DTM: Jack Aitken brengt het aantal DTM-racewinnaars dit jaar op negen

Eerste DTM-overwinning van de dit jaar nieuwe Ferrari 296 dankzij Jack Aitken
De negende verschillende winnaar in de negende DTM-race van het seizoen: de Brit Jack Aitken scoorde met de Emil Frey Racing-Ferrari in de eerste van de beide races van dit weekeinde op de Lausitzring een loepzuivere hattrick met pole-position, winst en snelste raceronde. Ferrari werd daarmee na Audi, BMW, Lamborghini, Mercedes-AMG en Porsche ook het zesde merk dat dit jaar een DTM-overwinning behaalt. Achter Frey werd SSR-Lamborghini-rijder Mirko Bortolotti tweede, voor Abt-Audi-rijder Kelvin van der Linde. Thierry Vermeulen scoorde met de andere Emil Frey-Ferrari zijn derde top-tien-resultaat op rij: hij werd heel keurig negende. Thomas Preining, de leider in de tussenstand, kreeg een zeer discutabele straf opgelegd en kwam daarmee niet verder dan de 15e plaats.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto’s: ADAC

Pirelli Pole Postion Award voor Jack Aitken
Dat de Ferrari’s snel zijn, bleek gisteren al in de vrije trainingen en in de kwalificatie bevestigde Jack Aitken dit door het Zwitserse Emil Frey-team met 1:19,937 minuten de eerste pole-position in de DTM te bezorgen. Mirko Bortolotti zette de SSR-Lamborghini met slechts 0,054 seconde achterstand op de tweede startplaats, voor Lucas Auer in de Mercedes van het Winward-team. De beide Abt-Audi-rijders Ricardo Feller en Sheldon van der Linde kwalificeerden zich als vijfde en zesde, terwijl Thierry Vermeulen met de andere Emil Frey-Ferrari als zevende zijn beste kwalificatieresultaat behaalde. De beide Grasser-Lamborghini’s van Clemens Schmid en Maximilian Paul starten vanaf de achtste en tiende plaats, met Luca Stolz in de HRT-Mercedes daartussen.

Start met pole-sitter Aitken (14) op kop, voor Bortolotti, Auer (22) en Kelvin van der Linde (3)
Het is zomers heet voor de race, meer dan 30 graden. Bij de start waaiert Engel al vroeg uit. Aitken leidt bij het ingaan van de eerste bocht, voor Bortolotti, Auer, Kelvin van der Linde, Feller, Sheldon van der Linde en Vermeulen. Perera en Engstler komen met elkaar in botsing, nadat Perera in het nauw gedreven is door Preining. Engstlers Audi staat vast in de grindbak. De safety-car komt in actie. Voor Engstler is de race ten einde, Perera’s Lamborghini is links voor erg beschadigt en komt de pits in. Engel krijgt een “penalty lap” vanwege een valse start, die hij pas na afloop van de safety-car-fase mag aantreden. Aan het eind van de vijfde ronde wordt de race weer vrijgegeven. Preining krijgt drie “penalty laps” voor het veroorzaken van de aanrijding tussen Perera en Engstler, een forse tegenslag voor de leider in de tussenstand van het kampioenschap, die bij de herstart op de elfde plaats rijdt en ook een straf die qua zwaarte op zijn minst discutabel is.

Niet meer in de spectaculaire en snelle Turn 1, maar via het bochtige gedeelte in het infield
Vermeulen verdedigt zijn zevende plek tegen de aanvallend rijdende Stolz, maar moet zijn plek in de tiende ronde uiteindelijk toch gewonnen geven. Stolz krijgt een waarschuwing voor het in het nauw brengen van Vermeulen. Preining is na zijn drie strafronden teruggevallen tot aan de staart van het veld. In het middenveld is er een mooie strijd tussen Marco Wittmann en Clemens Schmidt om de tiende plaats, die Wittmann in zijn voordeel beslist.

Engstler in de grindbak na een tik van Perera
In de 14e ronde opent het pitstopvenster. Kelvin van der Linde en Wittmann zijn de eerste twee die binnenkomen, ook Güven maakt. Zijn stop. Heinemann parkeert zijn auto in de pits nadat hij vanwege een remdefect in de eerste bocht rechtdoor geschoten is. Aan het eind van de 16e ronde stoppen leider Aitken en de als derde geklasseerde Auer, ook Stolz stopt. Aitken en Auer komen voor de al gestopte Kelvin van der Linde weer de baan op, de Zuid-Afrikaan passeert snel de Oostenrijker. In ronde 17 komt Bortolotti binnen als leider in de wedstrijd. Verderop stoppen ook Feller en Sheldon van der Linde, waardoor Thierry Vermeulen het veld voor even aanvoert, totdat hij een ronde later ook stopt. Bortolotti komt achter Aitken de baan weer op en staat flink onder druk van Kelvin van der Linde, inclusief wat contact. Bortolotti uit zijn ongenoegen via de boordradio, Van der Linde loopt tegen een waarschuwing aan.

Na de stops kon Aitken probeemloos zijn voorsprong consolideren
Vermeulen is na zijn stop teruggekeerd op de virtuele negende plaats, na 22 ronden moete alleen Schumacher en Maini nog naar binnen. Daarachter rijdt Aitken als eerste van degenen die al gestopt zijn, voor Bortolotti, Kelvin van der Linde, Auer, Sheldon van der Linde, Stolz, Feller, Rast, Vermeulen en Wittmann. Schumacher stopt in de 26e ronde, hij rijdt de pits in en valt uit.
Na de stops kan Aitken zijn voorsprong als leider in de wedstrijd consolideren en zelfs vergroten. De vraag is vooral of de Pirelli-banden van de diverse auto’s het in het laatste kwartier van de race volhouden. In de 37e ronde gaat het mis tussen Marvin Dienst en Maximilian Paul, die beide door het gras gaan. Vooraan zijn de posities betrokken: Aitken wint voor Bortolotti, Kelvin van der Linde, Auer, Sheldon van der Linde, Stolz, Feller, Rast, Vermeulen en Wittmann. Preining scoort als 15e in ieder geval nog één punt.

Podium met vlnr Bortolotti, Aitken en Kelvin van der Linde