Indycar: Palou wint tweede Indycartitel in Portland.VeeKay behaalt beste seizoensresultaat
In een wedstrijd waarin de Ganassi-coureurs Alex Palou en Scott Dixon de dienst uitmaakten behaalde de Spanjaard in Portland zijn tweede Indycar-titel. Dixon moest met een derde plek genoegen nemen. De wedstrijd werd ook gekenmerkt door een wedstrijdleiding die nogal wat vreemde beslissingen nam. Zo werd Felix Rosenqvist bij zijn laatste stop zeker bevoordeeld. Anderzijds waren er twee wedstrijdincidenten waarop vreemd genoeg geen actie werd ondernomen. Een uitermate strategische wedstrijd die door twee neutralisaties werd gekenmerkt en waarin VeeKay met een zesde plek voor het team van Ed Carpenter Racing zijn beste seizoensresultaat behaalde.
Tweede Indycartitel voor Alex Palou. Ondanks alle juridisch touwgetrek zal hij nu wel bij Ganassi blijven.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: Indycar
Indycar: Palou wint tweede Indycartitel op Portland, VeeKay behaalt beste seizoensresultaat
De Spanjaard Alex Palou behaalde voor het team van Chip Ganassi in Portland zijn tweede Indycartitel. Teleurstellend was het optreden van zowel Graham Rahal (RLL Racing) en Scott McLaughlin. Beide rijders vertrokken vanaf de eerste startrij en wisten eigenlijk weinig potten te breken. Polesitter Graham Rahal eindigde teleurstellend als twaalfde terwijl McLaughlin met een achtste plek nog in de Top 10 wist te eindigen. Palou is de eerste coureur sinds Dan Wheldon in 2005 die voortijdig de Indycartitel wist binnen te halen. In totaal behaalde Palou vijf overwinningen dit seizoen. Rinus VeeKay reed voor het team van Ed Carpenter een uitstekende en foutloze wedstrijd en behaalde met een zesde plek zijn beste seizoensresultaat. De bandenstrategie speelde meer dan elders een enorm belangrijke rol in Portland.
Bandenkeuze Portland
Soft Compound
Rahal, McLaughlin, Herta, Ilott, Rossi, Ericsson, VeeKay, Armstrong, Kirkwood, Vips, De Francesco, Robb, Hunter Reay
Harde compound
Dixon, Palou, O´Ward, Power, Rosenqvist, Newgarden, Grosjean. Lundgaard, Canapino, Castroneves, Ferrucci, Malukas, Pedersen, Blomqvist
Uitstekende wedstrijd van Rinus VeeKay in Portland.
Wedstrijd
De race begon met een chaotische eerste ronde waarin Romain Grosjean de auto van Callum Ilott raakte en langzaam voor een check-up naar de pits terugreed. Will Power zorgde in de derde ronde voor een neutralisatie door van de baan af te glijden. Ook de beide Arrow SP McLaren Dallara Chevrolets van Alexander Rossi en Pato O´Ward maakten contact met elkaar. Het bleef zonder gevolgen. De Top 3 bestond uit Rahal, McLaughlin, Palou. Kyle Kirkwood maakte van de gelegenheid gebruik door voor een snelle brandstofstop naar binnen te gaan.
Stand Top 10e ronde: Rahal, McLaughlin, Palou, Herta, Dixon, O´Ward, Rossi, Rosenqvist, Ericsson, VeeKay. Palou, Dixon
O´Ward, Rosenqvist waren de enigen binnen de Top 10 op de harde compound. VeeKay besloot in de 17e ronde voor een undercut naar binnen te gaan. Ook Herta, Rossi en Ericsson volgden zijn voorbeeld. Colton Herta en Devlin De Francesco werden beiden voor te hard rijden in de pitlane bestraft. Voor Herta was het overigens niet de eerste keer dit seizoen.
Stand Top 10 20e ronde: Rahal, McLaughlin, Palou, Dixon, O´Ward,Rosenqvist, Newgarden, Ferrucci, Castroneves, Canapino.
Inmiddels was Graham Rahal voor een reguliere stop naar binnen gegaan. Kirkwood en Canapino maakte in de 27e ronde kortstondig contact. Het bleef zonder gevolgen. Rosenqvist en O´Ward besloten in de 29e ronde voor een nieuw setje Rood naar binnen te gaan evenals Josef Newgarden.
Stand Top 10 30e ronde: Palou, Dixon, Castroneves, Malukas, Kirkwood, Newgarden, Hunter Reay, Rosenqvist, O´Ward, Rahal, McLaughlin, Newgarden. VeeKay P12. Twee ronden later liet Scott Dixon opnieuw de hardere compound aanbrengen terwijl Palou naar de Rode Compound switchte.
Het enige dat Colton Herta dit seizoen bewees is dat hij nog geen F1-materiaal is. De Andretti Autosport-rijder viel vaak in herhaling met dezelfde fouten zoals te snel rijden in de pitlane.
Stand Top 10 40e ronde: Palou, Dixon, Rosenqvist, O´Ward, Rahal, Newgarden, McLaughlin, Ericsson, VeeKay, Rossi.
Alleen Palou, O´Ward en Newgarden bevonden zich in deze fase op de Rode Compound. Palou leek op de zachte compound wat tijd te verliezen terwijl Dixon al kennelijk vaak van de push to pass gebruik had gemaakt. Palou, Rossi en VeeKay, Newgarden en Ericsson kwamen in de 48e ronde voor hun reguliere stop naar binnen.
Stand Top 10 50e ronde: Dixon, Rosenqvist, O´Ward, Rahal, McLaughlin, Armstrong, Palou, Malukas, Ferrucci, Kirkwood. VeeKay P14.
Rahal, Kirkwood en McLaughlin kwamen in deze ronde tevens voor hun stop naar binnen. VeeKay profiteerde van diegenen die voor hun reguliere stop naar binnen waren geweest en wist McLaughlin met een fraaie move te verschalken. De Nederlander had wederom de aansluiting bij de Top 10 gevonden terwijl Josef Newgarden en Kyle Kirkwood voor de tweede maal in de wedstrijd contact maakten. Marcus Ericsson verloor nadat hij door VeeKay gepasseerd was een aantal posities. Voor het eerst sinds lange tijd bevond de Nederlander zich weer in de Top 8. Vanwege het afblokken van VeeKay moest Kyle Kirkwood zijn positie aan de Nederlander teruggeven. Felix Rosenqvist opteerde in de 58e ronde opnieuw voor de Rode Compound.
Stand Top 10 60e ronde: Dixon, Palou, Rosenqvist, O´Ward, Newgarden, VeeKay, Armstrong, Kirkwood, Rahal, Ericsson.
Scott Dixon kwam in deze ronde eveneens voor de Rode Compound naar binnen. Interessant genoeg was Dixon nu de enige deelnemer in de Top 10 die zich op de Rode Compound bevond. Felix Rosenqvist reed een uitstekende wedstrijd en had zich vanaf een elfde startplek naar P3 op weten te werken. Zonder neutralisaties leek de wedstrijd wel in het voordeel van Alex Palou uit te gaan vallen.
Stand Top 10 70e ronde: Palou, Dixon, Rosenqvist, O´Ward, Newgarden, VeeKay, Armstrong, Rahal, Ericsson, Kirkwood.
Hoewel Alex Palou in de 70e ronde Helio Castroneves tweemaal afblokte besloot de wedstrijdleiding geen actie te ondernemen. Kyle Kirkwood was de eerste die in de 75e ronde met een laatste stop zijn pitstopcylus beëindigde. De Amerikaan liet voor de tweede maal de harde compound noteren. Exact in de 79e ronde kwam Palou voor zijn allerlaatste stop naar binnen evenals Rinus VeeKay.
Stand Top 10 80e ronde: Dixon, Rosenqvist, Newgarden, O´Ward, Palou, Rahal Malukas, Castroneves. McLaughlin, VeeKay.
Spektakel in de pitlane. Bij Marcus Armstrong was het wiel niet goed vastgezet. Gelukkig kende de pitstop van Scott Dixon wel een vlekkeloos verloop. Agustin Canapino zorgde in de 84e ronde voor de tweede neutralisatie door tussen Turn 11 en Turn 12 van de baan af te spinnen. Daarbij werd Rosenqvist door de organisatie tijdens zijn reguliere stop wel door de wedstrijdleiding bevoordeeld. Daarop was behoorlijk wat kritiek. Ook Scott Dixon kon via de boordradio weinig begrip voor deze beslissing opbrengen. De herstart volgde in de 87e ronde. Daarbij nam Palou opnieuw de leiding.
Canapino zorgde voor een tweede neutralisatie waarvan Felix Rosenqvist profiteerde. De Argentijn is snel genoeg maar het is nog niet gepolijst.
Stand Top 10 90e ronde: Palou, Rosenqvist, Dixon, O´Ward, Newgarden, VeeKay, Ericsson, Herta, Malukas, McLaughlin. Rossi maakte contact met Ericsson en moest voor een nieuwe voorvleugel naar binnen voor een incident dat heel slecht had kunnen aflopen. Na een eerder incident tussen Palou en Castroneves ondernam de wedstrijdleiding geen actie. Ook hier werd door de wedstrijdleiding geen actie ondernomen.
Top 10 100e ronde: Palou, Rosenqvist, Dixon, O´Ward, Newgarden, VeeKay, Ericsson, Herta, Malukas, McLaughlin. In de slotfase waren er weinig veranderingen en behaalde Alex Palou zijn tweede Indycartitel sinds 2021.
Met een negende plek eindigde McLaughlin nog in de Top 10. Een teleurstellend resultaat als je vooraan van start gaat.
Uitslag Bitnile.com GP of Portland
1. Alex Palou Dallara Honda 110 ronden
2. Felix Rosenqvist Dallara Chevrolet + 5.4353 secs.
3. Scott Dixon Dallara Honda + 8-0669 secs.
4. Pato O´Ward Dallara Chevrolet + 19.0572 secs.
5. Josef Newgarden Dallara Chevrolet + 21.0831 secs.
6. Rinus VeeKay Dallara Chevrolet + 21.8799 secs.
7. Marcus Ericsson Dallara Honda + 30.5820 secs.
8. David Malukas Dallara Honda + 32.6211 secs.
9. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet + 33.0282 secs.
10. Kyle Kirkwood Dallara Honda + 33.7836 secs.