Sportscars: Porsche 1-2 in IMSA op Indianapolis Motor Speedway (lang)

Start van de race met de beide Porsches vooraan
Ook de voorlaatste race van het seizoen in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship leverde een overwinning op voor het Porsche Penske Motorsport-team. Nick Tandy en Mathieu Jaminet behaalden de zege op Indianapolis Motor Speedway in de nummer 6-Porsche, gevolgd door de teamgenoten Nick Tandy en Mathieu Jaminet in de nummer 7. Het is de derde overwinning van het seizoen voor het team, de tweede voor Tandy/Jaminet na Long Beach en de eerste 1-2 voor de Porsche 963. De nummer 25-BMW van Connor De Phillippi en Nick Yelloly eindigde als derde. Renger van der Zande en Tijmen van der Helm sloten met hun respectievelijke teams de race als zevende en achtste af. Steven Thomas en Mikkel Jensen wonnen LMP2 voor TDS Racing, Giedo van der Garde werd vijfde in de klasse met de zusterauto. In LMP3 zegevierden Mantello/Boyd met de nummer 17-AWA-Duqueine. In GTD-Pro ging de overwinning naar de WeatherTech-Mercedes met Juncadella/Gounon. In GTD won de Winward-Mercedes van Russell Ward en Philip Ellis.
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto: Porsche/Marcel Langer, IMSA
De beide fabrieks-Porsches startten vanaf de eerste rij en bepaalden vanaf het begin van de wedstrijd het tempo. Direct na de start verremde Campbell zich kort in de nummer 7, waarop Jaminet in de nummer 6-Porsche de leiding nam. Tijdens de enige “full course yellow” van de wedstrijd was er sprake van een curieus moment, toen de wedstrijdleiding de instructie gaf dat Pipo Derani in de nummer 31-Action Express-Cadillac de Porsches moest passeren en zo de leiding kon overnemen. Aanvankelijk werd gedacht dat dat iets te maken had met een mogelijk incident tijdens de pitstops, maar naderhand werd duidelijk dat de Porsches volgens de wedstrijdleiding niet “tijdig” hadden gereageerd voor een “wave-by procedure”. Het meerdere malen stuivertje wisselen tussen Derani en Tandy achter de safety-car, waarbij de twee elkaar zelfs bijna raakten, was een merkwaardig gezicht.

De eerste 1-2 voor de nieuwe Porsche 963 met Cambell, Nasr, Tandy en Jaminet (vlnr)
De Cadillac reed 25 ronden aan de leiding, maar met nog een uur te gaan passeerde Nasr zijn landgenoot Derani, terwijl twee bochten later ook Tandy voorbij de Cadillac was, waarmee de Porsches weer de eerste twee plaatsen in handen hadden. Tijdens de laatste ronde pitstops kwam Tandy voor de andere Porsche terecht, waarop de Brit de overwinning voor zichzelf en Jaminet naar huis reed. Nasr en Campbell eindigden als tweede en completeerden daarmee de eerste 1-2 voor Porsche met de dit jaar nieuwe 963. De Cadillac, die met Alexander Sims aan het stuur in de slotstint nog tijd verloor door een excursie buiten de baan, waarbij Sims zelfs een paar paaltjes van een afrastering omver reed, maar wel zijn race kon voortzetten, werd uiteindelijk vierde. De BMW van De Phillippi en Yelloly eindigde op de derde plaats. Voor Renger van der Zande en Sébastien Bourdais met de nummer 01-Cadillac van Chip Ganassi Racing was er ditmaal weinig te halen. Bij de start werd Bourdais in de rondte getikt door Philipp Eng in de nummer 24-BMW, waarop er voor de Cadillac een nieuwe frontpartij en een bandenwissel rechts achter nodig waren. Bourdais en Van der Zande werden als zevende geklasseerd, een plaats voor de JDC Miller Motorsports-Porsche met Tijmen van der Helm en Mike Rockenfeller.

LMP2-winst voor de TDS Racing-Oreca van Steven Thomas en Mikkel Jensen
In LMP2 viel de beslissing met nog een halfuur te gaan, toen Mikkel Jensen in de nummer 11-TDS Racing-Oreca de Tower-Oreca met Louis Delétraz aan het stuur passeerde en definitief de leiding overnam. Vervolgens reed Jensen relatief probleemloos de overwinning naar huis, waarop hij samen met teamgenoot Steven Thomas op de hoogste trede mocht plaatsnemen. Achter de Tower-Oreca van Delétraz en Dan Goldburg eindigden Ben Hanley en George Kurtz met de Crowdstrike Racing by APR-Oreca op de derde plaats. Giedo van der Garde werd samen met zijn teamgenoot Rodrigo Sales in de andere TDS-auto als vijfde geklasseerd, achter pole-sitter Ben Keating en Paul-Loup Chatin in de auto van PR1/Mathiasen Motorsport.

AWA won met Mantella en Boyd in de nummer 17-Duqueine de LMP3-klasse
De LMP3-winst was voor Anthony Mantella en Wayne Boyd in de nummer 17-AWA-Duqueine, die aan de finish 12,7 seconden voorsprong hadden op de Riley-Ligier van Gar Robinson en Josh Burdon. De beide Ligiers van Jr III Racing bezetten de derde en vierde plaats, met voordeel voor Nolan Siegel en Garrett Grist in de nummer 30, die zes seconden voor hun teamgenoten Bijoy Garg en Guilherme de Oliveira eindigden.

De WeatherTech-Mercedes van Juncadella/Gounon behaalde de eerste GTD-Pro-zege sinds Laguna Seca in mei
Mercedes won beide GT-klassen op de “road course” van Indianapolis Motor Speedway. Voor de derde keer dit seizoen schreven Daniel Juncadella en Jules Gounon in de door Proton Competition gerunde WeatherTech-Mercedes-AMG GT3 de GTD-Pro-klasse op hun naam. Het duo had aan de finish een marge van ruim vier seconden op de The Heart of Racing-Aston Martin met Ross Gunn en Alex Riberas. De derde plaats ging naar de Vasser Sullivan-Lexus van Jack Hawksworth en Ben Barnicoat.

Fel bevochten GTD-zege voor Russel Ward en Philip Ellis in de Winward-Mercedes
In GTD behaalde het Winward-team de tweede overwinning van het weekeinde in Indianapolis, nadat daags tevoren Brice Ward en Daniel Morad met de GT4 al de vier-uursrace van de IMSA Michelin Pilot Challenge gewonnen hadden. Ditmaal waren het zoon Russel Ward en Philip Ellis, die met de Mercedes-AMG GT3 de fel bevochten zege in de GTD-klasse uit het vuur sleepten. Ellis streed in de slotfase fel met Loris Spinelli in de nummer 78-Forte Racing-Lamborghini en trok aan het langste eind. Voor Spinelli en teamgenoot Misha Goikhberg was de tweede plaats niettemin verreweg het beste teamresultaat in de IMSA-serie, want de twee stonden in deze combinatie nog niet eerder op het podium. De derde plaats voor Madison Snow en Bryan Sellers in de Paul Miller Racing-BMW M4 was genoeg om met nog één race te gaan al de kampioenstitel in de GTD-klasse veilig te stellen. Kay van Berlo en Alan Metni werden met de nummer 91-KellyMoss with Riley-Porsche elfde in de klasse.

Het Miller-BMW-duo Bryan Sellers en Madison Snow is met nog één race te gaan al kampioen in de GTD-klasse