Retro: Legendarische teammanager Ger Oosterman overleden

Een van de legendarische teammanagers uit de Nederlandse autosport is op 13 september jl. overleden. Ger Oosterman was eerst bij Racing Team Holland betrokken voordat hij in de tweede helft van de jaren zestig het roer overnam van het Stichts Racing Team. SRT steeg onder zijn leiding tot grote hoogten in het Nederlands Kampioenschap voor toerwagens van die tijd. Oosterman is 92 geworden.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Winau Berkhof, archief Rob Petersen
Eind jaren vijftig begon Oosterman zijn carrière in de snelheidssport als actief coureur – eerst op twee wielen op de speedwaybanen, daarna op vier wielen als lid van de eerste lichting Nederlandse karters. In 1962 won hij vele voorjaarskoersen voor het befaamde team van Landia, maar in de kartsport trok de organisatorische kant van de wedstrijdsport hem al snel. Voor Landia werd hij de wedstrijdleider van de jaarlijkse Landia-dag, waarin de coryfeëen van het kartteam van Evert Bos uit De Meern het tegen elkaar opnamen in tal van ludieke wedstrijdonderdelen. Belangrijker was zijn rol als wedstrijdleider van de eerste Grote Prijzen van Nederland voor karts, in Utrecht en Leidschendam.
Samen met Ed Swart – die de concurrerende Italkarts naar Nederland had gehaald – en de latere Landia-exponent Toine Hezemans behoorde Oosterman tot de eerste karters die de sprong naar de autosport waagden. Swart deed dat als teambaas én coureur en ging Hezemans voor in het onmiddellijk behalen van toerwagentitels, terwijl Oosterman koos voor een volledig organisatorische rol. Nadat hij was begonnen als secretaris bij Racing Team Holland, nam Oosterman midden jaren zestig de rol van teamleider over van Maarten van Wamelen.

Oostermans banden met de kartsport bleven warm, wat ertoe leidde dat hij vele karttalenten naar de autosport wist te lokken. In 1966 deed hij dat door Ab Goedemans te scouten voor Racing Team Holland. Kort daarna vroeg de Utrechtse houthandelaar Joop Heidendahl aan Oosterman of die de dagelijkse leiding wilde overnemen van zijn Stichts Racing Team. Oosterman wilde aanvankelijk beide managementtaken naast elkaar vervullen, maar koos uiteindelijk volledig voor het SRT, dat zich al had verzekerd van de diensten van Toine Hezemans en daarna ook Goedemans meenam. Vervolgens haalde Oosterman bij SRT ook andere kartgrootheden in huis, zoals Wim Boshuis en Dick van Staalduinen, zodat in 1968 zelfs het volledige Nederlands succesteam uit de kartsport bij SRT werd herenigd. SRT-coureurs Frank van der Mast en Jan van der Pol hadden eveneens een kartverleden.
Het Stichts Racing Team – door Oosterman meteen in het internationaler klinkende SRT Holland herdoopt – beleefde onder zijn leiding gouden jaren, met diverse nationale toerwagentitels, maar sloot zijn deuren toen Boshuis in 1972 opnieuw het Nederlands kampioenschap misgreep.

Oosterman had begin jaren zeventig een Alfa Romeo-garage in Loosdrecht, maar als Opel-dealer in Alphen aan den Rijn bleef hij tot 1990 een belangrijke rol spelen in het Opel Dealer Team Holland. Voor Joop Heidendahl, bij wie hij zakelijk betrokken bleef, bekleedde Oosterman later diverse directiefuncties bij Hubo. Het land kende hem tot eind jaren tachtig vooral als co-commentator voor de Formule 1 bij Studio Sport.
Oosterman, die aan de P.C. Hooftstraat in Amsterdam woonde, kampte net als zijn vrouw Puck de laatste jaren met gezondheidsklachten. In 2022 overwoog hij nog om een boek te schrijven over zijn autosportjaren, maar dat is er niet meer van gekomen.

Wel verleende hij ruimhartig medewerking aan de boeken van AUTOSPORT.NL over de twee SRT-coureurs die hij in zijn leven is kwijtgeraakt: Ab Goedemans in 1968 en Wim Boshuis in 1975. Zijn rol in hun carrière en de geschiedenis van het SRT komen daarin uitgebreid aan de orde. Beide keren had Oosterman zijn protegés vooraf een waarschuwing gegeven om niet in te gaan op de aanbiedingen dat Goedemans (een sportwagenwedstrijd voor Abarth op de Nürburgring) en Boshuis (een hernieuwde deelname aan de 24 Uur van Francorchamps terwijl hij eigenlijk al was gestopt) hadden gekregen. Het is Oosterman altijd pijn blijven doen dat de twee zijn advies in de wind hebben geslagen, hoezeer hij hun keuze ook begreep.