Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Repco Supercars Championship

Supercars: Historische Enduro zege Red Bull Ampol Racing in Sandown. SVG/Stanaway 3e

Het team van Red Bull Ampol Racing heeft bij de openingswedstrijd van het Australische Endurance-seizoen voor de Supercars een historische overwinning behaald. De combinatie Broc Feeney/Jamie Whincup behaalde de 250e zege voor het team. Voor Jamie teambaas Jamie Whincup betekende het zijn zesde Endurance-overwinning op Sandown. De combinatie SVG/ Richie Stanaway eindigde als derde nadat SVG zich gisteren als 19e gekwalificeerd had en er niet in slaagde om naar de Top 10 kwalificatie door te breken. De Erebus-combinatie Brodie Kostecki/ David Russell eindigde als tweede. Hierdoor slaagde Kostecki er wederom zijn voorsprong in de tussenstand van het kampioenschap te vergroten.

2023 Whincup Feeney
Broc Feeney en Jamie Whincup, de grote triomfators in de Sandown 500.


Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: DJR Shell V Power Racing/Red Bull Ampol Racing/ Brad Jones Racing/PR


Historische zege Red Bull Ampol Racing in Sandown. SVG/Stanaway derde
Door een late safetycar in de wedstrijd kwam Broc Feeney in de slotfase behoorlijk onder druk te staan maar de youngster wist het hoofd koel te houden en ging na 158 ronden met een voorsprong van slechts 0.9816 secs. als eerste over de streep. In de #97 Red Bull Ampol Camaro was Stanaway als 19e gestart maar wist zich snel naar voren te werken. Na ongeveer 50 ronden werden co-rijders door de vaste coureurs afgelost. In de openingsfase reed teambaas Jamie Whincup(die het racen zeker nog niet verleerd is) tweemaal aan de leiding voordat hij de auto aan Broc Feeney overdroeg. Richie Stanaway reed in de #97 Red Bull Ampol Racing Camaro een uitstekende eerste stint waardoor SVG snel de aansluiting bij de Top 5 wist te vinden. In de slotfase profiteerde SVG van een foutje van Will Brown waardoor er als nog twee Red Bull Ampol Camaro’s het podium wisten te behalen.

De #8 combinatie André Heimgartner/Dale Wood eindigde in de Brad Jones Racing Camaro als vijfde nadat zij zich als 15e geklasseerd hadden. In de beginfase verrichtte gastrijder Kevin Estre werkelijk uitstekend werk door in de #19 Penrite Ford Mustang het tempo van de koplopers bij te houden. Het betekende dat de #19 Mustang met een zesde plek overigens ook nog eens de best geklasseerde Ford was.

2023 Feeney
Broc Feeney was werkelijk een klasse apart aan het slot van de wedstrijd. Hij wist zich uitstekend te verdedigen.

Kevin Estre:
“Al in mijn jeugd droomde ik ervan om hier te rijden. Het maakte natuurlijk wel een verschil om met links te schakelen maar ik heb in ieder geval van mijn stint genoten.”

Achter de Penrite Mustang volgden de beide DJR Shell V Power Mustangs van de combinaties van Alex en Will Davison en Anton de Pasquale/Tony D’Alberto. Garth Tander had bij zijn Ford-debuut wat minder geluk. In de 19e ronde verloor hij een wiel en kwam in de grindbak van het baangedeelte Dandenong terecht. Tander’s afgebroken wiel veroorzaakte binnen de Ford gelederen nog meer ellende doordat het op de achtervleugel van de #6 Ford Mustang van de combinatie Cameron Waters/James Moffat terecht kwam. Die verloren hierdoor één ronde achterstand en waren direct voor een goede klassering uitgeschakeld.

2023 Lowndes 1
En weer een goed Wildcard resultaat voor Triple Eight Engineering. Zane Goddard en Craig Lowndes eindigden als tiende. Drie auto's in de Top 10.


De herstart van de wedstrijd volgde in de 26e ronde terwijl Kevin Estre een goed visitekaartje afgaf door zowel Michael Caruso en Jack Perkins het nakijken te geven. Perkins die samen met Will Brown een combinatie vormde, droeg de Erebus Camaro in tweede positie aan Will Brown over. Estre gaf de Mustang in tweede positie aan Will Brown over. Er waren bij Erebus duidelijk teamorders aangezien Brown in de 119e ronde zijn tweede positie aan Brodie Kostecki afstond. Daarna waren er eigenlijk weinig veranderingen meer in de wedstrijd totdat een safetycar voor de gestrande Camaro noodzakelijk was. Het team van Matt Stone communiceerde dat problemen met de stuurinrichting de oorzaak van het incident waren.

Het incident gooide de wedstrijd opnieuw wijd open waardoor Broc Feeney behoorlijk onder druk van Kostecki kwam te staan. Feeney wist echter het hoofd koel te houden en eindigde met meer dan 1.167 secs. voorsprong als eerste.

2023 Finish
Enorme vreugde bij het teams van Brad Jones Racing. Als 15e gestart en als vijfde over de finish. Achter de powerhouses van Triple Eight en Erebus een uitstekende prestatie.

Broc Feeney: “Ik kan het gevoel niet anders omschrijven dan dat het vandaag een geweldige dag was. Het was heel bijzonder om vandaag te winnen want de bijzonderheden aan het slot waren bijzonder zwaar. Mijn co-rijder Jamie Whincup heeft fantastisch werk geleverd door ons in een positie vooraan te krijgen. Daar door konden we in “clean air” rijden maar de safetycar maakte daar een einde aan en tot aan het einde van de wedstrijd was het gewoon een game. Het gehele team heeft het gehele weekend fantastisch werk geleverd. Erg verheugd om weer op de bovenste trede te mogen staan. De omstandigheden aan het einde van de wedstrijd met de safetycar zorgde voor een spannend slot en nog een betere manier om de wedstrijd te winnen. Bij de herstart heb ik geprobeerd om iets naar voren te springen. Brodie Kostecki was het gehele weekend snel maar volhouden maakt het eigenlijk nog spectaculairder.”

Jamie Whincup: “Het gevoel om nogmaals de Sandown 500 te winnen maakt het ongelofelijk. Ik heb altijd gezegd dat het niet uitmaakt of je over de streep gaat of co-rijder bent. Het gevoel is nog steeds hetzelfde. Ik denk dat je het werk van Broc in de laatste stint zeker niet moet onderschatten. Dit was zo zwaar als het maar zijn kan aangezien er maar liefst drie auto’s in zijn nek ademden en het was een echte viervoudige strijd. Tijdens een groot evenement als de Sandown 500 is het erg moeilijk om de zenuwen onder controle te houden. Hij heeft gewoon fantastisch werk verricht. Ik kan het team niet genoeg bedanken. We beschikten dit weekend over snelle auto’s en dit maakt de strategie een beetje eenvoudiger. Een dikke proficiat aan Triple Eight Engineering dat dit weekend zijn 250e overwinning behaalde. Wat een dag.”

2023 SVG Stanaway
Richie Stanaway en SVG konden ondanks een matige kwalificatie van laatstgenoemde meer dan tevreden zijn.

Shane van Gisbergen: ‘’Wij hebben vandaag zeker een goede race gehad maar ik denk dat de afstelling van de auto waarschijnlijk wel wat beter had gekund. Richie heeft het goed gedaan maar waarschijnlijk hebben we de safetycar call een beetje gemist. Daardoor moesten we in de pits wachten(double stack ofwel tegelijk achter je teamgenoot binnenkomen). Daardoor moest Richie al het goede werk dat hij in de openingsfase had gedaan opnieuw herhalen. Toen ik in de auto zat bevond ik mij in een goede positie en onze engineer Andrew Edwards liet telkens op het juiste moment brandstof bijvullen waardoor ik mij in vrije lucht bevond en mijn ding kon doen. Jammer genoeg had ik aan het einde van de wedstrijd niet voldoende in huis.”

Richie Stanaway:
“Het was zo gaf om dit weekend weer te racen. Ik kijk nu al uit naar Bathurst. De laatste jaren heb ik eigenlijk alleen maar de TV mogen kijken. Als je als co-rijder naar Sandown komt leun je meestal achterover en heb je een hele andere rol. Toen ik dit weekend hiernaar toe kwam had ik toch een hele andere mentaliteit. Zeker met de wetenschap dat ik volgend jaar in deze categorie en weer in de enduros zal rijden. Het was ongelofelijk om van dit team deel uit te maken. Ik kon mijzelf dan ook geen betere garage wensen. Ik heb van elke minuut genoten. Ik kom dit jaar nog maar tweemaal voor dit team uit en het zou zonde zijn om die verspillen om in de beide resterende evenementen niet op het podium te staan.”

André Heimgartner: “ Het was een interessante wedstrijd en ik was erg verheugd over de snelheid waarover wij beschikten. Vanaf een 15e startplek was het toch een leuk dagje uit. Voor mij persoonlijk was het ooit één van de meest verschillende wedstrijden die ik heb gereden. Hoe dat je met de auto moest omgaan en je banden sparen. En met de wetenschap dat je niet al te vroeg met “racen” moest beginnen met de wetenschap dat je later hiervan de vruchten kon plukken. Ik had het gevoel dat we een erg goede auto hadden en om achter deze twee teams te eindigen was een erg goed gevoel. Ben hier heel erg blij mee.’’

2023 Heimgartner
Op naar een goed resultaat bij Brad Jones Racing.



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet