Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 3

Formule 3: Collet en Barnard dansen in regen naar winst op Spa, Bortoleto op haar na kampioen

collet spa1

Caio Collet heeft de eerste F3-zege van het seizoen voor het team van Van Amersfoort Racing binnengehaald door met een sterke openingsronde naar de kop te rijden in een veelvuldig onderbroken sprintrace op Spa. De Braziliaan was de dag erna ook de beste van de coureurs die voor slicks kozen in de hoofdrace, maar dat leverde slechts een vijfde plaats op. De beste keuze bleek de regenband – en van dat groepje was Taylor Barnard (Jenzer) de beste. De Brit wist zo zijn eerste F3-overwinning te boeken. Klassementsleider Gabriel Bortoleto (Trident) had voor het eerst een weekend met twee nulscores, maar zijn concurrenten kwamen nauwelijks dichterbij. Alleen Paul Aron (Prema) heeft nog een mathematische kans om de Braziliaan in de slotronde Monza van zijn titel te beroven.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: James Gasperotti & Dutch Photo Agency


Net als bij de Formule 2 verliep de kwalificatiesessie van de Formule 3 in de volle regen. Pepe Martí (Campos) wist daarin de snelste tijd te noteren, gevolgd door het Italiaanse rookie-duo Leo Fornaroli (Trident) en Gabriele Minì (Hitech), terwijl Franco Colapinto voor MP Motorsport opnieuw voorin te vinden was. Zij speelden echter minder een rol in de sprintrace, waarbij de eerste 12 uit de kwalificatie in omgekeerde volgorde mogen starten. Daardoor mochten Hugh Barter (Campos) en Aron vanaf de eerste rij vertrekken, maar geen van beiden zou als eerste over de finish komen.

Francorchamps (BEL), JUL 27 - 30 2023 - Belgium Grand Prix at Spa-Francorchamps. Jonny EDGAR #12 MP Motorsport. © 2023 Sebastiaan Rozendaal / Dutch Photo Agency

Die eer was voorbehouden aan Collet, die als vierde was gestart, maar in de openingsronde steeds meer plekjes wist te pakken. Uit de eerste bocht wist de Braziliaan al Aron te passeren terwijl hij op de Kemmel zijn metgezel op de tweede rij Barnard volgde op weg langs poleman Barter. Bij Blanchimont nam Collet vervolgens de leiding over van Barnard. Na die eerste ronde walste het veld echter van de ene safetycarperiode naar de volgende. De eerste kwam na een ronde al uit voor contact tussen Sebastian Montoya (Hitech) en Rafael Villagomez (VAR) en na de herstart in de vierde ronde was het opnieuw raak – maar niet nadat Zak O’Sullivan (Prema) nog de vierde plaats afhandig had gemaakt van teamgenoot Dino Beganovic. Deze keer werd Martí in Pouhon in de rondte getikt door Minì, waarna de Spanjaard in zijn rotatie ook nog Ido Cohen (Carlin) meenam. Deze keer duurde het tot de achtste ronde voordat het veld groen kreeg, maar in de negende ronde ging wederom mis: Bortoleto raakte de terugvallende Beganovic en kwam met een lekke band stil te staan.

Zo rolde het veld achter de safety car over de finish, terwijl er wellicht nog één rondje in had gezeten. Dat gebeurde echter niet: hier was de les af te lezen die na het fatale ongeval van Dilano van ’t Hoff is geleerd – stuur op een nat Spa een veld van 30 hongerige jonge honden niet opnieuw een wedstrijd in voor één laatste alles-of-niets-sprint. Het resultaat was dat er in de hele wedstrijd geen twee complete ronden onder groen waren afgelegd. Volgens de reglementen die zijn ingevoerd na een drama van een ander kaliber op het circuit van Spa – de compleet verregende GP van België van 2021 – mochten er daardoor geen punten worden uitgereikt, zo stelde de FIA. Collet bleef wel de winnaar van de wedstrijd. Met een puntenklassering voor O’Sullivan en een nulresultaat voor Bortoleto kwam dat de laatste heel goed uit.

collet spa3

Toch was Bortoleto’s vreugde van korte duur, want enige uren later moest de FIA erkennen dat het haar eigen regels foutief had geïnterpreteerd: de volledige raceafstand was afgelegd, zodat de regel voor puntenmindering in het geheel niet gold! Zo werden er alsnog punten toegekend – volledige punten zelfs – zodat Collet en VAR alsnog hun beloning ontvingen. Kort daarna kon Bortoleto toch opgelucht ademhalen doordat O’Sullivan een tijdstraf kreeg uitgereikt voor het buiten de baan inhalen van Barter. De Brit viel zo buiten de punten, waardoor Bortoleto’s voorsprong in het kampioenschap werd gehandhaafd. Zo gebeurde er na afloop naast de baan even veel spannends als in de 13 ronden van de race.

Hoe dan ook, de voortijdige beslissing in het kampioenschap was in ieder geval uitgesteld naar de zondag. De hoofdrace ging van start achter de safety car omdat de baan halfdroog, halfnat was. In eerste instantie hadden de tien coureurs op regenbanden een enorm voordeel, aangevoerd door Aron, Barnard en Boya, van wie Aron (die mijlenver voor lag) en Boya meteen voor slicks naar binnen gingen na de crash op de Raidillon van Oliver Goethe (Trident) die in de vierde ronde een safety car naar buiten bracht.

Francorchamps (BEL), JUL 27 - 30 2023 - Belgium Grand Prix at Spa-Francorchamps. Taylor BARNARD (PHM) #27 Jenzer Motorsport. © 2023 Sebastiaan Rozendaal / Dutch Photo Agency

Zes coureurs onder leiding van Barnard, Christian Mansell (Campos) en Nikita Bedrin (Jenzer) bleven op de regenbanden staan en namen bij de herstart meteen weer afstand. Collet – al met ervaring op de slicks – reed al gauw naar de ‘tweede kop’ van de groep op slicks, gevolgd door Martí, die ook de strijd met Aron aanging en de Est in de tiende ronde passeerde. Met vijf ronden te gaan, naderde het kantelpunt wel, maar niet genoeg: Barnard en Mansell streden hard om de kop en achter hen Bedrin en Jenzer-teamgenoot Alex García om de derde plaats, met Montoya en Sophia Flörsch (PHM) als de laatste ‘regenrijders’. Collet bleef 12 seconden achter op die groep.

In de 13e ronde reed Collet voor het eerst de snelste ronde van de wedstrijd, maar met 15 ronden op het programma duurde de race uiteindelijk te kort voor hem. Zo reed Barnard – die de vorige dag al tweede was geworden – naar zijn eerste F3-overwinning, gevolgd door Mansell, Bedrin en García, waarbij de laatste twee voor Jenzer een 1-3-4 realiseerden voor het bescheiden Zwitserse team. Collet wist nog wel Montoya en Flörsch te verschalken. Aron werd achtste en hield daarmee nog nét het kampioenschap levend, omdat Bortoleto ondanks een mooie inhaalrace niet verder kwam dan de 11e plaats. De Est passeerde bovendien Martí en O’Sullivan in de tussenstand. De laatste kan geen kampioen meer worden.

FIA F3, Spa, 29-30 juni

Race 1
1. Caio Collet - Van Amersfoort - 12 ronden, 36'16"106
2. Taylor Barnard - Jenzer - 0"559
3. Paul Aron - Prema - 0"998
4. Jonny Edgar - MP Motorsport - 1"536
5. Franco Colapinto - MP Motorsport - 1"689
6. Hugh Barter - Campos - 2"206
7. Nikola Tsolov - ART - 2"512
8. Luke Browning - Hitech - 3"382
9. Leonardo Fornaroli - Trident - 3"538
10. Gregoire Saucy - ART - 4"446
11. Nikita Bedrin - Jenzer - 4"728
12. Sophia Floersch - PHM by Charouz - 5"352
13. Kaylen Frederick - ART - 5"642
14. Francesco Simonazzi - Rodin Carlin - 6"206
15. Zak O'Sullivan - Prema - 6"316
16. Mari Boya - MP Motorsport - 6"528
17. Roberto Faria - PHM by Charouz - 7"623
18. Alex Garcia - Jenzer - 10"371
19. Christian Mansell - Campos - 11"889
20. Oliver Gray - Rodin Carlin - 12"672
21. Michael Shin - PHM by Charouz - 13"135
22. Dino Beganovic - Prema - 13"242 **
23. Rafael Villagomez - Van Amersfoort - 18"848 **
24. Tommy Smith - Van Amersfoort - 20"833 **

* 5 seconden tijdstraf
** 10 seconden tijdstraf

Uitgevallen
Gabriele Minì
Josep Maria Martì
Oliver Goethe
Ido Cohen
Sebastian Montoya

Race 2
1. Taylor Barnard - Jenzer - 15 ronden, 39'50"104
2. Christian Mansell - Campos - 1"529
3. Nikita Bedrin - Jenzer - 7"703
4. Alex Garcia - Jenzer - 8"915
5. Caio Collet - Van Amersfoort - 20"053
6. Sebastian Montoya - Hitech - 20"172
7. Sophia Floersch - PHM by Charouz - 20"533
8. Paul Aron - Prema - 28"760
9. Josep Maria Martì - Campos - 30"172
10. Franco Colapinto - MP Motorsport - 31"547
11. Gabriel Bortoleto - Trident - 32"595
12. Zak O'Sullivan - Prema - 33"068
13. Mari Boya - MP Motorsport - 34"910
14. Leonardo Fornaroli - Trident - 35"731
15. Kaylen Frederick - ART - 35"959
16. Dino Beganovic - Prema - 37"752
17. Nikola Tsolov - ART - 40"127
18. Tommy Smith - Van Amersfoort - 43"351
19. Jonny Edgar - MP Motorsport - 45"093
20. Gregoire Saucy - ART - 45"875
21. Rafael Villagomez - Van Amersfoort - 51"388
22. Hugh Barter - Campos - 1'09"043
23. Luke Browning - Hitech - 1'38"817
24. Francesco Simonazzi - Rodin Carlin - 2'17"172
25. Michael Shin - PHM by Charouz - 1 ronde

Uitgevallen
Oliver Gray
Ido Cohen
Roberto Faria
Oliver Goethe

Niet gestart
Gabriele Minì

Stand kampioenschap
1.Bortoleto 144; 2.Aron 106; 3.Martì 104; 4.O'Sullivan 101; 5.Colapinto 100; 6.Beganovic 94; 7.Minì 87; 8.Goethe, Fornaroli 66; 10.Collet 61; 11.Saucy 54; 12.Mansell 52; 13.Barnard 50; 14.Browning 41; 15.Montoya 37; 16.Edgar 30; 17.Bedrin 24; 18.Barter 14; 19.Boya 13; 20.Garcia 12; 21.Frederick 11; 22.Floersch 6; 23.Tsolov 4; 24.Cohen 2.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet