Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formula E

Formule E: Nick Cassidy sluit seizoen af met perfecte score in Londen, Robin Frijns' nieuwe team Envision wint teamtitel

Nick Cassidy, Envision Racing, Jaguar I-TYPE 6
Nick Cassidy behaalde op de slotdag de perfecte score in Londen, een mooi afscheid voor hem van Envision

Gisteren was hij mede door toedoen van teamgenoot Sébastien Buemi de pechvogel, vandaag had Envision-coureur Nick Cassidy een perfecte dag in de laatste seizoensrace van het ABB FIA WK Formule E in Londen: pole-position, overwinning en de snelste raceronde. Door zware regenval kon de race pas anderhalf uur later dan gepland echt van start gaab. Achter de Envision-coureur, die volgend jaar naar Jaguar vertrekt, eindigde zijn Nieuw Zeelandse landgenoot Mitch Evans met Jaguar als tweede, de al voortijdig als kampioen vaststaande Jake Dennis (Avalanche Andretti) werd derde. Dankzij de zege van Cassidy in combinatie met de zesde plaats van Sébastien Buemi haalt het Envsion-team, waarvoor Robin Frijns volgend jaar rijdt, de WK-titel voor teams binnen.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto’s: FIA Formule E


Nick Cassidy (Envision) behaalde met een tijd van 1:10,521 minuten de pole-position door in de finale kwalificatieheat Mitch Evans (Jaguar) te verslaan. Daarachter Norman Nato (Nissan) en de als kampioen vaststaande Jake Dennis (Andretti), Daarachter Stoffel Vandoorne (DS-Penske), Sam Bird (Jaguar), Sébastien Buemi (Envision) en Nico Müller (ABT-Cupra). Müllers teamgenoot Robin Frijns kwalificeerde zich als 21e.

Voor de race was het nat, een bijzondere omstandigheid in de Formule E, waarin, ongeacht het weer, op dezelfde banden met profiel gereden wordt. Het veld start daarom voor twee ronden achter de safety-car. Het is enorm nat, waarop er nog een extra ronde achter de Porsche Taycan wordt afgelegd. Daarna lijkt het erop dat er een staande start wordt uitgevoerd, maar op het laatste moment besluit de wedstrijdleider de safety-car toch buiten te laten. We schrijven inmiddels de vierde ronde en de regen lijkt alleen maar sterker te worden. Jake Dennis meldt via de radio dat er zo niet geracet kan worden, Sam Bird vindt dat het wel lijkt op rallyrijden. In de vijfde ronde wordt de rode vlag gezwaaid, het heeft allemaal weinig zin zo. Wedstrijdleider Scot Elkins zegt dat het over tien minuten beter wordt en dat hij dan veegwagens de baan op wil sturen. De rijders parkeren hun auto’s voor hun respectievelijke pitboxen.

“Absoluut de juiste beslissing”, zegt Robin Frijns in het live-verslag van de Duitse zender Pro7. “Zelfs bij 60km/u hebben we aquaplaning, in het bijzonder tussen bochten 9 en 10. Zo is er niet te rijden, zeker omdat we geen echte regenbanden hebben.” Om 18.45 uur, zo’n 40 minuten later, volgt een nieuwe poging, nadat met veegwagens is geprobeerd om de baan enigszins droog te krijgen. Uiteraard wordt er opnieuw achter de safety-car gestart, vooralsnog voor twee ronden. Het is wederom één grote glijpartij met weinig tot geen zicht voor de rijders, het lijkt zelfs wel alsof de regen sterker is dan eerder. Wederom volgt de rode vlag.

Norman Nato, Nissan Formula E Team, Nissan e-4ORCE 04
Lange tijd was er teveel staand water op de baan om veilig te kunnen racen

Na weer lang wachten volgt om 19.20 uur het bericht dat er om 19.30 uur wederom zal worden geprobeerd de race op gang te brengen. Onder luid applaus en gejuich van het publiek zet het veld zich opnieuw achter de safety-car in beweging, opnieuw voor twee ronden. In de achtste ronde wordt de race vrijgegeven, anderhalf uur later dan gepland. Op het outdoor-gedeelte glijden de auto’s flink. Vandoorne, Bird en Vergne activeren gelijk hun “attack mode”, net als Sette Camara, Di Grassi, Da Costa, Merhi en Frijns in de tweede helft van het veld. Cassidy leidt voor Evans, Nato, Dennis, Vandoorne en Buemi.

In de volgende ronde halen ook Evans en Nato uit de kopgroep meer vermogen. Vooralsnog zijn er weinig positiewisselingen. Halverwege de geplande 34 ronden, dus aan het eind van ronde 17, leidt Cassidy voor Evans, Dennis, Nato, Vandoorne, Bird, Buemi, Müller, Ticktum en Wehrlein. Frijns rijdt op de 19e plaats. Vergne komt tussendoor binnen om zijn achterbanden te laten wisselen. Buemi passeert in de 26e ronde Bird en neemt zo de zesde plaats over. Daarmee lijkt de teamtitel veilig voor Envsion, het team waarvoor naar verluidt volgend jaar Robin Frijns rijdt.

Pascal Wehrlein, TAG Heuer Porsche Formula E Team, Porsche 99X Electric Gen3 leads Jean-Eric Vergne, DS Penske, DS E-Tense FE23 and Edoardo Mortara, Maserati MSG Racing, Maserati Tipo Folgore (Pascal Wehrlein, TAG Heuer Porsche Formula E Team, Porsche
Het parcours voerde deels door een hal van een beurscomplex

De wedstrijdleiding voegt vanwege de safety-cars vier ronden aan de geplande afstand toe, waarmee het totaal op 38 komt. Noemenswaardige positiewisselingen zijn er niet meer, zodat Cassidy als de laatste winnaar van het seizoen 2023 wordt afgevlagd. Evans eindigt als tweede, voor Dennis, Nato, Vandoorne, Buemi, Bird, Müller, Ticktum en Wehrlein. Robin Frijns sluit zijn vermoedelijk voorlopig laatste optreden voor het Abt-team als 17e af. Het Jaguar-klantenteam Envision wint de WK-titel voor teams.

Nick Cassidy, Envision Racing, 2nd position, World Champion Jake Dennis, Avalanche Andretti Formula E, and Mitch Evans, Jaguar TCS Racing, 3rd position, with their trophies
De top drie in de eindstand van het WK, vlnr Nick Cassidy, Jake Dennis en Mitch Evans
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet