Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT: Even bijpraten in de paddock van de Fanatec GT World Challenge op de Nürburgring

230801 McLaren opening
Ook de dit jaar nieuwe McLaren Trophy maakte op de Nürbrgring deel uit van het programma

Een kort bezoek aan de Nürburgring op vrijdag was een goede gelegenheid om even bij te praten met een aantal mensen in de paddock bij de Fanatec GT World Challenge Europe Endurance Cup powered by AWS en de dit jaar nieuwe McLaren Trophy, waaronder de nodige landgenoten, die naar de Eifel waren afgereisd.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto’s: Rebocar/R. de Boer

De eerste die we troffen, was Jop Rappange, uiteraard samen met zijn vaste coach, begeleider en steun en toeverlaat Frans Vörös. Rappange kwam ook op de Nürburgring uit met de Porsche 911 GT3 R met het startnummer 56 van Dinamic GT, samen met de Thaise rijder Tanart Sathienthirakul en de Italiaan Daniele Di Amato, maar de auto werd nu gerund door het team Car Collection van Peter Schmidt, in plaats van het team Huber Racing, dat tot dusver dit seizoen het operationele gedeelte voor zijn rekening nam. “Er waren wat verschillen van inzicht”, aldus Rappange diplomatiek. “Car Collection is wel een heel goed team, die pakken de zaken serieus aan!” Dat werd echter nog niet zichtbaar in concrete resultaten. Het weekeinde begon al slecht doordat er in de eerste training niet gereden kon worden als gevolg van een probleem met het ABS en ook de rest van het evenement verliep verre van optimaal.

230801 GT McLaren Verschuur
De McLaren van Equipe Verschuur, bestuurd door Charles Zwolsman en Albert Jochems

Op de Nürburgring reed ook de dit jaar nieuwe McLaren Trophy, een merkencup met een gecombineerd veld met twee verschillende raceauto’s van het Britse merk, respectievelijk de Artura en de 570S. In totaal resulteerde dat in een veld van elf auto’s, terwijl er bij de eerdere evenementen dit seizoen op Paul Ricard en Spa nog 16 respectievelijk 15 McLarens waren. Een van de teams in de serie is Equipe Verschuur, dat een Artura runt voor Albert Jochems en Charles Zwolsman. Zwolsman, in het dagelijks leven druk met zijn simulatorbedrijf Dome, keert daarmee na enige tijd pauze weer terug in de autosport. “Een leuke auto om mee te rijden, al zijn er nog wel wat aanloopdingetjes. Het was allemaal erg ‘last minute’, maar ik zie wel potentieel in deze serie”, zei hij. In de eerste race, waarin Jochems startte en Zwolsman de slotstint reed, eindigde het duo als vijfde, de tweede race, met omgekeerde volgorde, resulteerde in de tiende plaats.

Over McLaren gesproken: dat merk is ook vertegenwoordigd in het veld van de Fanatec GT World Challenge Europe Endurance Cup, en wel dankzij het Britse Optimum Motorsport, waar de Belg Bas Leinders de touwtjes in handen heeft. “Ik ben er heel druk mee, want we rijden ook een volledig programma in het Amerikaanse IMSA-kampioenschap en ik ben er bij elke race bij, dus dat betekent veel heen en weer vliegen”, zei Leinders, die het weekeinde voor de race op de Nürburgring op het circuit van Lime Rock was, waar Optimum-rijder Brendan Iribe lange tijd zicht had op de overwinning, maar in de slotfase in de fout ging, en komend weekeinde op Road America is. Mist Leiders zelf het rijden niet? “Toch wel een beetje”, gaf hij toe. “Vorig jaar heb ik een keer getest en toen zat ik maar op een paar tienden van Schandorff, dus misschien kan ik toch wel weer eens instappen, als de gelegenheid zich voordoet. Als snelle ‘zilver’-rijder willen ze je overal wel hebben!”

230801 GT Leinders
De Belg Bas Leinders runt het Britse McLaren-team Optimum Motorsport

Optimum Motorsport heeft zich binnen slechts enkele jaren ontwikkeld als het toonaangevende McLaren-team in de GT-racerij. Het is dan ook weinig verrassend dat de ambities van het team nog verder reiken dan de World Challenge. “We proberen McLaren ervan te overtuigen dat wij het aangewezen team zijn om ook in het WEC te rijden, waar volgend jaar de GT3’s hun intrede doen”, aldus Bas Leinders. Die optie ligt uiteraard voor de hand, al is het nog niet zeker of ook McLaren wordt toegelaten, omdat de FIA en de WEC-organisatie hebben aangegeven, merken die ook in de hypercar-klasse actief zijn, voorrang te verlenen. Daarmee zouden BMW, Corvette (via Cadillac), Ferrari, Lamborghini, Lexus (via Toyota) en Porsche al geplaatst zijn, terwijl er maar 14 GT-plaatsen in het WEC beschikbaar zijn en in ieder geval ook Mercedes en Ford belangstelling hebben.

230801 GT Nbr Nijenhuis
Oud-coureur Elran Nijenhuis verzorgt met zijn bederijf BSA de raceservice voor onder andere Bosch en Brembo

In de paddock op de Nürburgring troffen we ook Elran Nijenhuis, die we al enkele jaren niet meer hadden gezien. “Racen doe ik al een jaar of twintig niet meer, ik denk Formule 3 in 2003 als laatste”, zei Nijenhuis. Inmiddels is hij alweer een aantal jaren lang eigenaar van het bedrijf BSA, voorheen van Herbert Staudenmaier, in Viernheim bij Hockenheim. “We doen onder andere de raceservice voor Bosch en Brembo”, somde Nijenhuis op. “Vandaar dat ik dus weer heel vaak op circuits te vinden ben, en dat vind ik nog steeds geweldig! De oude Formule 3, die mis ik wel, want dat is nog steeds een van de allerbeste auto’s om te leren! Dat heeft niets te maken met wat nu Formule 3 heet. Niet voor niets gebruiken zoveel jonge coureurs nu nog de oudere Formule 3-auto’s om te leren werken aan de afstelling en ervaring op te doen. Jammer dat dat er niet meer is.”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet