GT: Bleekemolen in actie en dubbelzege Conquest-Ferrari op Road America, titels beslist in Japan Cup
Liu (nummer-37-Mercedes-AMG) heeft één punt voorsprong in de GT World Challenge Asia op Inthraphuvasak (nummer-911-Porsche)
Hier blikken we terug op de Fanatec GT World Challenge Asia powered by AWS op Okayama International Circuit waar de titels in de Fanatec Japan Cup, het kampioenschap binnen het kampioenschap speciaal voor Japanse teams met Japanse coureurs, werden beslist en waar de GT4-divisie voor het eerst gescheiden van de GT3-divisie racete, en we blikken terug op de Fanatec GT World Challenge America powered by AWS waar Alessandro Balzan en Manny Franco (Conquest Racing) tweemaal wonnen, een crash op de zondag voor verrassingen zorgde en waar Jeroen Bleekemolen in actie kwam met een Porsche van GMG Racing.
Tekst: Vincent Bruins (X, voormalig Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: SRO
GT World Challenge Asia
Vutthikorn Inthraphuvasak (AAS Motorsport by Absolute Racing) ving de eerste race aan vanaf pole position, maar werd meteen gepasseerd door Anthony Liu (Craft-Bamboo Racing) en 'Hirobon' (Team 5ZIGEN). Direct achter de Thai maakte Yuan Bo (R&B Racing) een zware crash mee en de Porsche van hem en Ye Hongli zou de rest van het weekend niet meer in actie komen. Schade aan de muur zorgde voor een rode vlag. Na de herstart behield Liu de eerste plek en gaf de Mercedes-AMG over aan Dani Juncadella. Inthraphuvasaks teamgenoot Alessio Picariello kwam vlak achter Juncadella terecht na de pitstops, maar wist de Spanjaard niet te verslaan. Dankzij een derde overwinning van het seizoen nam Liu de leiding in de tussenstand over van Prince Abu Bakar Ibrahim (Triple Eight JMR) die samen met Mikaël Grenier vierde werd. 'Hirobon' en Shintaro Kawabata completeerden het podium achter Inthraphuvasak en Picariello.
Met nog 50 punten te verdienen op Sepang hebben Cao en Ling de Silver Cup-titel weten veilig te stellen dankzij een voorsprong van 51 punten
Yuta Kamimura en Hiroaki Nagai (Porsche Center Okazaki) kwamen als achtste algemeen over de streep, maar deden goede zaken in de Japan Cup waar ze derde werden. Ze breidden daarmee hun voorsprong uit tot 22 punten op Tomonobu Fujii en Satoshi Hoshino (D'station Racing). In de Silver Cup van de GT World Challenge Asia waren het Cao Qi en Ling Kang (Phantom Pro Racing) die voluit profiteerden van de crash van Yuan. Het Audi-duo zou niet alleen op de zaterdag, maar ook op de zondag hun klasse winnen en zodoende de Silver Cup-titel binnenslepen. Bian Ye en Hu Yuqi (Climax Racing) zegevierden in de Am-klasse in Race 1 voor Hiroshi Hamaguchi & Mineki Okura (The Spirit of FFF Racing) en Yorikatsu Tsujiko & Yusuke Yamasaki (Comet Racing). Laatstgenoemden schreven de Am-titel binnen de Japan Cup op hun naam, terwijl het Chinese duo Bian en Hu de leiding in het Am-kampioenschap van de GT World Challenge Asia uitbreidde na een crash van Australiërs Andrew Macpherson en Ben Porter (AMAC Motorsport).
De Comet Racing-Ferrari op de voet gevolgd door de AMAC Motorsport-Porsche en de The Spirit of FFF Racing-Lamborghini in het gevecht om podiumposities in de Am-klasse
UITSLAG GT3 RACE 1
Picariello mocht de tweede race vanaf pole position beginnen, maar viel vanwege successtrafseconden tijdens de rijderswissels terug naar P4. Piti Bhirombhakdi en Naoki Yokomizo namen de leiding over en verdienden de eerste overwinning voor Maezawa Racing in de oudere Ferrari 488 GT3 Evo 2020. Inthraphuvasak vocht zich terug naar de tweede positie. Lu Wei en Patrick Pilet (R&B Racing) maakten het podium af voor Juncadella & Liu en Bao Jinlong & Matteo Cairoli (Absolute Racing). Kamimura en Nagai stelden de Japan Cup-titel veilig door voor Fujii en Hoshino te finishen. Hamaguchi en Okura liepen schade op in de laatste ronde en verloren allerlei vloeistoffen, maar zegevierden desondanks in de Am-klasse voor Bian en Hu.
Kamimura en Nagai werden voor het eerst kampioen in de Japan Cup, de speciale divisie voor Japanse teams met Japanse rijders op de Japanse circuits
UITSLAG GT3 RACE 2
De GT4-divisie had twee aparte races een soort experiment voor volgend jaar. Masaki Kano en Manabu Orido (YZ Racing with BMW M Team Studie) leken op de zaterdag van start-tot-finish aan de leiding te blijven, maar bij het opkomen van het rechte stuk kwam de M4 plotseling zonder benzine te staan en kwam niet over de streep. De overwinning ging naar Haridarma Manoppo en Seita Nonaka (Toyota Gazoo Racing Indonesia). Op de zondag zat er wel genoeg brandstof in de tank en Kano en Orido domineerden om de GT4-Silver-Am-titel in de GT World Challenge Asia en de GT4-titel in de Japan Cup binnen te slepen. Sho Kobayashi & Naohiko Otsuka (Checkshop Caymania Racing) en Kenji Hama & Tatsuya Hoshino (D'station Racing) deelden de zeges in de Am-klasse.
In meer dan 30°C hitte duwde Orido toch nog zijn BMW M4 GT4 over de finishlijn
UITSLAG GT4 RACE 1
UITSLAG GT4 RACE 2
De Fanatec Japan Cup werd op Okayama afgesloten, maar de titelstrijd in de Fanatec GT World Challenge Asia powered by AWS gaat volgende maand verder met de seizoensfinales op Sepang International Circuit in Maleisië.
GT World Challenge America
Balzan en Franco bezorgden de Ferrari 296 GT3 haar eerste zege op Amerikaanse grond door de eerste race op Road America te domineren. Het duo van Conquest Racing, het team dat werd opgericht door de in Brussel-geboren Éric Bachelart, won voor Bill Auberlen en Chandler Hull (BimmerWorld). Mario Farnbacher en Ashton Harrison (Racers Edge Motorsports) versloegen Eric Filgueiras en Stevan McAleer (RS1) voor het laatste plekje op het podium in de Pro-klasse. Colin Braun en George Kurtz (CrowdStrike Racing by Riley Motorsports) deden goede zaken in Pro-Am door hun klasse te winnen voor Samantha Tan & Neil Verhagen (ST Racing) en Derek DeBoer en Valentin Hasse-Clot (TRG – The Racers Group), terwijl kampioenschapsleiders Adam Adelson en Elliott Skeer (Wright Motorsports) uitvielen na een crash.
Balzan en Franco aan de leiding, gevolgd door de RS1-Porsche van kampioenschapsleiders Filgueiras en McAleer
UITSLAG RACE 1
Balzan en Franco wonnen ook de tweede race, maar op die zondag werd het hen wel wat moeilijker gemaakt. Braun en Kurtz waren op jacht naar de algemene overwinning, totdat een merkwaardige actie van Paul Kiebler (TR3 Racing) roet in het eten gooide. De amateurrijder was namelijk gespind en kwam direct voor Kurtz terug de baan op wat resulteerde in enorm veel schade aan beide Mercedes-AMG's. Hull nam de eerste positie over, maar kreeg in de laatste minuten mechanische problemen. Tegelijkertijd ging Franco voorbij aan Tan en moest minstens een gat van drie seconden slaan, vanwege een straf voor een te korte pitstop. Dat lukte, en Balzan en Franco wonnen wederom voor Filgueiras en McAleer. Tan en Verhagen wonnen voor het eerst in de Pro-Am-klasse. Trenton Estep en Seth Lucas (MDK Motorsports) completeerden het Pro-podium. Jeff Burton en Corey Lewis (DXDT Racing) werden tweede in Pro-Am voor Anthony Bartone en Adam Christodoulou (RealTime Racing).
Bleekemolen en Washington scoorden twee top zeven-resultaten in de Pro-Am-klasse
UITSLAG RACE 2
Bleekemolen deelde een 992-generatie 911 GT3 R met Kyle Washington op Road America. Ze bleven uit de problemen en werden zevende in de Pro-Am-klasse in de zaterdagswedstrijd. Op de zondag finishten ze in de algemene top tien en kwamen ze als zesde in hun klasse over de streep. Er was verder nog Nederlands succes in de Pirelli GT4 America met een Pro-Am-podiumresultaat voor Kay van Berlo die een ACI Motorsports-Porsche deelde met teameigenaar Curt Sweringin. De één na laatste ronde van de Fanatec GT World Challenge America powered by AWS zal op 23 en 24 september worden gehouden op Sebring International Raceway.