Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Sainz op pole in Singapore, Verstappen en Red Bull hard van troon gestoten

sainz ferrari singapore2023 quali

Dat er geen Red Bull op pole position stond voor de GP van Singapore, was niet eens de grote schok – Max Verstappen en Sergio Pérez hebben het dit jaar in de kwalificatie eerder afgelegd tegen Ferrari of Mercedes. Maar dat zij beiden op snelheid buiten de top-tien zouden vallen, had niemand kunnen voorzien. Red Bull had de plank voor Singapore zozeer misgeslagen dat de RB19 geen schim was van de auto die het seizoen tot nu toe op ongekende wijze had gedomineerd – er was voor Verstappen geen land te bezeilen met de onwillige en glijdende auto. In plaats daarvan liet Carlos Sainz voor Ferrari zijn tweede pole op rij noteren, nadat hij op vrijdag en zaterdagochtend ook al de snelste was geweest. De Spanjaard versloeg George Russell (Mercedes) en teamgenoot Charles Leclerc. Liam Lawson verraste voor AlphaTauri met P10, terwijl Haas twee auto’s in de top-tien reed.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: Red Bull Racing, Scuderia Ferrari, Mercedes AMG F1, McLaren F1 Team


Op het verkorte circuit van Marina Bay had Ferrari geschitterd tijdens de vrije trainingen, met Mercedes en McLaren kort daarachter, terwijl Red Bull juist had geworsteld met de achterkant van de auto – zou de nieuwe achtervleugel niet hebben gewerkt zoals gewenst? Of had de nieuwe technische richtlijn 39 over de aerodynamica van de bodemplaat een effect? De magere resultaten van Red Bull eerder op de zaterdag waren echter gezet met de oude bodemplaat van Monza, terwijl de aanpassingen voor Singapore alleen met de randen van de bodemplaat te maken hadden, niet met het eventueel flexibele grote middeldeel. Er was dus iets anders fundamenteels aan de hand met de aero van Red Bull op het stratencircuit van Singapore – al gauw opperden velen natuurlijk die andere technische richtlijn 18 over flexibele vleugelophangpunten als oorzaak.

SI202309160409 hires jpeg 24bit rgb

De hamvraag was uiteraard of de lijn van de vrije trainingen zou worden doorgetrokken tijdens de kwalificatie. Na de eerste schermutselingen was Russell na acht minuten in Q1 de snelste, voordat hij werd verdrongen door Verstappen – zo snel was hij het hele weekend nog niet geweest – en vervolgens de Ferrari van Sainz. Terwijl het veld zich opmaakte voor de beslissende slotronden in Q1, stond de top-tien slechts zes tienden uit elkaar, terwijl zelfs de top-15 zich ruim binnen de seconde bevond. Op een baan die bovendien steeds sneller werd, kon niemand het zich veroorloven om binnen te blijven.

SI202309150602 hires jpeg 24bit rgb

Yuki Tsunoda bevestigde de enorme hoeveelheid extra snelheid die inmiddels in het asfalt zat door zijn AlphaTauri naar de snelste tijd te rijden, nog vóór de Red Bull van Sergio Pérez, Nico Hülkenbergs Haas en Tsunoda’s teamgenoot Lawson – maar toen ging Lance Stroll er in de laatste bocht keihard af, zodat de rode vlag uitkwam en de sessie meteen was afgelopen. De klap was zo stevig geweest dat één wiel van zijn Aston Martin vloog. Behalve Stroll vielen de Alfa’s van Valtteri Bottas en Zhou Guanyu af, samen met de Williams van Logan Sargeant en de McLaren van Oscar Piastri, die het grote slachtoffer werd van het vroegtijdige einde van Q1.

Formel 1 - Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team, Großer Preis von Singapur 2023. George Russell Formula One - Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team, 2023 Singapore GP. George Russell

De tijdelijke tweede tijd van Verstappen in Q1 bleek in Q2 een zwaluw die nog geen zomer maakt: de Nederlander ging als eerste naar buiten in de tweede sessie, maar zijn tijd en die van teamgenoot Pérez werden onmiddellijk verslagen door Kevin Magnussen in de Haas… Terwijl Russell naar de voorlopig snelste tijd reed, werd bovendien duidelijk dat er een tweede onderzoek naar Verstappen in gang werd gezet, nadat de Red Bull-coureur in Q1 zijn concurrenten in de pitstraat had opgehouden. Nu had hij in zijn uitloopronde in Q2 Tsunoda in de weg gereden, waardoor de Japanner later ook Q3 moest missen.

SI202309160465 hires jpeg 24bit rgb

Het drama voor Red Bull nam daarna genante vormen aan, toen een RB19 die duidelijk op zoek was naar grip niet verder kwam dan de tiende plaats waarop Verstappen voorafgaand aan dat rondje al stond. Tegelijkertijd stond Pérez achterstevoren in de derde bocht, waardoor de Mexicaan sowieso was uitgeschakeld. Momenten later was het nota bene Liam Lawson die Verstappen uit de top-tien reed, met een ronde die de Nieuw-Zeelander al in zijn derde GP-optreden naar Q3 bracht. Sainz verbeterde vervolgens de tijd van Russell, maar alle ogen waren gericht op het totale debacle van Red Bull, dat met beide auto’s achterbleef in Q2, samen met de Alpine van Gasly en de Williams van Albon.

sainz ferrari singapore2023 freepractice

In de beslissende Q3-sessie was Sainz opnieuw de snelste – zelfs twee keer, waardoor de Spanjaard bleef heersen in de straten van de Zuidoost-Aziatische ministaat. Leclerc maakte er aanvankelijk een 1-2 voor Ferrari van en de Monegask was tijdens zijn tweede rondje zelfs de snelste in de tweede sector, maar kon zijn Spaanse teamgenoot toch niet verdringen. Sterker nog, Russells laatste poging leverde Mercedes een plek op de eerste rij op, terwijl Norris de vierde tijd pakte, vóór Hamilton en Magnussen in de eerste Haas. Alonso in de Aston Martin, de Alpine van Ocon, Hülkenberg in de tweede Haas en de fenomenale Lawson completeerden de top-tien.

SI202309160428 hires jpeg 24bit rgb

Voor Verstappen en Red Bull wachtten daarna nog spannende uurtjes vanwege de onderzoeken van de wedstrijdcommissarissen. Die konden immers de opdracht voor zondag nóg groter maken. En met auto’s die in parc fermé staan tot de start van de GP was er sowieso weinig hoop om nog iets te doen aan de onwillige RB19. Mocht er op zondag geen Red Bull winnen – en die kans is nu levensgroot – dan is het geen tegenstander van het type Jean-Louis Schlesser die de ‘clean sweep’ van Red Bull in de weg staat, maar een technische miskleun van het team zelf.

F1, GP Singapore, Marina Bay, kwalificatie, 16 september 2023

1. Carlos Sainz (Ferrari) - 1'30"984 - Q3
2. George Russell (Mercedes) - 1'31"056 - Q3
3. Charles Leclerc (Ferrari) - 1'31"063 - Q3
4. Lando Norris (McLaren-Mercedes) - 1'31"270 - Q3
5. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'31"485 - Q3
6. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'31"575 - Q3
7. Fernando Alonso (Aston Martin-Mercedes) - 1'31"615 - Q3
8. Esteban Ocon (Alpine-Renault) - 1'31"673 - Q3
9. Nico Hulkenberg (Haas-Ferrari) - 1'31"808 - Q3
10. Liam Lawson (AlphaTauri-Honda) - 1'32"268 - Q3
11. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 1'32"173 - Q2
12. Pierre Gasly (Alpine-Renault) - 1'32"274 - Q2
13. Sergio Perez (Red Bull-Honda) - 1'32"310 - Q2
14. Alexander Albon (Williams-Mercedes) - 1'33"719 - Q2
15. Yuki Tsunoda (AlphaTauri-Honda) - no time - Q2
16. Valtteri Bottas (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'32"809 - Q1
17. Oscar Piastri (McLaren-Mercedes) - 1'32"902 - Q1
18. Logan Sargeant (Williams-Mercedes) - 1'33"252 - Q1
19. Guanyu Zhou (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'33"258 - Q1
20. Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes) - 1'33"397 - Q1
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet