Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Verstappen domineert Grand Prix Hongarije, Norris eindigt op knappe tweede plaats

F1ueg dWAAE9 3z

Op een bloedhete Hungaroring heeft regerend wereldkampioen Max Verstappen zijn dominante reeks op de zondagen voort weten te zetten. De Nederlander pakte pole-man Lewis Hamilton bij de start, en kon vanaf P1 zijn afstand naar de rest van het veld met gemak vergroten. Hamilton verloor na één bocht maar liefst drie posities, waaronder aan McLaren-coureur Lando Norris, die op zijn beurt als tweede over de finishstreep kwam. Een naar voren stormende Sergio Pérez eindigde derde.

Tekst: Redactie Autosport.nl
Foto's: Red Bull, Mercedes


Bij de start van de Hongaarse Grand Prix was één van de grote verliezers Lewis Hamilton. De zevenvoudig wereldkampioen kon de F1-wereld op de zaterdag verrassen door met 3 duizendsten verschil pole position te pakken, maar verloor al bij het uitkomen van bocht 1 maar liefst drie posities. Niet alleen wist Max Verstappen de leiding van hem over te nemen, ook wisten beide McLaren-coureurs Oscar Piastri en Lando Norris aan hem voorbij te komen.

Vooraan het veld was er genoeg om op te letten, maar ook elders op de baan veranderde er tijdens de start het een en ander. Alfa Romeo-coureur Zhou Guanyu kende een uitstekende kwalificatie waardoor hij vanaf P5 de race mocht aanvangen, maar verloor vanwege een slechte start meteen al een aantal posities. Tot overmaat van ramp verremde de Chinees zich bij de eerste bocht, waardoor Zhou achterop comeback-kid Daniel Ricciardo botste. Ricciardo zette de dominoval voort, en knalde vervolgens tegen beide Alpine-mannen Pierre Gasly en Esteban Ocon aan. De ongelukkige samenloop van omstandigheden betekende dat Alpine opnieuw een dubbele DNF voor haar kiezen kreeg en Ricciardo flink in posities naar achteren viel. Voor zijn aandeel in de crash kreeg Zhou een tijdsstraf van vijf seconden.

F1uTpttX0AAXRNU

In de beginfase wist McLaren goed mee met een snelle Verstappen te komen. Echter was de Red Bull wederom te goed met haar banden, waardoor de Nederlander vanaf ronde zeven met grote passen afstand van zijn achtervolgers kon nemen. Hamilton verloor bij de start dan wel een aantal kostbare posities, maar kon dankzij een redelijk bandenmanagement weer zicht krijgen op de McLaren-bolide van Norris.

Terwijl F1-rookie Piastri in ronde achttien naar binnen werd gebracht, kreeg teamgenoot Norris een ronde later het bericht om te pitten. Norris kende een uitstekende in-lap én pitstop, waardoor de twee McLaren-mannen van posities verwisselden. Dit gaf Norris de kans om een gat naar de rest van het veld te slaan, waaronder een naar voren snijdende Sergio Pérez vanuit zijn sterke RB19 misschien wel zicht op een podiumplaats kon hebben.

Bij de race op de Hungaroring bracht bandenleverancier Pirelli haar zachtste compounds mee. Zodoende zagen de tien F1-teams zich genoodzaakt om voor een tweestopper te kiezen. Niet geheel verrassend was Verstappen één van de laatste van het veld om nieuw rubber eronder te monteren, en deed dat in ronde 23. Teamgenoot Pérez nam een voorbeeld aan de strategie van de Nederlander, en vloog twee ronden later naar binnen.

Sinds de Oostenrijkse Grand Prix is het team van McLaren met een geheel nieuwe openwielbolide op de proppen gekomen. De nieuwste variant van de MCL60 lijkt een goed prestatiepad gekozen te hebben, want ondanks de getemperde verwachtingen vooraf de race in Hongarije, konden Norris en Piastri goed met de koplopers meekomen. Toch leek Hamilton voor een grote portie van de race nog zicht te hebben op het pakken van een podiumplaats. De zwarte W14-auto van Hamilton bleef een gevaar voor Piastri, die op dat moment op derde plaats rondreed. Maar terwijl Hamilton bij ronde 33 een gat van 7.3 seconden naar Piastri keer op keer kon verkleinen, wist ook Pérez dichterbij te komen.

2023 Hungarian Grand Prix, Saturday - Jiri Krenek

Een klein aantal ronden was het zover. Hamilton kon wraak op de Australische jongeling nemen, waardoor de Britse coureur grip op een P3-finish kon houden. Pérez kwam in even later al de kielzog van de Mercedes-coureur terecht, maar tot een geslaagde inhaalmove, kwam het echter (vooralsnog) niet. De Mexicaan deed meerdere pogingen om de F1-veteraan in te halen, maar keer op keer wist Hamilton zijn W14 voor Pérez te houden. In ronde 43 had Pérez er genoeg van, en kwam daardoor naar binnen om voor een tweede keer nieuwe banden te halen, en Piastri volgde hem de pitstraat in.

Dat de pitcrew van Red Bull ook dit keer weer in uitstekende vorm verkeerde, was bij de tweede pitstop van Pérez te zien. Een tijd van 1.9 (!) seconden werd er voor de bandenverwisseling gemeten, en aangezien de Mexicaan eerder dan Norris naar binnen kwam, leek de Red Bull-coureur voor het einde van de race misschien nog wel een gooi naar P2 kon doen. Een even later naar binnen rijdende Hamilton betekende namelijk dat Pérez in de slotfase van de race in vrije lucht op jacht kon gaan naar Norris. Een aantal ronden lang werd de marge tussen de twee met rasse schreden kleiner, waardoor het papajakleurige F1-kamp zou moeten vrezen om de P2-positie aan Pérez te verliezen.

Maar, tot een P2-finish voor Pérez kwam het niet! De Mexicaan vroeg kennelijk te veel van zijn rubber, waardoor de coureur bij het vallen van de finishvlag niet in de buurt van Norris kon komen en met een P3-eindstek genoegen moest nemen. McLaren-coureur Norris weet zijn uitstekende prestatievorm ook op de Hungaroring voort te zetten, en eindigde wederom op een knappe P2-plaats. Met ruim 33 seconden voorsprong was de koning van de race echter Max Verstappen, die namens Red Bull de twaalfde opeenvolgende Grand Prix-overwinning voor zijn team kon opeisen, wat een nieuw record in de koningsklasse is.

Grand Prix van Hongarije, Hungaroring, 23 juli 2023

Uitslag Grand Prix

1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 70 ronden 1.38'08"634
2. Lando Norris (McLaren-Mercedes) - 33"731
3. Sergio Perez (Red Bull-Honda) - 37"603
4. Lewis Hamilton (Mercedes) - 39"134
5. Oscar Piastri (McLaren-Mercedes) - 1'02"572
6. George Russell (Mercedes) - 1'05"825
7. Charles Leclerc (Ferrari) - 1'10"317 
8. Carlos Sainz (Ferrari) - 1'11"073
9. Fernando Alonso (Aston Martin-Mercedes) - 1'15"709
10. Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes) - 1 ronde
11. Alexander Albon (Williams-Mercedes) - 1 ronde
12. Valtteri Bottas (Alfa Romeo-Ferrari) - 1 ronde
13. Daniel Ricciardo (AlphaTauri-Honda) - 1 ronde
14. Nico Hulkenberg (Haas-Ferrari) - 1 ronde
15. Yuki Tsunoda (AlphaTauri-Honda) - 1 ronde
16. Zhou Guanyu (Alfa Romeo-Ferrari) - 1 ronde
17. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1 ronde

Uitgevallen

Pierre Gasly
Esteban Ocon

Stand rijderskampioenschap

1. Verstappen 281
2. Perez 171
3. Alonso 139
4. Hamilton 133
5. Russell 90
6. Sainz 87
7. Leclerc 80
8. Norris 60
9. Stroll 45
10. Ocon 31
11. Piastri 27
12. Gasly 16
13. Albon 11
14. Hulkenberg 9
15. Bottas 5
16. Zhou 4
17. Tsunoda, Magnussen 2
19. Sargeant, Ricciardo 0

Stand constructeurskampioenschap

1. Red Bull-Honda 452
2. Mercedes 223
3. Aston Martin-Mercedes 184
4. Ferrari 167
5. McLaren-Mercedes 87
6. Alpine-Renault 47
7. Haas-Ferrari, Williams-Mercedes 11
9. Alfa Romeo-Ferrari 9
10. Alpha Tauri-Honda 2
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet