijn we opnieuw begonnen en zijn we een keer of vijf á zes doorgeschoten waardoor ook ´t vertrouwen weer weg was, maar we zijn zonder gekkigheid of krassen aan de finish gekomen en dat is het belangrijkste´ vond Van Eldik. De top tien werd vervolledigd door Kurt Boone, daarmee de eerste ouderwetse groep N Lancer Evo X. `Het was een beetje zoeken naar grip, maar we zijn tevreden. We gaan dit zeker nog een keer doen´ lachte de Belg. 

D63E2453

Rally2 nieuwkomers
Naast eerder genoemde Ingo ten Vregelaar waren er op de Hellendoornse paden verschillende Rally2 nieuwkomers in competitie. Alwin de Boer, Stefan ter Reehorst, maar ook Martijn Moree. Hij belandde met de, inmiddels toch aardig op leeftijd zijnde, 208 T16 op plaats 11. Ok, eerlijk is eerlijk, een aantal jaar geleden mocht hij al ´s proeven aan de I20 R5 als nulauto in Hellendoorn, maar de druk van een wedstrijd is toch wat anders. `Ik heb ontzettend genoten. Ik prepareer mee de auto van m´n vader en heb dan buiten de rally´s er wel eens mee gereden, maar nooit echt een wedstrijd. Dat dat nu kon en mocht was ontzettend gaaf! De tijden waren eigenlijk wel boven verwachting, ik had gehoopt op top vijftien en elfde is dan een topresultaat´ aldus Moree.

De Leeuw in Historic
Er zijn van die wedstrijden waarbij het haast jammer is dat je als volger moet kiezen tussen twee wedstrijden. De Historische Hellendoornrally was zo´n editie, want waar de moderne rally kon rekenen op een sterk deelnemersveld, was dat bij de Historic niet anders. Vooral de variatie was groot. Van de MK1 en MK2 Escort naar Porsches, verschillende generaties Opels en zelfs een Mexicaanse inschrijving met een hagelnieuw gebouwde Lancia 037. Opnieuw wordt onderstreept wat we al eerder schreven, want wat zijn we verwend met zoveel kennis over deze auto´s in Nederland. De strijd was even gevarieerd als het deelnemersveld, want Bas van Kamperdijk (Porsche), Antoine Biesheuvel (M3) en Christophe de Leeuw (Ascona A) streden om de zege. De Belg won ´t uiteindelijk met ruim 11 seconden voor Van Kamperdijk. Hij leidde van start tot finish, maar hij zag Van Kamperdijk wel tegen het einde fors terugkomen.

D63E2201

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet