DTM: Luca Stolz met HRT-Mercedes klasse apart in eerste DTM-race Sachsenring

Luca Stolz was op de Sachsenring een klasse apart
Na 21 jaar keerde de DTM terug naar de Sachsenring. Bij tropische temperaturen genoten de toeschouwers op de volgepakte tribunes van een mooie race, waarin Luca Stolz met de HRT-Mercedes een klasse apart was. Hij startte vanaf de pole-position, leidde van start tot finish en behaalde zo voor de tweede keer in zijn loopbaan de overwinning in een DTM-race. Thomas Preining eindigde met de Manthey-Porsche als tweede en nam daarmee weer de leiding in de tussenstand over, omdat Lamborghini-rijder Bortolotti na problemen niet verder kwam dan de negende plaats. De Turkse Bernhard-Porsche-rijder Ayhancan Güven werd als derde geklasseerd. Ook Thierry Vermeulen reed opnieuw een sterke wedstrijd, die hij als tiende afsloot.
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto’s: ADAC Motorsport/Gruppe C

Voor de eerste maal op pole-position in de DTM: Luca Stolz
Luca Stolz zorgde met een tijd van 1:17,633 minuten voor de eerste pole-position van het seizoen voor het Mercedes-team HRT. Voor hemzelf was het de eerste pole in zijn DTM-carrière. Op 0,066 seconde van de Duitser reed Ayhancan Güven in de Team Bernhard-Porsche naar de tweede startplaats, voor Kelvin van der Linde in de snelste Abt-Audi en Thomas Preining in de Manthey-EMA-Porsche, die daarmee zijn naaste concurrent Mirko Bortolotti, de leider in de tussenstand, net voorbleef. De Italiaan, die in tegenstelling tot allerlei geruchten ondanks een flinke LMDh-testcrash vorige week in Mugello, op de Sachsenring gewoon in actie komt, reed de vijfde tijd en vindt onze landgenoot Thierry Vermeulen in de Emil Frey-Ferrari achter zich, want Vermeulen behaalde als zesde zijn beste kwalificatieresultaat. Preining, Bortolotti, Vermeulen, en Perera mogen zelfs verder naar voren starten, omdat zowel Van der Linde als Feller na hun derde waarschuwing van het seizoen tijdens het voorgaande raceweekeinde vijf plaatsen naar achteren moeten. De BMW’s kwamen er nauwelijks aan te pas: de snelste rijder met een M4 was Sheldon van der Linde, die echter niet verder kwam dan de elfde tijd.

Stolz pakt bij de start de leiding, Preining valt Güven aan de binnenkant aan in de strijd om de tweede plaats, maar Güven verdedigt met succes zijn plek. Vermeulen valt terug: hij verliest eerst een plek aan Kelvin van der Linde en komt dan ook onder druk van diens broer Sheldon. Stolz leidt voor Güven, Preining, Aitken, Bortolotti, Kelvin van der Linde en Vermeulen. Na drie ronden heeft Stolz al ruim drie seconden voorsprong.
In de achtste ronde stuurt de wedstrijdleiding de safety-car de baan op vanwege brokstukken van de Mercedes van Maro Engel op de baan, wat voor de nodige gefronste wenkbrauwen zorgt, want het lijkt wat drastisch, maar natuurlijk worden er geen risico’s genomen. Na één ronde wordt de race weer vrijgegeven. Geen positiewisselingen bij de herstart: Stolz blijft op kop voor Güven, Preining, Aitken, Bortolotti, Kelvin van der Linde. Sheldon van der Linde plaatste de aanval op Vermeulen, die heel sterk verdedigt, ook zonder linker buitenspiegel, die hij in het duel al verloren heeft.

Thierry Vermeulen reed opnieuw een sterke race en eindigde wederom in de top tien
In de twaalfde ronde lukt het: Sheldon van der Linde passeert Vermeulen en Ricardo Feller gaat er in het kielzog van de Zuid-Afrikaan ook direct voorbij. Vermeulen verdedigt hard, waarover Van der Linde direkt klaagt via de boordradio, maar zonder spiegel kan Vermeulen de BMW natuurlijk ook niet zien. Hij komt weg met een waarschuwing. Zijn teamgenoot Aitken heeft intussen zijn Ferrari in de pits geparkeerd: voor hem is de race vanwege een defecte radiateur over.
In de 15e ronde opent het pitstopvenster. Stolz, Preining, Feller, Vermeulen, Owega en Auer komen direct binnen. Güven, Sheldon van der Linde, Olsen, Niederhauiser, Perera en Maini stoppen in de ronde erna. Vermeulen moet eenmaal een “penalty lap” afleggen, omdat hij bij zijn pitstop te lang door de “fast lane” gereden is. Ook Schmid krijgt een strafrondje vanwege te snel rijden in de pitstraat. Na de stops is Preining Güven gepasseerd, wat met het oog op de titelstrijd een belangrijk gegeven is. Bortolotti stopt aan het eind van de 19e ronde, hij komt achter Stolz, Preining en Güven weer de baan op. Bovendien draaien de wielen nog als de Lamborghini omhoog staat, wat volgens het reglement verboden is. Korte tijd later valt Bortolotti achter de beide Abt-Audi’s van Feller en Kelvin van der Linde terug.

Güven had aanvankelijk nog de tweede plaats in handen, voor Preining, na de pitstops was de volgorde omgekeerd
Bortolotti moet een strafrondje rijden en klaagt via de boordradio ook over een ABS-defect, wat ook bleek toen hij zich verremde aan het eind van de pitstraat. Na zijn strafrondje is Bortolotti teruggevallen naar de virtuele negende plaats, achter Stolz, Preining, Güven, Feller, Kelvin en Sheldon van der Linde, Olsen en Rast. Met acht minuten te gaan in het pitstopvenster moet alleen Marco Wittmann nog naar binnen, de tweevoudig kampioen stopt in de 24e ronde, waarmee het klassement weer gecorrigeerd is. Stolz leidt voor Preining, Güven, Feller, de beide Van der Lindes, Olsen, Rast, Bortolotti en Vermeulen.
In de 28e ronde komt Vermeulen flink onder druk van Heinemann en Perera, maar opnieuw toont hij zijn verdedigende kwaliteiten en weet zijn positie vast te houden. Met nog een kwartier te gaan komen de beide Abt-Audi-teamgenoten Feller en Kelvin van der Linde zienderogen dichterbij Güven op de derde plaats. In de 34e ronde raakt Auer bij de heuvelaf-passage naast de baan, maar kan zijn race voortzetten. Sheldon van der Linde gaat in de 38e ronde in de Ralf Waldmann-Kurve enorm wijd met veel risico, blijft voor Olsen, maar dat is iets waar de wedstrijdleiding zeker nog wel een keer naar wil kijken.

Luca Stolz voor de tweede keer in zijn carrière winnaar van een DTM-race
Vooraan maakt Stolz geen fouten meer en rijdt zo de tweede DTM-overwinning van zijn carrière naar huis. Preining eindigt op de tweede plaats, voor Güven. Daarachter beslist Feller het teaminterne duel van het Abt-team in zijn voordeel en eindigt als vierde, voor Kelvin van der Linde. Sheldon van der Linde sluit de race als zesde af, gevolgd door Olsen, Rast, Bortolotti en Vermeulen.

Podium met vlnr Preining, Stolz en Güven en een vertegenwoordiger van het winnende team HRT