Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro: Eifel Rallye Festival - blik in de toekomst en blik op het verleden

FuelMotion
Met de Porsche van Wolfgang Inhester rijdt dit weekeinde tijdens het Eifel Rallye Festival voor het eerst een auto op synthetische brandstof

Een blik in de toekomst en een blik op het verleden, dat is het thema, slechts enkele dagen voor de start van het Eifel Rallye Festival, het grootste Europese evenement in de historische rallysport, dat van donderdag tot en met zondag (27-29 juli) plaatsvindt rondom het Duitse stadje Daun. Met het gebruik van synthetische brandstof in zijn historische Porsche-rallyauto levert de vroegere Duits kampioen Wolfgang Inhester een bijdrage om historische rallysport ook in de toekomst mogelijk te maken. Een omvangrijk boek belicht de afgelopen tien edities van het Eifel Rallye Festival in woord en beeld.


Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto’s: PR, Rebocar/R. de Boer

Het streven naar meer duurzaamheid is ook in de historische rallysport een belangrijk onderwerp. Vorig jaar al wilde Wolfgang H. Inhester, in 1980 winnaar van het Duits rallykampioenschap als bijrijder van Achim Warmbold en jarenlang actief in hoge PR-functies bij Opel en Mercedes, met zijn historische Porsche 911 SC-rallyauto met synthetische brandstof deelnemen aan het Eifel Rallye Festival, maar vond op korte termijn geen partij die de benodigde benzine kon leveren. Dit jaar kon Inhester zijn plan alsnog realiseren dankzij Wirtz Energie & Mineralöl GmbH in Ratingen, dat synthetische brandstof onder de naam FuelMotion voor zijn rallydeelname levert. “Bij de actuele stroommix zijn klassieke auto’s op synthetische brandstof ook onder de zware omstandigheden in de autosport schoner en duurzamer dan welke elektrisch aangedreven auto dan ook”, zegt Inhester, verwijzend naar het feit dat de meeste stroom nog steeds via kolencentrales wordt opgewekt.

“De autosport is al vanaf het begin een wegbereider voor belangrijke innovatie. Tot dusver waren die voornamelijk technisch, maar nu is het oogpunt om de aandacht te richten op de zorg voor het klimaat, zoals al in een aantal actuele raceklassen duidelijk wordt”, aldus Inhester. Otmar Anschütz, voorzitter van de Motor Sport Club Daun, die het Eifel Rallye Festival organiseert, ondersteunt het initiatief: “Het is zeker een stap in de juiste richting om ook in de historische autosport de weg voor een schone toekomst te bereiden.”

Inhester Porsche bewerkt
Wolfgang Inhester rijdt samen met zijn echtgenote Rita in een Porsche 911 SCRS volgens de Groep B-specificaties uit 1983

Inhester, die ook lange tijd leiding gaf aan de organisatie van de Laureus World Sports Awards, is al ruim 20 jaar actief in de historische autosport, meestal met echtgenote Rita als bijrijdster. Zijn Porsche 911 SCRS uit 1983 is gebouwd volgens Groep B-homologatie. Het is een exacte replica van de auto waarmee vroeger Henri Toivonen reed.

“Ik heb er het weekeinde mee gereden en ben super tevreden”, zegt Inhester in gesprek met AUTOSPORT.NL. “Officieel zegt de fabrikant dat de brandstof overeenkomt met 98 octaan, maar de verbranding is zo goed, dat ik het gevoel heb dat we zeker ergens bij 102 octaan zitten! Bovendien is de uitlaat volledig schoon, alsof hij net uit de fabriek komt! Ook de bougies blijven schoon. Technisch hebben we helemaal niets hoeven aan te passen: alles functioneert zoals bij gebruikelijke benzine van 98 octaan, ook Porsche zelf heeft al uitvoerige tests met synthetische brandstof bij klassieke auto’s gedaan en dat werkt zonder problemen.”

Inhester is ervan overtuigd dat dit een veel betere oplossing is dan elektrische auto’s: “Elektrische auto’s werden alleen maar gebouwd en verkocht vanwege de subsidies en nu die subsidies overal worden stopgezet, zie je dat de verkoop van die auto’s afneemt. Een partij als Aramco, de grootste olieproducent ter wereld, heeft al aangegeven dat binnen vier of vijf jaar synthetische brandstof kan worden geproduceerd voor onder de één Euro per liter, in Saoedi-Arabië, waar er volop zonne-energie beschikbaar is. Daar zie ik echt de oplossing voor de toekomst in.”

FuelMotion 2
Wolfgang Inhester (l.) met Christian Nikolai van FuelMotion by Wirtz

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet