Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT: Harper en Leung pakken belangrijke zege op Brands Hatch, verrassingen in GT Open op Red Bull Ring

230910 Start
Vijftien GT3-auto's en zeventien GT4-auto's zorgden voor spektakel in het Brits GT-kampioenschap afgelopen zondag

Hier blikken we terug op de International GT Open waar de kampioenschappen ontzettend spannend blijven na een spectaculair weekend op de Red Bull Ring, en het Intelligent Money British GT Championship op Brands Hatch waar een overwinning van Dan Harper en Darren Leung (Century Motorsport) ervoor heeft gezorgd dat de titel zal worden beslist in de seizoensfinale op Donington Park.

Tekst: Vincent Bruins (X, voormalig Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: SRO (Jakob Ebrey) & GT Sport


International GT Open

Pierre-Louis Chovet en Maximilian Paul (Oregon Team) vingen de zaterdagsrace in het Oostenrijkse Stiermarken aan vanaf pole position en zouden met een voorsprong van bijna zeven seconden als eerste over de streep komen. Zo verdienden ze hun derde overwinning van het seizoen. Diego Menchaca en Marcos Siebert (Team Motopark) maakten drie posities goed en werden tweede. Ze namen de kampioenschapsleiding over van Charlie Fagg en Sam De Haan (Optimum Motorsport) die uitvielen vanwege elektronische problemen. Daan Pijl (Oregon Team), de Nederlander die racet onder de naam Daan Arrow, zag ook een kans op het podium in rook opgaan, toen zijn Lamborghini de geest gaf met Pietro Perolini achter het stuur. Reece Barr en Mikaeel Pitamber (SPS automotive performance) pakten zo de derde plek. Karol Basz en Marcin Jedliński (Olimp Racing) versloegen de Ferrari’s van Nicolò Rosi en Niccolò Schiro (Kessel Racing), en Eddie Cheever III en Marco Pulcini (AF Corse) voor de overwinning in de Pro-Am-klasse. Philipp Baron en Ernst Kirchmayr (Baron Motorsport) zegevierden in de Am-klasse in hun thuisrace voor Heiko Neumann en Timo Rumpfkeil (Team Motopark), en solorijder Giuseppe Cipriani (Il Barone Rampante).

230910 PeroliniPijl
Pijl (#19) kwalificeerde zich netjes als tweede voor Race 1, maar helaas bleef de Nederlander puntloos afgelopen weekend

UITSLAG RACE 1

De zondagsrace werd halverwege onderbroken door een Safety Car-periode na een spin van Pek Sanporn Jao-Javanil (Bonaldi Motorsport). Omdat het tijdens de pit window gebeurde, waarin de verplichte rijderswissels moeten plaatsvinden, zorgde dat voor een aantal verrassende resultaten. Riccardo Agostini en Nicola Marinangeli (AF Corse) maakten maar al te goed gebruik van de neutralisatie. Ze waren de wedstrijd begonnen als zeventiende, maar pakten de overwinning. Fagg en De Haan startten vanaf pole position en kwamen als tweede over de streep om de leiding in de tussenstand weer af te pakken van Menchaca en Siebert. Laatstgenoemden bleven puntloos en hebben een protest ingediend tegen de resultaten. Christopher Haase en Simon Reicher (Eastalent-Racing) maakten het podium af. Basz en Jedliński wonnen wederom in de Pro-Am-klasse voor Rosi en Schiro, en Cheever III en Pulcini. Kiki Sak Nana en Adam Osieka (GetSpeed) kwamen als enige Am-deelnemers in de algemene top tien terecht en pakte de klassezege voor de AF Corse-Ferrari’s van Alessandro Cozzi en Giorgio Sernagiotto, en Gino Forgione en Andrea Montermini. Pijls race eindigde helaas in een zware crash na contact met Siebert, strijdend om een resultaat in de top tien.

230910 FaggDeHaan
Fagg en De Haan verlieten de Red Bull Ring met slechts een puntje voorsprong op Menchaca en Siebert

UITSLAG RACE 2

De International GT Open keert op 23 en 24 september terug voor de één na laatste ronde van het seizoen op Autodromo Nazionale Monza.

British GT Championship

James Cottingham (2 Seas Motorsport) ving de twee-uursrace op Brands Hatch aan vanaf pole position. Achter hem verloor Leung de tweede positie aan Shaun Balfe (Barwell Motorsport). Andrew Howard (Beechdean AMR) wist zijn vierde startplek te verdedigen tegenover Ian Loggie (2 Seas Motorsport). Loggie werd vervolgens geraakt door John Ferguson (RAM Racing) en Silver-Am-klasseleider Kevin Tse (Sky Tempesta Racing). Het halve GT4-veld dook de grindbak in om de spinnende Mercedes-AMG van Loggie te ontwijken. Ferguson zou later uitvallen vanwege schade. Cottingham bouwde steeds een voorsprong op, maar zag deze meermaals verdwijnen vanwege Safety Car-periodes voor een crash tussen Richard Neary (Team Abba Racing) en Mark Radcliffe (Optimum Motorsport), en een spin van Simon Orange (Orange Racing by JMH). Cottingham had die voorsprong nodig, omdat hij en Jonny Adam twintig successtrafseconden hadden na hun overwinning in Portimão.

230910 AdamCottingham
2 Seas Motorsport schreef het teamskampioenschap op haar naam dankzij P3 voor Adam & Cottingham en P4 voor Gounon & Loggie, respectievelijk

Ross Gunn (Beechdean AMR) verliet als eerste de pitstraat voor Harper, Adam, Loggie’s teamgenoot Jules Gounon, Martin Plowman (Paddock Motorsport) en Callum Macleod (Greystone GT). Sandy Mitchell nam de Lamborghini van Balfe over en moest in zijn pitbox extra lang wachten om een straf voor een unsafe release te vermijden. Harper versloeg Gunn in een geweldige strijd en dankzij deze overwinning hebben hij en Leung het gat naar Adam en Cottingham gedicht van 28 naar 13 punten met nog één race te gaan. In de Silver-Am-klasse gingen Chris Hart en James Wallis (Drivetac) er met de zege vandoor ondanks twee drive-through penalty’s. Mark Sansom en Will Tregurtha (Barwell Motorsport) werden tweede na een lekke band voor Chris Froggatt en Tse.

230910 HarperLeung
Harper en Leung wonnen voor de tweede maal dit seizoen en zullen het op Donington Park opnemen tegen Adam en Cottingham in het gevecht om de titel

Jack Brown en Charles Clark (Optimum Motorsport) hoopten met hun enorme voorsprong in het GT4-kampioenschap die titel op Brands Hatch veilig te stellen, maar een kapotte radiator, waarschijnlijk door schade nadat ze door de grindbak moesten vanwege de start crash in het GT3-veld, gooide roet in het eten. De chaos in de openingsronde zorgde ervoor dat Erik Evans (Academy Motorsport) van de derde plaats naar de leiding kon. De Amerikaan bleef op de eerste plek en won samen met Matt Cowley in de Ford Mustang. Hun teamgenoten Will Moore en Matt Nicoll-Jones maakten het Silver Cup-podium af achter Seb Hopkins en Josh Miller (R Racing). Michael Johnston en Chris Salkeld werden derde algemeen in de GT4-divisie en wonnen in de Pro-Am-klasse voor Century Motorsport-teamgenoten Carl Cavers en Lewis Plato, en deden daarmee goede zaken in het kampioenschap.

230910 JohnstonSalkeld
Johnston en Salkeld maakten 22.5 punten goed op Brown en Clark en zullen met een achterstand van 10.5 punten naar Donington Park gaan

UITSLAG RACE

De seizoensfinale van het Intelligent Money British GT Championship, de Donington Decider, staat op de planning voor zondag 22 oktober.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet