Dragracing: NitrOlympX-goud voor Ida Zetterström, Johnny Oksa, Jan Ericsson en Michael Malmgren

Ida Zetterström en Jan Ericsson hebben met overwinningen tijdens de NitrOlympX zodanig goede zaken gedaan voor het kampioenschap, dat het Zweedse tweetal de titel in de Top Fuel respectievelijk Pro Modified klasse nauwelijks meer kan ontgaan. Johnny Oksa kreeg de winst in de Top Methanol klasse in de schoot geworpen toen Sandro Bellio in de finale een rood licht trok. Nog dramatischer was de finale in de Pro Stock klasse. In winnende positie liggend crashte Robin Norén, waardoor Michael Malmgren de zege cadeau kreeg.
Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings
Opluchting op de Rico Anthes Quartermile van de HockenheimRing. Na twee door regen niet voltooide races van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing, kon de vierde ronde van de titelstrijd wel met een podiumceremonie worden afgesloten. Dit keer viel de regen in de nacht en hielden de soms dreigende luchten de neerslag beperkt tot een paar druppels. Niet minder dan 45.000 toeschouwers waren daardoor getuige van een spannend wedstrijdverloop met soms verrassende uitslagen.

Jndia Erbacher
Belangrijke winst voor Ida Zetterström
Terwijl Stig Neergaard op het laatste moment zijn deelname afzegde, was Jndia Erbacher weer terug van weggeweest. De Zwitserse sloeg de wedstrijden in Tierp over, maar deed in de kwalificatie op Hockenheim meteen weer van zich spreken door de snelste tijd op de klokken te zetten. Zoals verwacht was de baan op zaterdag een stuk sneller dan op vrijdag en met 3,93 seconden was Erbacher de enige rijder in de Top Fuel klasse die onder de vier seconden wist te duiken.

Ida Zetterström
Na tractieproblemen in de eerste runs, snelde Ida Zetterström in haar laatste run naar 4,02 seconden en drukte Susanne Callin naar plek drie.

Susanne Callin
Voor de eliminaties maakte dit niet zoveel uit want nu moesten Zetterström en Callin, de nummers één en twee in de titelstrijd, het in de halve finales toch nog tegen elkaar opnemen, terwijl Erbacher via een bye run hoe dan ook in de finale zou staan.

Halve finale
Vrijwel direct na de start was de strijd beslist. Callin kreeg tractieproblemen, terwijl Zetterström zich verbeterde tot 3,96 seconden en daarmee voor het oog van tientallen gasten van haar sponsors Dodge en KW de winst greep.

Finale
In de finale was Zetterström opnieuw uiterst snel weg, leek probleemloos naar de winst te rijden, toen kort voor de finish de blowerbelt het begaf en de dragster vertraagde. Erbacher kon daardoor snel dichterbij komen, maar met 3,92 tegen 3,93 seconden drukte Zetterström de neus van haar dragster toch net iets eerder over de finishlijn. Het verschil in eindsnelheid, 433 km/u voor Zetterström en 502 km/u voor Erbacher, gaf aan dat de blowerbelt geen fractie van een seconde eerder had moeten sneuvelen.

Ida Zetterström
Na de winst bij de Main Event pakte Zetterström daarmee haar tweede zege van het seizoen en heeft nu in de titelstrijd een voorsprong van 100 punten op Callin. Met het huidige aantal inschrijvingen voor de European Finals kunnen er in de laatste ronde van het kampioenschap nog maximaal 90 punten worden verdiend en is de Zweedse dus nu al kampioen. Komt er echter nog één inschrijving bij, dan kent de race op Santa Pod een extra eliminatieronde en wordt het aantal te verdienen punten 110. In dat geval heeft Zetterström aan deelname aan de kwalificatie al voldoende om de titel veilig te stellen. Voor Zetterström wordt het de eerste FIA EK Top Fuel titel in pas haar tweede seizoen in de klasse.

Het winnende team