Formule 1: Onverslaanbare Verstappen pakt Grand Prix-overwinning op Spa vanaf P6, Pérez eindigt tweede

Vanaf een P6-startplaats heeft Max Verstappen opnieuw zijn dominante reeks overwinningen weten te verlengen. De regerend wereldkampioen pakte pole position, maar moest lager in het startveld de race aanvangen, dit vanwege een nieuwe versnellingsbak. Geen coureur was te sterk voor de Nederlander, en ook de veranderende omstandigheden halverwege tijdens de race wisten geen roet in het eten van Verstappen te gooien. Red Bull-teamgenoot Sergio Pérez moest met een P2-finish genoegen nemen, terwijl Charles Leclerc het podium compleet maakte.
Tekst: Redactie Autosport.nl
Foto's: Red Bull, Aston Martin, Mercedes
Bij alle eerdere sessies van het Belgische Grand Prix-weekend was het kletsnat op circuit Spa-Francorchamps, maar bij de start van de Grand Prix op zondag wist het zonnetje mooi door de wolken te komen. Zodoende begon Grand Prix nummer twaalf van het seizoen tijdens gebruikelijke baanomstandigheden, maar een potentiele regenbui zou later in de race nog tevoorschijn kunnen komen.
Tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix reed Max Verstappen naar de snelste tijd, maar vanaf de eerste positie starten, dat deed de Nederlander echter niet. De Red Bull-coureur kreeg namelijk een nieuwe versnellingsbak in zijn RB19-auto gemonteerd, en zou daarom de race vanaf P6 starten. Charles Leclerc erfte de P1-startpositie van Verstappen, waarbij Sergio Pérez als tweede de race mocht aanvangen.
Terwijl de eerste twee coureurs goed van hun plek kwamen en schadevrij de hairpin doorkwamen, ging het achter de leiders niet helemaal goed. F1-rookie Oscar Piastri had tot dusver een uitstekend Belgisch Grand Prix-weekend, en ook de start van de race wist de Australische jongeling goed te beginnen. De McLaren-coureur bracht zijn openwielbolide aan de binnenkant van bocht één bij Carlos Sainz, maar werd door de Spanjaard teveel afgeknepen, waardoor de rechtervoorwielophanging van de McLaren kapotging. Zodoende kwam er een snel einde aan de wedstrijd voor Piastri, en liep hij vele kostbare WK-punten mis.

Leclerc wist bij de start goed weg te komen, maar de race vanaf de leiding managen, dat kon de Monegask echter niet. Pérez wist zijn Red Bull-bolide al snel bij de Ferrari-coureur langszij te bewegen, en wist de leiding van de race over te nemen. Een aantal meters achter hen kon Verstappen een soortgelijke move afmaken op Sainz, waardoor de regerend wereldkampioen al na een halve ronde naar P4 was opgeschoven.
Niet alleen Verstappen had een goede start, maar ook Alex Albon en Yuki Tsunoda waren wakker bij het moment dat de rode lampen uitgingen. Tsunoda kon meerdere posities ten opzichte van zijn concurrenten pakken, en Albon stond na een klein aantal ronden al 6 posities hoger dan zijn P16-startpositie. Een coureur die een flink aantal posities naar beneden viel, was Sainz. Piastri moest zijn auto naast de baan stopzetten, maar ook Sainz' formulewagen was niet van schade gespaard. De Ferrari-coureur zakte naar beneden, en de vraag was niet óf, maar wannéér de Spanjaard door zijn team naar binnen gestuurd zou worden om de race te staken.
Het was een uitstekende start voor Verstappen, maar om zijn volgende concurrent (Hamilton) te kunnen verschalken, duurde echter een paar ronden. De RB19-bolide van Verstappen zat in de zesde ronde in het kielzog van de Mercedes-coureur, en bij het uitkomen van Radillion kon de tweevoudig wereldkampioen eraan voorbijkomen. Al meteen na zijn inhaalmove richtte de Nederlander zijn vizier op Leclerc, die op zijn beurt het zicht op Pérez verloor. En drie ronden later was daar al de volgende inhaalmove gekomen. Op een soortgelijke manier als de manoeuvre op Hamilton, kon Verstappen P2-man Leclerc inhalen en vanaf de P2-positie beetje bij beetje aan de weg richting leider Pérez werken.

Een eerste pitstop betekende dat Verstappen voor even aan de leiding kon komen. Pérez werd namelijk als eerste van de twee Red Bull-coureurs naar binnen gewuifd; een ronde later was het de beurt aan Verstappen. Ten hoogte van de vijftiende raceronde en na één pitstop afgewerkt te hebben, was het onderlinge gat nog maar zo'n twee seconden, en dat gat leek heel snel te krimpen.
In één ronde wist Verstappen zijn achterstand op Pérez al te verpulveren. Al na zeventien ronden op Spa-Francorchamps had de Belgische Grand Prix een nieuwe raceleider in handen. Het onderlinge verschil tussen de twee was duidelijk merkbaar, want na twee bochten had Verstappen zijn teamgenoot buiten de DRS-window geduwd.
Een kleine regenbui leek nog roet in het eten kunnen gooien, maar tot een vergelijkbare hoeveelheid neerslag als met de eerdere sessies kwam het niet. Terwijl de duizenden fans hun poncho's en paraplu's uitpakten, bleven de coureurs op slicks rondrijden. Zowel het asfalt als de banden waren immers nog genoeg op temperatuur, waardoor geen enkele coureur voor intermediates naar binnen druppelde.
Na de positiewisseling tussen Verstappen en Pérez, kon de nieuwe leider van de wedstrijd gestaag zijn voorsprong op de rest vergroten. Een tweede pitstop bracht geen grote verrassingen aan de horizon: Pérez kon wederom niet aan de pace van Verstappen tippen, en Leclerc wist P4-coureur Hamilton van zijn podiumpositie te weerhouden.
Het Circuit Spa-Francorchamps stond opnieuw in het teken van een uiterst dominante Verstappen. Met een majestueuze race vanaf P6 naar de overwinning, kon Verstappen zijn achtste Grand Prix-overwinning op rij registreren. Aan een einde van zijn dominante reeks lijkt maar geen einde aan te komen, en dat was aan de marge naar zijn teamgenoot wel te zien. Terwijl Pérez vanaf P2 de race begon, en een tijd in vrije lucht aan de leiding reed, finishte de Mexicaan maar liefst 22 seconden achter zijn Red Bull-broeder. Meerdere ronden lang kon Verstappen zijn voorsprong naar Pérez met een halve seconde (!) vergroten, en dat tekent een duidelijk beeld van de optimale vorm waarin de Nederlander momenteel verkeert.
Grand Prix van Belgie, Spa-Francorchamps, 30 juli 2023
Uitslag race
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 44 ronden
2. Sergio Perez (Red Bull-Honda) - 22"305
3. Charles Leclerc (Ferrari) - 32"259
4. Lewis Hamilton (Mercedes) - 49"671
5. Fernando Alonso (Aston Martin-Mercedes) - 56"184
6. George Russell (Mercedes) - 1'03"101
7. Lando Norris (McLaren-Mercedes) - 1'13"719
8. Esteban Ocon (Alpine-Renault) - 1'14"719
9. Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes) - 1'19"340
10. Yuki Tsunoda (AlphaTauri-Honda) - 1'20"221
11. Pierre Gasly (Alpine-Renault) - 1'23"084
12. Valtteri Bottas (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'25"191
13. Zhou Guanyu (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'35"441
14. Alexander Albon (Williams-Mercedes) - 1'36"184
15. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'41"754
16. Daniel Ricciardo (AlphaTauri-Honda) - 1'43"071
17. Logan Sargeant (Williams-Mercedes) - 1'44"476
18. Nico Hulkenberg (Haas-Ferrari) - 1'50"450
Uitgevallen
Oscar Piastri
Carlos Sainz
Stand rijderskampioenschap
1. Verstappen 314
2. Perez 189
3. Alonso 149
4. Hamilton 148
5. Leclerc, Russell 99
7. Sainz 92
8. Norris 69
9. Stroll 47
10. Ocon 35
11. Piastri 34
12. Gasly 22
13. Albon 11
14. Hulkenberg 9
15. Bottas 5
16. Zhou 4
17. Tsunoda 3; 18.Magnussen 2
19. Ricciardo, Sargeant 0
Stand constructeurskampioenschap
1. Red Bull-Honda 503
2. Mercedes 247
3. Aston Martin-Mercedes 196
4. Ferrari 191
5. McLaren-Mercedes 103
6. Alpine-Renault 57
7. Haas-Ferrari, Williams-Mercedes 11
9. Alfa Romeo-Ferrari 9
10. AlphaTauri-Honda 3