Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formula E

Formule E: Evans wint chaosrace Londen, Dennis voortijdig wereldkampioen

Jake Dennis, Avalanche Andretti Formula E
Jake Dennis is de eerste Britse Formule E-wereldkampioen

Formule E-races zijn vaak goed voor chaos, maar die van vandaag scoorde op dit gebied wel bijzonder hoog. Uiteindelijk duurde het bijna een uur en drie kwartier, waren er twee rode vlaggen, een geblokkeerde baan en nog veel meer incidenten, maar de tweede plaats achter winnaar Mitch Evans was genoeg voor Jake Evans van het Andretti-team om met nog één race te gaan de wereldtitel veilig te stellen. Sébastien Buemi, die de titelkansen van zijn teamgenoot Nick Cassidy verprutste en ook verantwoordelijk was voor de geblokkeerde baan, eindigde nog als derde. Robin Frijns viel voortijdig uit.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto’s: FIA Formule E


Jaguar-coureur Mitch Evans was de snelste in de kwalificatie, maar omdat de Nieuw Zeelander een gridstraf van vijf plaatsen tegoed had vanwege het veroorzaken van de aanrijding met Cassidy tijdens de vorige race in Rome, start Cassidy voor de eerste wedstrijd in Londen vanaf de pole-position. Jake Denns, leider in de tussenstand van het kampioenschap, start als tweede, voor Sébastien Buemi, Dan Ticktum en René Rast. Evans vertrekt dus vanaf de zesde plaats, voor Pascal Wehrlein, die hooguit nog als outsider in de titelstrijd geldt. Robin Frijns moest genoegen nemen met de 21e startplaats.

Nick Cassidy, Envision Racing, Jaguar I-TYPE 6, leads the field away at the start
Start van de race met Cassidy aan de leiding, Buemi probeert Dennis achter zich te houden

Bij de start, in het overdekte gedeelte bij de hospitality-zone, pakt Cassidy de leiding, terwijl Buemi de tweede plaats pakt ten koste van Jake Dennis. Dennis klaagt over de radio dat hij een paar maal geraakt was in de eerste en tweede bocht. Ticktum passeert in de eerste ronde Evans en neemt de vijfde plaats over. Rast passeert Evans en is daarmee vierde. In de derde ronde activeren de eerste rijders hun “attack mode”, onder wie Frijns, die gelijk voor vier minuten extra vermogen haalt. In de vijfde ronde activeert Cassidy de “attack mode”, zonder dat het hem een plek kost. Vandoorne tikt Mortara in de rondte. Frijns komt in botsing met Sette Câmara en ook Di Grassi raakt in de botsing verwikkeld. In de zevende ronde passeert Evans Dennis en is daarmee derde.

Cassidy activeert gelijk voor de tweede keer zijn “attack mode” om zo direct door te kunnen rijden, terwijl Buemi de leiding overneemt. Een ronde later verliest Cassidy de tweede plaats aan Evans, het lijkt erop dat Cassidy snelheid mist. In de tiende ronde haalt ook Buemi extra vermogen, waarop Evans leidt. Voor Frijns is de race ten einde, hij parkeert zijn auto in de pits.

In de 13e ronde rijden Cassidy en Dennis zij aan zij en er is contact, maar Cassidy drukt door en pakt de vierde plaats, achter Buemi, Rast en Evans. Buemi houdt Cassidy op, Cassidy valt aan, maar beschadigt daarbij zijn voorvleugel als Buemi instuurt, waarop de kansen voor Cassidy verkeken zijn. Hij rijdt de pits in voor een nieuwe frontpartij. De safety car komt de baan op omdat er brokstukken op het circuit liggen. Evans leidt voor Buemi, Rast, Wehrlein, Dennis, Burd, Günther, Vandoorne, Félix da Costa en Ticktum. Daarmee zou Dennis als vijfde al wereldkampioen zijn, omdat Buemi de kansen van Cassidy verprutst heeft.

De herstart volgt in de 19e ronde. In de 22e ronde haalt Dennis zes minuten extra vermogen, waarmee hij snel weer de vijfde plaats terugpakt van Günther. Cassidy rijdt opnieuw de pits i en valt uit, terwijl ook voor Müller met een lekke band de race ten einde is. In de 24e ronde wint Dennis de vierde plek als Wehrlein wijd gaat voor de “attack mode”, maar niet de juiste lijnen treft en daarom een ronde later nog een keer de omweg moet maken. Wehrlein valt Dennis aan, wat een risico vormt voor de titelkansen van de Brit. Dennis kookt via de radio van woede, want hij had, omdat hij ook met Porsche-aandrijflijn rijdt, op de hulp van Porsche-rijder Wehrlein gerekend.

Dennis haalt in de 29e ronde voor de tweede keer extra vermogen en valt daarmee terug op de zesde plaats. De safety-car komt opnieuw de baan op, Fenestraz is frontaal in de tech-pro-barriers gecrasht na contact met Ticktum. Wehrlein is ook teruggevallen na een aanrijding met Rast, de Duitser rijdt op de 13e plaats. Evans leidt voor Buemi, Rast, Félix da Costa, Dennis, Nato, Bird, Vandoorne, Günther en Sette Camara. De wedstrijd wordt met de rode vlag onderbroken, omdat door de crash van Fenestraz de afgrenzing beschadigd is.

Mitch Evans, Jaguar TCS Racing, 1st position, with the position marker board in Parc Ferme
Evans ging uiteindelijk met de overwinning aan de haal, wat enigszins ondergesneeuwd raakte in het feestgedruis rondom Dennis' kampioenstitel

Na een onderbreking van een minuut of 20 wordt de race weer vrijgegeven. Evans leidt voor Félix da Costa en Dennis, Rast start van achteraan na reparatie. Verwacht wordt dat Porsche-rijder Félix da Costa Dennis voorbij laat. Buemi haalt extra vermogen, daarmee verliest hij twee plaatsen en schuiven Félix da Costa en Dennis door naar de tweede en derde plek. Er wordt één ronde aan het totaal toegevoegd. Opnieuw gaat het mis: Buemi kwam in botsing met Nato en veroorzaakte een blokkade, Bird kan geen kant uit en zo is de hele baan versperd. Wederom wordt de rode vlag gezwaaid. Wedstrijdleider Scot Elkins zegt dat het snel gaat, hij wil de race dus nog uit laten rijden.

Evans, Félix da Costa en Dennis moeten één ronde lang in de pits blijven, omdat die al een extra ronde hadden gereden voor de blokkade uit, waarna ze de baan op kunnen en de rest van het veld er achter de safety car achteraan kan sluiten. Na de herstart zijn er geen problemen meer, waarop Evans als winnaar over de eindstreep komt. Félix da Costa finisht als tweede, maar krijgt een tijdstraf van drie minuten vanwege een technisch vergrijp, waarop Dennis tweede wordt en daarmee met nog één race te gaan de wereldtitel veilig stelt. Buemi wordt derde, voor Nato, Bird, Sette Camara, Mortara, Di Grassi, Ticktum en Günther.

World Champion Jake Dennis, Avalanche Andretti Formula E, celebrates with his team on the podium
Jake Dennis viert het winnen van de WK-titel met zijn team Avalanche Andretti
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet