Retro: Groeten van het Silverstone Festival 2023
Mortensen claimt die eer, maar Wos zou zijn baankennis gebruiken om de Deen te verslaan.
Dan komen we aan bij de pits van Williams Heritage. Ted Zorbas is de huidige eigenaar van de FW16 waarmee Jacques Villeneuve in 1996 wereldkampioen werd en zou er ook mee de baan op gaan tijdens de Masters-demonstratie die het 75-jarig bestaan van het circuit zou vieren.
Het historische bedrijf van Williams kreeg vorig jaar een nieuwe baas, Andreas Schlegel, die ook op het evenement aanwezig was. Geen technicus, maar een manager die van Williams Heritage een winstgevend bedrijf moet maken. De restauratie tot rijdbare auto van pakweg de FW15C met VDT-transmissie – voor Nederland razend interessant natuurlijk – zal dus pas tot stand komen als er iemand is (niet Williams zelf dus) die dat project wil financieren.
Deze ‘gewone’ FW15C mocht helaas niet naar buiten: hij werd alleen tentoongesteld. En nou ja, gewoon, het is waarschijnlijk wel de technisch meest innovatieve F1-auto aller tijden. Met een ophanging die zo vooruitstrevend was dat hij in goud werd uitgevoerd…
In de Williams-pits had tijdens een eerder evenement duidelijk geen Engels team gezeten.
Nog meer auto’s voor diezelfde demo: de Leyton House CG891 van Jamie Thwaites vooraan, daarachter de Brabham BT24 van Ron Maydon, de tweede herschapen Tyrrell P34 en de Dallara-Judd F191 van Matthew Wrigley.
De eerste P34 stond weliswaar op de inschrijvingslijst van Masters, maar de schade aan de auto van Jonathan Holtzman was nog te groot. Daarom was het fijn dat via handelaar Speedmaster (destijds samen met Holtzman mede-initiatiefnemer van de bouw) toch het tweede exemplaar zijn opwachting kon maken.
De auto die op Zandvoort samen met de zeswieler crashte, is al wél gereed. Peter Williams was er opnieuw bij met zijn Lec CRP1, een recreatie van het destijds beschadigde chassis CRP1/1 waarin de resterende onderdelen van dat chassis zijn verwerkt.
Speedmaster was niet de enige handelaar die zijn waar uitstalde of zelfs liet rijden. Ascott Collection uit Frankrijk was er ook om deze Pescarolo 01 te slijten. Er was belangstelling, zei Xavier Micheron van Ascott, maar de auto was op zondag nog niet verkocht.
Ah, fijn, we gaan weer eens naar een Yamaha V10 luisteren!
Of zit er nu toch een Judd in de Tyrrell 021? Ja, maar dat mag, want we weten dat de Yamaha OX10 zo goed als een Judd GV was, net zoals de latere OX11 eigenlijk de Judd JV is.
Het recentste spul in de rij: een Jordan/Midland/Spyker/Force India uit de tijd dat het team eventjes Racing Point heette.
Een vreemde eend in de bijt in dat F1-rijtje: een contraptie met bijkans meer diffuser dan auto.
Zulke extravaganza kan maar één ding betekenen: gebouwd voor Pikes Peak, deze Radford Type 62-2, door een bedrijf waarvan Jenson Button mede-eigenaar is.