Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formula E

Formule E: Jake Hughes vestigt nieuw indoor record in Londen

De Brit Jake Hughes, uitkomend voor het Neon McLaren Formule 1 Team heeft voorafgaande aan de seizoensfinale in Londen komend weekend een nieuw Indoor Record gevestigd. De Brit liet op ION development banden een tijd van 218.71 km/u registreren. Een nog softere samenstelling van de band zorgde voor dit record. Het Genbetta Prototype beschikte over een vermogen van 400 kW en op het 346m lange rechte stuk werd onder toezicht van een officiële Guinness of Records waarnemer deze snelheid officieel geregistreerd.

FE Wereldrecord
Wereldrecord voor Jake Hughes met de Genbetta ontwikkelingsauto.

Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Hankook


Jake Hughes vestigt nieuw indoor record in Londen
De door Hankook speciaal ontwikkelde ION Development band werd voor deze recordpoging speciaal gemodificeerd. Deze ontwikkelingsband kon in tegenstelling tot de banden die normaal in de FE gebruikt worden nog sneller op temperatuur komen en belandde in vrijwel korte tijd in een ideaal werkvenster.

Manfred Sandbichler van Hankook: “Wat voor een fantastisch project en een grandioos record. Het verheugt ons zeer dat wij als belangrijk bestanddeel hiervan deel mochten uitmaken en het record met meer dan 50 km konden verbeteren. Dankzij de aangepaste samenstelling kreeg de band ontzettend veel grip en dit vormde de sleutel tot het succes.”

De GenBetta recordbreker maakt deel uit van een innovatie en ontwikkelingsprogramma dat door de FIA en de Formule E-organisatie werd opgezet. In een soort “Duels” kwalificatie modus kwamen Jake Hughes en Mahindra-coureur Lucas di Grassi tegen elkaar uit. Op het 346m lange rechte stuk werden de bestaande records maar liefst achtmaal verbroken. Daarbij maakten beiden gebruik van de gloednieuwe Genbetta auto. Het vorige record van 165.2 km/u werd in februari 2021 gevestigd.

De Brit Jake Hughes beschikte over drie trainingsruns en was bij zijn eerste run met 214.80 km/u al officieus recordhouder. Vervolgens werd dit nog eens tweemaal door hem verbeterd met runs van 214.80 km/u en 217.65 km/u.Gedurende de eerste sessie was oud FE wereldkampioen Lucas Di Grassi met 216.87 km/u sneller dan Hughes. Vervolgens liet de man, die in 2014 de allereerste FE race in Beijing wist te winnen, een topsnelheid van 217.65 km/u registreren. Daarna was Jake Hughes met 218.18 km/u definitief de nieuw wereldrecordhouder. De Genbetta auto die door beide coureurs werd bestuurd omvatte een groot aantal aanpassingen die nog meer specificaties van de GEN 3 auto onthulden. Op dit moment is de GEN3 de lichtste, krachtigste, en meest efficiënte elektrische raceauto die ooit gebouwd werd. De auto kan een topsnelheid van meer 322 km/u bereiken.

Jake Hughes: “ Het besturen van de Genbetta auto en het behalen van de Guinnes World Record titel voor de hoogste indoorsnelheid die ooit behaald werd was een heel bijzondere ervaring. Ik voel mij zeer vereerd dat ik voor zo’n opwindend project werd gevraagd. Het was niet iets waarvan ik me ooit had kunnen voorstellen om de kans te krijgen om het zelfs maar te proberen. Om nu het record vast te houden is eigenlijk behoorlijk ongelofelijk. Vooral in een Formule E auto. Ik besefte niet hoe graag ik dit record wilde hebben totdat ik zag dat Lucas di Grassi het record na mij trachtte te verbreken. Toen men aankondigde dat ik de recordhouder was voelde ik mij enorm trots.”

Formule E CEO Jeff Dodds:
“Enorme felicitaties aan Jake en grote dank aan Lucas voor de gezamenlijke competitie en het ongelofelijke potentieel van de elektrische raceauto’s te laten zien. Iedereen die bij het Genbetta project betrokken is wordt door hetzelfde doel gedreven. Baanbrekende innovatie en ontwikkeling in EV Technologie.”

Alessandra Ciliberti, Technisch Manager Formule E, FIA:“De GENBETA is de eerste keer dat vierwielaandrijving is geactiveerd in een eenzits raceauto voor zowel acceleratie als remregeneratie. Dit werd bereikt door de voorste aandrijflijnset in te schakelen om meer tractie tijdens het accelereren te bereiken. De GENBETA laat zien wat er in de nabije toekomst mogelijk is voor Formule E-races.”

De recordpogingen vonden afgelopen dinsdag 25 juli in alle stilte tijdens de opbouw van het FE Circuit in Londen plaats. Beide coureurs kregen voor deze record poging mentale begeleiding van Gewichtheffer Eddie Hall, de sterkste man ter wereld overigens.

2023 Record Run
Er werden afgelopen dinsdag heel wat runs afgelegd.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet