IndyCars: Dixon wint ondanks spin in openingsronde, Veekay elfde na keurige inhaalrace

Blijdschap bij Scott Dixon, die met zijn eerste zege van het seizoen opklimt naar de tweede plaats in het kampioenschap
In zijn 319e opeenvolgende IndyCar-race, waarmee hij het record van Tony Kanaan verbrak, heeft Scott Dixon de Gallagher Grand Prix, de IndyCar-wedstrijd op de “road course” van Indianapolis Motor Speedway, op zijn naam geschreven. Dankzij een goede strategie en een zuinige rijstijl had hij met de nummer 9-Chip Ganassi Racing-Dallara-Honda maakte hij pas in een laat stadium zijn eerste stop en kon daardoor uiteindelijk een voorsprong pakken en de wedstrijd uitrijden. Daarmee behaalde de zesvoudig kampioen zijn 54e overwinning in de klasse, zijn eerste zege van het jaar. Bovendien heeft hij nu in 19 opeenvolgende seizoenen (en 21 jaar in totaal) ieder jaar minstens één overwinning in de serie behaald. Pole-sitter Graham Rahal kwam met de RLL-Dallara-Honda 0,4779 seconde tekort en eindgde op de tweede plaats, Pato O’Ward werd op ruim acht seconden van de winnaar als derde geklasseerd. Rinus Veekay reed een keurige inhaalrace vanaf de 20e startplaats en eindigde als elfde.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer) en PR VeeKay
Foto’s: PR
Devlin DeFrancesco had de beste start en passeerde pole-sitter Rahal aan de binnenkant voor Turn 2, waarmee hij de leiding overnam, maar verderop in het veld ging het in de openingsronde mis bij het aanremmen van Turn 7 in het infield: Ganassi-teamgenoten Armstrong en Palou raakten elkaar, Grosjean raakte Dixon en Newgarden raakte de gespinde auto van Armstrong. Er volgde een neutralisatie tot aan de achtste ronde. DeFrancesco behield bij de herstart de leiding voor Rahal en O’Ward, maar verloor in de volgende ronde twee plaatsen en viel daarna nog verder terug.
Rond de 20e ronde maakten de eerste rijders reguliere pitstops, afgezien van Grosjean en Dixon die na hun aanrijding al tijdens de eerste neutralisatie binnen waren geweest. Dixon wist zijn volgende stop uit te stellen tot de 32e ronde. Na de stops had Lundgaard de leiding in handen, voor Rossi en O’Ward. De tweede stop van Lundgaard ging echter helemaal mis: hij verloor ruim elf seconden vanwege een probleem bij het tanken en zag daarmee alle kansen op de overwinning in rook opgaan.
Daarmee kwam Dixon virtueel aan kop, voor Rahal en O’Ward, Lundgaard was teruggevallen naar de vierde plaats. In de 61 ronde maakten meerdere rijderes, onder wie Rossi, O’Ward en Lundgaard, hun derde stop, terwijl Dixon probeerde zijn marge op Rahal zo groot mogelijk te maken om zo voldoende voorsprong te hebben voor zijn laatste stop. In de slotfase werd het nog wel even spannend, want Dixon verloor wat tijd achter DeFrancesco, waardoor Rahal kon inlopen, maar toen Rahal in de voorlaatste ronde een keer wijd ging, was de overwinning voor Dixon veilig en zo kwam hij voor de eerste keer dit seizoen als winnaar over de eindstreep.
Achter Dixon en Rahal eindigde O’Ward als derde, gevolgd door Lundgaard en Rossi. Will Power, gestart als 16e, werd als zesde geklasseerd, terwijl Alex Palou aan de zevende plaats genoeg had om zijn voorsprong als leider in de tussenstand verder uit te bouwen, omdat concurrent Newgarden niet verder kwam dan de 25e plaats op twee ronden. Dixon klom met zijn succes op naar de tweede plaats in het kampioenschap. Rinus VeeKay reed een sterke wedstrijd die hij als elfde afsloot.
“Eindelijk een wat positiever resultaat”, laat VeeKay opgetogen vanuit Indianapolis optekenen. “We hebben de racepace die we de afgelopen wedstrijden al toonden, door kunnen trekken tot over de finishlijn. Ik ben tevreden met een elfde plaats en blij dat het eens normaal kon gaan, zonder vervelende tegenslagen. Een toptienklassering was buiten bereik, daarvoor was Ericsson op zijn nieuwe banden gewoonweg te snel. Desalniettemin hoor je mij niet klagen.”
“Strategisch gezien hebben we geen fouten gemaakt”, vervolgt de Nederlander, die wijst op zijn eerste optreden op de Road Course van de Indianapolis Motor Speedway. “Het voelde een beetje gelijk aan die Indy GP in 2020, waar ik destijds van de achttiende naar de vijfde plaats reed. Voor P5 hebben wij nu nog niet de pace, maar dit is ontegenzeggelijk één van mijn beste resultaten van het jaar. Een goede dag, dat konden we wel even gebruiken.”
“We moeten hard blijven werken om in de slotraces pace terug te vinden, maar het is erg fijn om met een positief gevoel de mini-break van twee weken in te gaan. Een beetje optimisme kan immers nooit kwaad. De volgende race is op een oval, namelijk die van Gateway. Met een vierde en een zesde plaats in 2020 heb ik daar ook al goede dingen laten zien. Tot slot wil ik mijn waardering uitspreken voor de racewinnaar, Scott Dixon. Hij heeft nu negentien seizoenen achtereen minstens één race gewonnen en dat is in een ultracompetitief veld als die van IndyCar echt bijzonder knap.”
Volgende afspraak op 27 augustus voor de Bommarito Automotive Group 500 op de Worldwide Technology Raceway.