Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formula Regional

FRECA: Antonelli vergroot voorsprong ondanks verloren zege, Haverkort op Monza mager beloond

MON FR DL 9784 scaled 1

Prema-coureur Andrea Antonelli heeft op Monza laten zien waarom hij er klaar voor is om de Formule 3 over te slaan: de jonge Italiaan won beide FRECA-races, al mocht hij uiteindelijk maar een van zijn overwinningen behouden. Toch liep het supertalent uit de Mercedes-juniorstal verder uit in het kampioenschap, daarbij geholpen door een nulscore op zondag van zijn grootste rivaal Martinius Stenshorne (R-Ace). Alessandro Giusti (G4) werd tot winnaar uitgeroepen van de eerste race, na afloop van een chaotische wedstrijd die uitliep op een tijdstraffenfestival die de twee koplopers – Antonelli en de verrassende Fransman Marcus Amand (ART) – hun overwinning en tweede plaats kostte. Kas Haverkort (VAR) wist intussen een magere zes punten mee te nemen uit Monza en moet in de tussenstand uitkijken voor de inmiddels in zijn nek ademende Giusti. De ster voor Nederland was deze keer Laurens van Hoepen (ART), die zevende en vijfde werd.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: Dutch Photo Agency


Een week na hun optreden op de Red Bull Ring mochten de FRECA-coureurs alweer aan de bak, nu aan de andere kant van de Alpen op Monza. Terwijl zijn teamgenoot Rafael Camara op zaterdagochtend de eerste pole voor zich opeiste, was het toch klassementsleider Antonelli die in een uitermate rommelige eerste race het initiatief naar zich toetrok – het leek een nieuwe stap op weg naar de titel en daarna de alomverwachte promotie naar meteen de Formule 2 voor de grote Italiaanse belofte, die zich na een aarzelende start van het seizoen extreem goed heeft ontwikkeld.

MON FR DL 6428 scaled 1

Een knappe start vanaf de vierde startplaats legde de basis voor wat aanvankelijk weer een nieuwe overwinning van Antonelli leek te worden: Giusti, zijn metgezel op de tweede rij die zijn recente goede vorm opnieuw doortrok, moest er meteen al aan geloven, waarna Camara bij de Roggia zijn tweede slachtoffer werd. In de tweede ronde passeerde Antonelli vervolgens ook Amand, die zich verrassend op de eerste rij had gekwalificeerd, om daarna niet meer om te kijken. Maar liefst drie keer kwam de safety car nog naar buiten, maar Antonelli liet zich nergens door verstoren.

MON FR DL 9341 scaled 1

Antonelli’s belangrijkste tegenstander, die andere rookie Martinius Stenshorne (R-Ace), leek zichzelf al te hebben uitgeschakeld met weer een off-day in de kwalificatie, maar de Noor kwam sterk terug naar aanvankelijk de vijfde plaats. De overige podiumplaatsen gingen in eerste instantie naar de Fransen Amand en Giusti, al kreeg die laatste de derde plaats pas in handen na de late exit van zijn teamgenoot Michael Belov. Dat gebeurde na contact met Amand, die daarvoor werd bestraft met tien seconden. Zo werd Giusti tweede en kwam de laatste podiumplaats in handen van MP’s Victor Bernier. En nog waren de penalty’s niet ten einde, want vele uren later kreeg ook de winnaar tien seconden aan de broek omdat hij zijn push-to-pass al in de openingsronde had gebruikt. Daardoor schoof Giusti nóg een plaats op en liep Stenshorne zowaar 12 punten op Antonelli in…

MON FR DL 6810 scaled 1

Berniers teamgenoot Sami Meguetounif eindigde zijn wedstrijd intussen in een crash met Macéo Capietto (RPM) en Tim Tramnitz (R-Ace). Tramnitz verloor daardoor extra terrein op Antonelli – en dat gold ook voor Camara, wiens auto er in de Lesmo’s plotseling mee ophield. Kas Haverkort, die zich al niet denderend had gekwalificeerd, zag zijn race ten einde komen toen Hadrien David (Monolite) van achteren bij de Nederlander naar binnen reed. Meer vreugde was er voor Laurens van Hoepen, die naar een sterke zevende plaats koerste. Niels Koolen (VAR) eindigde als 20e.

MON FR DL 9567 scaled 1

De wraak van Antonelli liet niet lang op zich wachten. De volgende ochtend noteerde de Italiaan meteen de pole, waarna hij in de race leidde van start tot rode vlag – een vlag die hem redde, want Camara zat de hele wedstrijd op het vinkentouw en had zijn teamgenoot net op dat moment gepasseerd. Acht minuten voor het einde kwam de race voortijdig ten einde doordat Pierre-Alexandre Provost (G4) de macht over het stuur verloor en Tom Lebbon (Arden) hem moest ontwijken. Lebbon kwam hard in de vangrail terecht. Omdat er een sleepwagen aan te pas moest komen om de Arden-auto weg te halen, zette de wedstrijdleiding er een streep onder.

MON FR DL 7221 scaled 1

Daardoor werd de eindklassering afgeleid van de stand in de laatste volledige ronde, waarin Antonelli nog aan de leiding reed. Achter het Prema-duo, dat zijn nulscores van vorige dag compenseerde, nam ook Tim Tramnitz revanche voor zijn mislukte zaterdag door het podium te completeren. Nu was het juist Stenshorne die niet wist te scoren, na vroeg contact met Joshua Dürksen (Arden). Zo kon Antonelli uitlopen naar een voorsprong van 43 punten. De volgende ronde op Zandvoort kan daardoor al beslissend zijn voor de titel.

MON FR SR 5903 scaled 1

Lorenzo Fluxá maakte er voor Prema een 1-2-4 van, na een sterke race vanaf de achtste plaats, terwijl Van Hoepen opnieuw schitterde, nu met een voortreffelijke vijfde stek. Nog een ster van de race was debutant Noah Strømsted (RPM), die meteen zesde werd, voór Roman Bilinski (Trident) en Haverkort, die zo toch nog vier puntjes mee naar huis nam. Maar FRECA zou FRECA niet zijn als er niet uren na de race nog een straf zou vallen in de top-tien: deze keer viel Bilinski de afkeuring van de wedstrijdcommissarissen ten deel. Zo kreeg Haverkort er nog twee punten bij. Geen punten deze keer voor MP Motorsport en de overige twee auto’s van Van Amersfoort Racing.

FRECA, Monza, 16-17 september 2023

Race 1
1. Alessandro Giusti – G4 Racing – 14 ronden, 32"16'087
2. Victor Bernier – MP Motorsport – 0"964
3. Martinius Stenshorne – R-Ace – 3"800
4. Nikhil Bohra – Trident – 4"253
5. Owen Tangavelou – Trident – 4"264
6. Esteban Masson – Saintéloc – 4"770
7. Laurens van Hoepen – ART – 5"229
8. Emerson Fittipaldi Jr. – Saintéloc – 5"649
9. Maya Weug – KIC – 6"449
10. Levente Révész – Arden – 7"508
11. Andrea Antonelli – Prema – 8"574**
12. Tom Lebbon – Arden – 9"243
13. Marcus Amand – ART – 9"490**
14. Pierre Alexandre Provost – G4 Racing – 10"360
15. Santiago Ramos – RPM – 11"345**
16. Roman Bilinski – Trident – 11"699
17. Tymoteusz Kucharczyk – Saintéloc – 12"343
18. Lorenzo Fluxá – Prema – 12"978
19. Niels Koolen – VAR – 13"559
20. William Karlsson – KIC – 14"160
21. Matías Zagazeta – R-Ace – 14"794
22. Ivan Klymenko – KIC – 16"021**
23. Joshua Dürksen – Arden – 24"758**
24. Enzo Scionti – Monolite – 27"977*

* Tijdstraf 3"
** Tijdstraf 10"

Uitgevallen
Kas Haverkort – VAR
Hadrien David – Monolite
Mikhael Belov – G4 Racing
Noah Strømsted – RPM
Rafael Câmara – Prema
Macéo Capietto – RPM
Tim Tramnitz – R-Ace
Sami Meguetounif – MP Motorsport
Jesse Carrasquedo – VAR
Giovanni Maschio – Monolite

Race 2
1. Andrea Kimi Antonelli – Prema – 11 ronden, 21’26”709
2. Rafael Câmara – Prema – 0”221
3. Tim Tramnitz – R-Ace – 1”516
4. Lorenzo Fluxá – Prema – 2”729
5. Laurens van Hoepen – ART – 4”587
6. Noah Strømsted – RPM – 4”613
7. Kas Haverkort – VAR – 6”267
8. Owen Tangavelou – Trident – 8”237
9. Marcus Amand – ART – 8”632
10. Sami Meguetounif – MP Motorsport – 8”846
11. Nikhil Bohra – Trident – 9”714
12. Macéo Capietto – RPM –10”241
13. Maya Weug – KIC – 10”858
14. Roman Bilinski – Trident – 10”987 *
15. Hadrien David – Monolite – 11”142
16. Esteban Masson – Saintéloc – 11”815
17. Mikhael Belov – G4 Racing – 12”932
18. Alessandro Giusti – G4 Racing – 17”806
19. Victor Bernier – MP Motorsport – 18”341
20. Tymoteusz Kucharczyk – Saintéloc – 18”938
21. Emerson Fittipaldi Jr. – Saintéloc – 19”362
22. Santiago Ramos – RPM – 19”837
23. Levente Révész – Arden – 24”089
24. Niels Koolen – VAR – 25”071
25. William Karlsson – KIC – 25”331
26. Ivan Klymenko – KIC – 25”823
27. Matías Zagazeta – R-Ace – 26”004
28. Jesse Carrasquedo – VAR – 26”507
29. Giovanni Maschio – Monolite – 26”885
30. Enzo Scionti – Monolite – 27”192
31. Pierre Alexandre Provost – G4 Racing – 1’22”127
32. Tom Lebbon – Arden – 1 ronde

* Tijdstraf 5”

Uitgevallen
Martinius Stenshorne – R-Ace
Joshua Dürksen – Arden

Stand kampioenschap
1. Antonelli 239; 2. Stenshorne 196; 3. Tramnitz 176; 4. Camara 140; 5. Haverkort 120; 6. Giusti 110; 7. Fluxa 86; 8. Meguetounif 71; 9. Ramos, Capietto 65; 11. Dufek 52; 12. Bohra 44; 13. Masson 39; 14. Bernier 38; 15. Van Hoepen 37; 16. Tangavelou 33; 17. Weug 27; 18. Belov 23; 19. Dürksen 18; 20. Bilinski 12; 21. Zagazeta 10; 22. van' t Hoff, Amand 8; 24. Fittipaldi 4; 25. Révész 2; 26. Wurz 1.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet