Indycar: Scott Dixon houdt met zege WWTR titelstrijd open. VeeKay 11e
Scott Dixon hield met een 55e Indycar-overwinning de titelstrijd in Indycar eigenlijk weer volledig open. Alex Palou, de gedoodverfde kampioen voor 2023, kwam niet verder dan een achtste plek. Penske-coureur Josef Newgarden elimineerde zichzelf in de titelstrijd door de muur te raken. De komende twee weken gaat het dus nog spannend worden. Gaat Dixon de komende veertien dagen voor een zevende titel of Palou voor een tweede? Dixon “The Iceman” mag je dus niet onderschatten.
Ze noemden Kimi Rakkönnen "Tne Iceman" Maar de Nieuw Zeelandse Iceman mogen we ook niet onderschatten. Gaat hij het kampioensfeestje van Alex Palou de komende twee weken verknallen?
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Indycar/ECR
Indycar: Scott Dixon houdt met zege WWTR titelstrijd open. VeeKay 11e
Met een uitgekiende strategie en een 55e Indycar-overwinning lijkt zesvoudig Indycar-kampioen Scott Dixon de komende twee weken de spanning er nog even in te houden. Vanaf een 20e startplek vond VeeKay snel aansluiting bij de Top 10. Na een uitstekend gereden wedstrijd miste de Nederlander nipt de tiende plek.
De wedstrijd
Newgarden en Herta namen direct de leiding terwijl het in de staart van het veld misging. De Deen Benjamin Pedersen werd bij de start direct door Ed Carpenter geraakt. De ECR-teameigenaar kreeg een flinke tijdstraf opgelegd en reed al in het begin op vier ronden achterstand. Vanaf een 20e startplek had VeeKay inmiddels drie posities gewonnen. De herstart van de wedstrijd volgde in de 12e ronde waarbij de Top 10 ongewijzigd bleef.
Top 10 20e ronde: Newgarden, Herta, Malukas, Rosenqvist, O´Ward, Rossi, Grosjean, Power, Palou, McLaughlin. VeeKay P15. Zowel Palou als VeeKay deden in de openingsfase goede zaken door vijf plekken te winnen.
Top 10 40e ronde: Newgarden, Herta, Malukas, Rosenqvist, O´Ward, Rossi, Grosjean, Power, Palou, McLaughlin. VeeKay P15. Takuma Sato maakte in de 53e ronde zijn eerste reguliere stop en miste in Turn 2 nipt de muur. VeeKay kwam in de 57e ronde voor zijn allereerste stop naar binnen evenals Alex Palou die de soft compound liet aanbrengen.
Ditmaal goeie stops bij VeeKay,
Top 10 60e ronde: Power, Dixon, Newgarden, Grosjean, Malukas, Herta, Rosenqvist, Ericsson, Rossi, Palou. VeeKay. P12 Na de reguliere stops liet een aantal mensen de soft compound aanbrengen waaronder, Newgarden, O´Ward, Malukas, Grosjean en Carpenter. Met een fraaie manoeuvre in de 77e ronde waarbij Penske-coureur Will Power werd ingesloten kwam VeeKay voor de eerste maal in de Top 10 terwijl Sting Ray Robb kort daarvoor nipt de muur miste. Callum Ilott van Juncos Racing was na 77 ronden de eerste uitvaller.
Stand Top 10 80e ronde: Newgarden, O´Ward, Herta, Malukas, Rosenqvist, Ericsson, Rossi, Palou, McLaughlin, VeeKay. Wel was er in deze fase bij de teams onderling een discussie of men wel of niet voor een vier stopper zou gaan.
Stand Top 10 100e ronde: Newgarden, O´Ward, Herta, Malukas, Rosenqvist, Ericsson, Rossi, McLaughlin, Palou, VeeKay. Power kwam in de 103e ronde voor de soft compound naar binnen terwijl Rossi(Arrow McLaren SP) deze voor de harde compound omwisselde. Nadat Newgarden de pits was ingegaan kwam Colton Herta(Andretti Autosport) voor de eerste maal aan de leiding terwijl VeeKay in de 111e ronde eveneens voor een reguliere stop naar binnen ging. Kort daarna kwam Herta voor zijn stop naar binnen en werd van de soft compound voorzien.
Josef Newgarden verknalde zelf zijn titelkansen.
VeeKay verloor in de 116e ronde één positie omdat hij door Felix Rosenqvist(Arrow McLaren SP) even op de marlbles gedrukt maar was gemiddeld wel vijf mijl per uur sneller dan zijn voorgangers. In de 122e ronde zorgde Takuma Sato voor een tweede neutralisatie nadat hij de muur had geraakt. Voor de Japanner betekende het zijn laatste oval wedstrijd dit seizoen. Het team van Ganassi maakte bij Ericsson een behoorlijke blunder door het linker achterwiel niet goed vast te zetten waardoor de Zweed kortstondig de Penske-pit van Will Power blokkeerde. Verder ging het in de pitlane ook niet helemaal lekker nadat Canapino een momentje met één van de monteurs van David Malukas in de pitbox voor hem had.
Top 10 130e ronde: Dixon, Newgarden, O´Ward, Rossi, McLaughlin, Malukas, Canapino, VeeKay, Hunter Reay. In de 135e ronde volgde de herstart waarbij Newgarden en O´Ward even contact op de backstretch met elkaar maakten en eiste van de wedstrijdleiding een penalty voor zijn tegenstander. Canapino kreeg waarschijnlijk zijn slecht uitgevoerde pitstop een Stop/Go opgelegd.
Top 10 150e ronde: Dixon, Newgarden, O´Ward, Rossi, Malukas, McLaughlin, VeeKay, Ferrucci, Ericsson, Herta. Palou en Herta vochten kortstondig een fraai duel om de 10e plek uit. Zowel VeeKay, Hunter Reay, Kirkwood, Rahal en Canapino hadden tot aan deze wedstrijd nog steeds geen gebruik gemaakt van de soft compound. Newgarden maakte in de 166e ronde een korte stop terwijl VeeKay voor de soft compound naar binnenkwam. Kyle Kirkwood uitte even wat kritiek op zijn teamgenoot Devlin De Francesco. ``Hij houdt er mee op om brandstof te besparen of laat me voorbij.`` Het laatste gebeurde dan ook.
Top 10 180e ronde: Dixon, Power, Grosjean, Kirkwood, Herta, Castroneves, O´Ward, Newgarden, Rossi, McLaughlin, Malukas. VeeKay P13 na stop. Duidelijk was dat Scott Dixon op een soort mammoetstrategie reed. M.a.w. tyre management en zoveel mogelijk brandstof besparen. Anderzijds reden O´Ward en Newgarden op een agressievere strategie. Dixon kwam in de 198e ronde mogelijk voor zijn laatste stop naar binnen. Deze strategie kon mogelijk alleen maar onder een neutralisatie werken. Het tegendeel bleek later het geval.
Top 10 200e ronde: O´Ward, Newgarden, Rossi, McLaughlin, Malukas, Rosenqvist, Ericsson, VeeKay, Herta, Dixon. Josef Newgarden maakte na zijn pitstop een catastrofale fout door de muur te raken. Zijn teamgenoot Scott McLaughlin miste kort daarna de muur maar wist zijn auto met een enorme car control onder controle te houden. Newgarden ging dus dit seizoen niet alle wedstrijden winnen maar ook de hoop op de titel was vervlogen.
Benjamin Pedersen was de eerste uitvaller.
Top 10 230e ronde: Dixon, Power, Kirkwood, O´Ward,Malukas, Rossi, McLaughlin, Herta, Palou, Rosenqvist. P12 VeeKay. Kyle Kirkwood maakte in de 244e ronde zijn allerlaatste stop voor de ronde compound. Will Power volgde kort daarop voor een splash/dash.
Stand Top 10 250e ronde: Dixon, O’Ward, Malukas, Rossi, McLaughlin, Herta, Palou, Rosenqvist, Ericsson, Power. P11 VeeKay. Met een strategische meesterzet behaalde viervoudig kampioen Scott Dixon zijn 55e Indycar-overwinning terwijl Penske-coureur Josef Newgarden in deze wedstrijd zijn titelkansen volledig verknalde door de muur te raken. VeeKay kwam als 11e over de finish.
“Wederom een goede race, na de lastige kwalificatie had ik dat niet helemaal verwacht”, laat een eerlijke VeeKay vanuit St. Louis weten. “Met een twintigste startplaats kunnen we concluderen dat de pace er tijdens de kwalificatie niet in zat, maar gelukkig wist ik gedurende de race zelf naar voren te komen.”
“Bij zowel de start van de race als bij de herstarts heb ik toe kunnen slaan door inhaalmanoeuvres te maken. Voor de rest was het zaak om uit de problemen te blijven. Tijdens de race bleek het namelijk moeilijk om op pure snelheid tegenstanders in te halen. Op Gateway maakt iedereen gebruik van dezelfde lijn en is er veel dirty air, waardoor het voornamelijk een wedstrijd is waarin mensen elkaar volgen.”
“Ik ben tevreden met mijn eigen optreden en de daaruit voortgekomen elfde plaats, ik kan met recht zeggen dat ik het maximale eruit heb gehaald. De focus gaat nu naar de laatste twee wedstrijden. Allereerst Portland, waarvoor ik zeer gemotiveerd ben om weer een goed resultaat te scoren”, besluit VeeKay strijdvaardig.
We gaan nog een spannende twee weken tegemoet.
Uitslag Bommarito Automotive Group 500
1. Scott Dixon Dallara Honda 260 ronden’
2. Pato O’ Ward Dallara Chevrolet 260 ronden
3. David Malukas Dallara Honda 260 ronden
4. Alexander Rossi Dallara Chevrolet 259 ronden
5. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet 259 ronden
6. Colton Herta Dallara Honda 259 ronden
7. Alex Palou Dallara Honda 259 ronden
8. Felix Rosenqvist Dallara Chevrolet 259 ronden
9. Will Power Dallara Chevrolet 259 ronden
10. Marcus Ericsson Dallara Honda 259 ronden
11. Rinus VeeKay Dallara Chevrolet 258 ronden
Ze noemden Kimi Rakkönnen "Tne Iceman" Maar de Nieuw Zeelandse Iceman mogen we ook niet onderschatten. Gaat hij het kampioensfeestje van Alex Palou de komende twee weken verknallen?
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Indycar/ECR
Indycar: Scott Dixon houdt met zege WWTR titelstrijd open. VeeKay 11e
Met een uitgekiende strategie en een 55e Indycar-overwinning lijkt zesvoudig Indycar-kampioen Scott Dixon de komende twee weken de spanning er nog even in te houden. Vanaf een 20e startplek vond VeeKay snel aansluiting bij de Top 10. Na een uitstekend gereden wedstrijd miste de Nederlander nipt de tiende plek.
De wedstrijd
Newgarden en Herta namen direct de leiding terwijl het in de staart van het veld misging. De Deen Benjamin Pedersen werd bij de start direct door Ed Carpenter geraakt. De ECR-teameigenaar kreeg een flinke tijdstraf opgelegd en reed al in het begin op vier ronden achterstand. Vanaf een 20e startplek had VeeKay inmiddels drie posities gewonnen. De herstart van de wedstrijd volgde in de 12e ronde waarbij de Top 10 ongewijzigd bleef.
Top 10 20e ronde: Newgarden, Herta, Malukas, Rosenqvist, O´Ward, Rossi, Grosjean, Power, Palou, McLaughlin. VeeKay P15. Zowel Palou als VeeKay deden in de openingsfase goede zaken door vijf plekken te winnen.
Top 10 40e ronde: Newgarden, Herta, Malukas, Rosenqvist, O´Ward, Rossi, Grosjean, Power, Palou, McLaughlin. VeeKay P15. Takuma Sato maakte in de 53e ronde zijn eerste reguliere stop en miste in Turn 2 nipt de muur. VeeKay kwam in de 57e ronde voor zijn allereerste stop naar binnen evenals Alex Palou die de soft compound liet aanbrengen.
Ditmaal goeie stops bij VeeKay,
Top 10 60e ronde: Power, Dixon, Newgarden, Grosjean, Malukas, Herta, Rosenqvist, Ericsson, Rossi, Palou. VeeKay. P12 Na de reguliere stops liet een aantal mensen de soft compound aanbrengen waaronder, Newgarden, O´Ward, Malukas, Grosjean en Carpenter. Met een fraaie manoeuvre in de 77e ronde waarbij Penske-coureur Will Power werd ingesloten kwam VeeKay voor de eerste maal in de Top 10 terwijl Sting Ray Robb kort daarvoor nipt de muur miste. Callum Ilott van Juncos Racing was na 77 ronden de eerste uitvaller.
Stand Top 10 80e ronde: Newgarden, O´Ward, Herta, Malukas, Rosenqvist, Ericsson, Rossi, Palou, McLaughlin, VeeKay. Wel was er in deze fase bij de teams onderling een discussie of men wel of niet voor een vier stopper zou gaan.
Stand Top 10 100e ronde: Newgarden, O´Ward, Herta, Malukas, Rosenqvist, Ericsson, Rossi, McLaughlin, Palou, VeeKay. Power kwam in de 103e ronde voor de soft compound naar binnen terwijl Rossi(Arrow McLaren SP) deze voor de harde compound omwisselde. Nadat Newgarden de pits was ingegaan kwam Colton Herta(Andretti Autosport) voor de eerste maal aan de leiding terwijl VeeKay in de 111e ronde eveneens voor een reguliere stop naar binnen ging. Kort daarna kwam Herta voor zijn stop naar binnen en werd van de soft compound voorzien.
Josef Newgarden verknalde zelf zijn titelkansen.
VeeKay verloor in de 116e ronde één positie omdat hij door Felix Rosenqvist(Arrow McLaren SP) even op de marlbles gedrukt maar was gemiddeld wel vijf mijl per uur sneller dan zijn voorgangers. In de 122e ronde zorgde Takuma Sato voor een tweede neutralisatie nadat hij de muur had geraakt. Voor de Japanner betekende het zijn laatste oval wedstrijd dit seizoen. Het team van Ganassi maakte bij Ericsson een behoorlijke blunder door het linker achterwiel niet goed vast te zetten waardoor de Zweed kortstondig de Penske-pit van Will Power blokkeerde. Verder ging het in de pitlane ook niet helemaal lekker nadat Canapino een momentje met één van de monteurs van David Malukas in de pitbox voor hem had.
Top 10 130e ronde: Dixon, Newgarden, O´Ward, Rossi, McLaughlin, Malukas, Canapino, VeeKay, Hunter Reay. In de 135e ronde volgde de herstart waarbij Newgarden en O´Ward even contact op de backstretch met elkaar maakten en eiste van de wedstrijdleiding een penalty voor zijn tegenstander. Canapino kreeg waarschijnlijk zijn slecht uitgevoerde pitstop een Stop/Go opgelegd.
Top 10 150e ronde: Dixon, Newgarden, O´Ward, Rossi, Malukas, McLaughlin, VeeKay, Ferrucci, Ericsson, Herta. Palou en Herta vochten kortstondig een fraai duel om de 10e plek uit. Zowel VeeKay, Hunter Reay, Kirkwood, Rahal en Canapino hadden tot aan deze wedstrijd nog steeds geen gebruik gemaakt van de soft compound. Newgarden maakte in de 166e ronde een korte stop terwijl VeeKay voor de soft compound naar binnenkwam. Kyle Kirkwood uitte even wat kritiek op zijn teamgenoot Devlin De Francesco. ``Hij houdt er mee op om brandstof te besparen of laat me voorbij.`` Het laatste gebeurde dan ook.
Top 10 180e ronde: Dixon, Power, Grosjean, Kirkwood, Herta, Castroneves, O´Ward, Newgarden, Rossi, McLaughlin, Malukas. VeeKay P13 na stop. Duidelijk was dat Scott Dixon op een soort mammoetstrategie reed. M.a.w. tyre management en zoveel mogelijk brandstof besparen. Anderzijds reden O´Ward en Newgarden op een agressievere strategie. Dixon kwam in de 198e ronde mogelijk voor zijn laatste stop naar binnen. Deze strategie kon mogelijk alleen maar onder een neutralisatie werken. Het tegendeel bleek later het geval.
Top 10 200e ronde: O´Ward, Newgarden, Rossi, McLaughlin, Malukas, Rosenqvist, Ericsson, VeeKay, Herta, Dixon. Josef Newgarden maakte na zijn pitstop een catastrofale fout door de muur te raken. Zijn teamgenoot Scott McLaughlin miste kort daarna de muur maar wist zijn auto met een enorme car control onder controle te houden. Newgarden ging dus dit seizoen niet alle wedstrijden winnen maar ook de hoop op de titel was vervlogen.
Benjamin Pedersen was de eerste uitvaller.
Top 10 230e ronde: Dixon, Power, Kirkwood, O´Ward,Malukas, Rossi, McLaughlin, Herta, Palou, Rosenqvist. P12 VeeKay. Kyle Kirkwood maakte in de 244e ronde zijn allerlaatste stop voor de ronde compound. Will Power volgde kort daarop voor een splash/dash.
Stand Top 10 250e ronde: Dixon, O’Ward, Malukas, Rossi, McLaughlin, Herta, Palou, Rosenqvist, Ericsson, Power. P11 VeeKay. Met een strategische meesterzet behaalde viervoudig kampioen Scott Dixon zijn 55e Indycar-overwinning terwijl Penske-coureur Josef Newgarden in deze wedstrijd zijn titelkansen volledig verknalde door de muur te raken. VeeKay kwam als 11e over de finish.
“Wederom een goede race, na de lastige kwalificatie had ik dat niet helemaal verwacht”, laat een eerlijke VeeKay vanuit St. Louis weten. “Met een twintigste startplaats kunnen we concluderen dat de pace er tijdens de kwalificatie niet in zat, maar gelukkig wist ik gedurende de race zelf naar voren te komen.”
“Bij zowel de start van de race als bij de herstarts heb ik toe kunnen slaan door inhaalmanoeuvres te maken. Voor de rest was het zaak om uit de problemen te blijven. Tijdens de race bleek het namelijk moeilijk om op pure snelheid tegenstanders in te halen. Op Gateway maakt iedereen gebruik van dezelfde lijn en is er veel dirty air, waardoor het voornamelijk een wedstrijd is waarin mensen elkaar volgen.”
“Ik ben tevreden met mijn eigen optreden en de daaruit voortgekomen elfde plaats, ik kan met recht zeggen dat ik het maximale eruit heb gehaald. De focus gaat nu naar de laatste twee wedstrijden. Allereerst Portland, waarvoor ik zeer gemotiveerd ben om weer een goed resultaat te scoren”, besluit VeeKay strijdvaardig.
We gaan nog een spannende twee weken tegemoet.
Uitslag Bommarito Automotive Group 500
1. Scott Dixon Dallara Honda 260 ronden’
2. Pato O’ Ward Dallara Chevrolet 260 ronden
3. David Malukas Dallara Honda 260 ronden
4. Alexander Rossi Dallara Chevrolet 259 ronden
5. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet 259 ronden
6. Colton Herta Dallara Honda 259 ronden
7. Alex Palou Dallara Honda 259 ronden
8. Felix Rosenqvist Dallara Chevrolet 259 ronden
9. Will Power Dallara Chevrolet 259 ronden
10. Marcus Ericsson Dallara Honda 259 ronden
11. Rinus VeeKay Dallara Chevrolet 258 ronden