Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 2

Formule 2: Nieuwe auto voor 2024 en verder op Monza geïntroduceerd

f2 2024 1

Formula Motorsport Ltd, de uitbater van de FIA Formule 2 en Formule 3, heeft op de paddock van Monza het nieuwe F2-chassis voor 2024, 2025 en 2026 onthuld. De auto is opnieuw een Dallara en zal gebruikmaken van dezelfde 3.4-liter turbo van Mécachrome die nu ook in de huidige auto zit. Opvallendste verschil is de radicaal gebogen achtervleugel.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: Formula Motorsport Ltd


Het huidige chassis dateert alweer uit 2018 en had na afloop van de gebruikelijke driejaarlijkse cyclus in 2021 afgelost moeten worden. Om in de coronacrisis kosten te besparen werd toen besloten om het gebruik ervan met nog eens drie jaar te verlengen. Met de Dallara F2-2024 is het de bedoeling om terug te keren naar die cyclus van drie jaar.

f2 2024 3

De nieuwe auto oogt als een afgeleide van het bestaande ontwerp, maar kent wel diverse aerodynamische aanpassingen die ervoor moeten zorgen dat de auto’s (nog) dichter op elkaar kunnen en met elkaar kunnen duelleren. Met name de voor- en achtervleugels zijn daarvoor aangepast. De stevig gekromde en oplopende achtervleugel moet ervoor zorgen dat de auto die volgt minder last heeft van verstorende luchtstromen, terwijl de voorvleugel die stromen beter kan verwerken.

f2 2024 2

Daarnaast is de veiligheidscel verder verbeterd, ook ten aanzien van een zijwaartse impact van het type waaraan Anthoine Hubert in 2019 op noodlottige wijze werd onderworpen. Bovendien is de ‘rijdbaarheid’ van de auto eenvoudiger gemaakt, met meer rem- en stuurbekrachtiging, om zo het kampioenschap toegankelijker te maken voor een bredere groep aan coureurs (vrouwen?).

f2 2024 4

De 3,4-liter turbo van Mécachrome is in essentie hetzelfde, maar wordt wel aangepast om vanaf 2025 overweg te kunnen met de nieuwe synthetische brandstof van Aramco. Ook in 2024 is de Aramco-brandstof al voor 55% duurzaam geproduceerd, net zoals dit jaar, maar dan op basis van bio-ethanol.

f2 2024

Het prototype van de nieuwe Dallara kreeg zijn eerste shakedown op Varano, met Tatiana Calderón achter het stuur. De rest van het najaar vervolgt Dallara zijn testprogramma, waarvoor onder meer de regerend F2-kampioen Felipe Drugovich is ingehuurd. Het doel daarbij is om de auto betrouwbaar te maken vóórdat hij aan de teams wordt overgedragen. Het is de verwachting dat de teams in december 2023 hun eerste chassis geleverd krijgen, waarna in januari 2024 het tweede chassis volgt. Voorafgaand aan de reguliere voorseizoenstest krijgen de teams een extra shakedown-sessie voor elk één auto.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet