Retro: Groeten van de 50e Oldtimer Grand Prix op de Nürburgring
Mark Shaw won op zaterdag beide HGPCA-races, eentje daarvan met deze Lotus 21 die ooit van Jim Clark was.
En de andere schreef hij op zijn naam met de Scarab daar links. Een GP-auto, absoluut, maar de originele Scarab-motor zit er niet meer in. In plaats daarvan is een ander Amerikaans blok nu de krachtbron: de bekende Offenhauser.
En met die Offy is de auto eigenlijk onverslaanbaar in het huidige veld van auto’s met de motor voorin – en dat terwijl de Scarab destijds in 1959 veel te laat was. Toen was de Cooper-revolutie allang uitgebroken, maar de Coopers rijden vandaag de dag in een andere klasse…
Shaw mag vertellen hoe hij het voor elkaar heeft gekregen.
De belangrijkste tegenstander van de Scarab was niet alleen de Maserati 250F van John Spiers, maar ook dit brute apparaat van Geraint Owen: een heuse Kurtis 500K.
Zoals die op Indianapolis reed? Jazeker! En omdat de Indy 500 in die jaren op de WK-kalender stond, zijn Champ Cars uit die periode ook toegestaan bij de HGPCA. Ook deze auto wordt aangedreven door de fameuze vierpitter van Offenhauser – uiteraard, zou je bijna zeggen als je geen fan was van bijvoorbeeld de Novi’s.
Waar de Oldtimer Grand Prix elk jaar in uitblinkt: historische transporters! Deze van Kremer hadden we nog niet eerder gezien, maar was werkelijk een pareltje.
Al vaker gezien op de Oldtimer GP, maar het blijft een plaatje, deze trots van Venetië.
Ook aan retrobusjes zelden gebrek op dit evenement.
Porsche had een support truck van een heel ander kaliber meegenomen.
Al kun je natuurlijk overdrijven als je zegt dat je voor de woestijn dikkere banden nodig hebt.