Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

Indycar: Crash Graham Rahal nekt strategie VeeKay. Newgarden behaalt vijfde seizoensoverwinning in Iowa

Een crash van Graham Rahal in de 153e ronde nekte de strategie van Rinus VeeKay die zich totdat moment in de Top 10 bevond. De neutralisatie viel niet VeeKay´s kant uit en de Nederlander slaagde er niet meer in om de aansluiting terug te vinden. Wel zat de snelheid in zijn auto er goed in. In het begin van de wedstrijd domineerde het Penske-trio Power, McLaughlin, Newgarden. Power viel na een lichte touché met de muur naar de vijfde plek terug. Alleen Pato O´Ward slaagde erin om het tempo van de Penske Dallara Chevrolets enigszins bij te houden. Alleen de Top 5 completeerde de volledige wedstrijdafstand. Newgarden was evenals vorig jaar duidelijk de beste man op de baan.

2023 Newgarden
Ovalspecialist Josef Newgarden voelt zich op Iowa helemaal thuis.

Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: Indycar


Crash Graham Rahal nekt strategie VeeKay. Newgarden behaalt vijfde seizoensoverwinning in Iowa
De Penske-coureurs Josef Newgarden en Scott McLaughlin domineerden de wedstrijd in Iowa. Polesitter Will Power moest na een touché met de muur afhaken en viel naar de vijfde plek terug. Pato O´Ward eindigde voor Arrow McLaren SP als derde gevolgd door Ganassi-coureur Marcus Ericsson gevolgd door Will Power.

Race

Direct bij de start nam het Penske trio Power, McLaughlin, Newgarden de leiding met daarachter Dixon, Herta, O´Ward, Palou, Malukas, Ericsson. Hoewel VeeKay in de beginfase problemen met zijn displays had, verloor de Nederlander nog geen terrein. Sting Ray Robb was de eerste deelnemer die al in de 17e ronde als eerste gelapt werd. Scott Dixon moest al snel in de openingsfase O´Ward al laten gaan. Beide coureurs hebben dit seizoen al de nodige confrontaties gehad.

Iowa - 2023 - Indycar
O´Ward was de enige Chevrolet-aangedreven coureur die het tempo van de Penske´s wist bij te houden.



Vanwege een vermijdbare crash in Toronto werd Jack Harvey in Iowa door de Indycar-organisatie negen posities teruggezet. Conor Daly verving bij Meyer Shank Racing Simon Pagenaud voor de tweede achtereenvolgende maal bevond zich in de beginfase achter zijn ex-teambaas Ed Carpenter in 24e positie. Colton Herta kwam in de 42e ronde als eerste naar binnen om zijn auto aan te laten passen. Na zijn probleemstop verloor Herta maar liefst drie ronden. VeeKay kwam vervolgens in de ronde 48 voor zijn eerste stop naar binnen. Saillant detail in de Amerikaanse autosport: Bubba Wallace, Ryan Blaney en Colton Herta strijden dit jaar wel om de meest slechte pitstop dit seizoen….

Stand Top 10 50e ronde: Power, McLaughlin, Newgarden, O´Ward, Palou, Malukas, Ericsson, Dixon, Sato, Rossi.
Het was ook de fase in de wedstrijd dat zich nog maar slechts 10 auto´s in dezelfde ronde bevonden. In de 62e ronde kwam het Penske-trio tegelijkertijd voor hun eerste stop naar binnen. VeeKay profiteerde van zijn stop eerder in de wedstrijd en bevond zich in de 68e ronde direct achter het leidende Penske-trio maar moest zowel Rosenqvist als Sato vanwege hun bandenvoordeel laten gaan.

Top 10 80e ronde
: Power, McLaughlin, Newgarden, O´Ward, Ericsson, Sato, VeeKay, Palou, Rossi, Grosjean.

Gedurende deze wedstrijdfase zette Scott McLaughlin duidelijk de aanval op zijn teamgenoot Will Power in. Korte tijd later moest de Nieuw Zeelander zijn positie aan teamgenoot Newgarden prijsgeven. VeeKay ging in ronde 99 voor zijn tweede stop naar binnen.

Top 10 100e ronde: Power, Newgarden, McLaughlin, O´Ward, Ericsson, Sato, Palou, Rossi, Dixon, Malukas.
VeeKay kwam na zijn reguliere stop weer op P20 terug op de baan. De Nederlander bevond zich al snel in 14e positie. In de 120e ronde verloor Will Power voor de eerste maal de leiding aan zijn teamgenoot Josef Newgarden. De Top 4 bestaande uit Newgarden, Power, McLaughlin en O´Ward ging in de 125e ronde voor hun tweede stop naar binnen waardoor VeeKay weer in dezelfde ronde als de koplopers kwam en P6 kon innemen. In de 146e ronde had Power even een momentje en zowel zijn teamgenoten Newgarden en McLaughlin gingen aan de polesitter voorbij die na contact met de muur iets terugviel terwijl VeeKay in de 150e ronde naar binnenging.

2023 O Ward Ericsson
O´Ward kwam in de slotfase onder druk van Marcus Ericsson te staan.


Stand 150e ronde: Newgarden, McLaughlin, O´Ward, Power, Ericsson, Kirkwood, Rossi, Palou, Dixon, Sato. Drie ronden later maakte Graham Rahal contact met de muur waardoor de stop van VeeKay helaas slecht uitviel. Hierdoor liep de Nederlander een extra ronde achterstand op. Verder betekende het uitvallen van Rahal dat de wedstrijd zich in een vierstopper ging ontwikkelen. Rahal verklaarde achteraf dat dit overigens wel de slechtste auto waarin hij ooit gereden had. Hij voelde zich overigens ook niet bijzonder competitief in deze auto.

De herstart volgde in de 167e ronde met Newgarden, McLaughlin, O´Ward opnieuw aan de leiding. Power en Ericsson volgden in derde en vierde positie. VeeKay bevond zich bij de herstart in 19e positie.

Stand 200e ronde: Newgarden, McLaughlin, O´Ward, Power, Ericsson, Kirkwood, Palou, Dixon, Rossi, Sato.
VeeKay P17 op drie ronden.

Newgarden en McLaughlin vernederden het veld volledig met meer dan vier seconden voorsprong op hun achtervolgers. In de 208e ronde ging een groot aantal deelnemers voor hun laatste stop naar binnen. Ferrucci werd het slachtoffer van een amateuristisch optreden van Benjamin Pedersen en De Francesco die elkaar in de pitlane toucheerden. Nadat Power halverwege de wedstrijd de muur had geraakt begon hij steeds meer terrein te verliezen en moest zijn vierde positie aan Marcus Ericsson prijsgeven die een perfecte wedstrijd reed.

2023 Race
Veel strijd in het begin met Power, McLaughlin, Dixon, latere winnaar Newgarden, Herta en O´Ward.

Overigens is winnaar Josef Newgarden de vierde coureur die vier achtereenvolgende ovalwedstrijden won. In het verleden gingen A.J. Foyt, Al Unser Sr en Nigel Mansell hem voor. Overigens won Newgarden in Iowa voor de vijfde maal.

Uitslag
1. Josef Newgarden Dallara Chevrolet 250 ronden
2. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet 250 ronden
3. Pato O´Ward Dallara Chevrolet 250 ronden
4. Marcus Ericsson Dallara Honda 250 ronden
5. Will Power Dallara Chevrolet 250 ronden
6. Scott Dixon Dallara Honda 249 ronden
7. Kyle Kirkwood Dallara Honda 249 ronden
8. Alex Palou Dallara Honda 249 ronden
9. Takuma Sato Dallara Honda 249 ronden
10. Alexander Rossi Dallara Chevrolet 249 ronden

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet