Sportscars: Winst voor Heart of Racing-Aston Martins in beide GT-klassen op Lime Rock

Bij de start pakt de uiteindelijk winnende Heart of Racing-Aston Martin al gelijk een voorsprong
Het Heart of Racing-team was met zijn beide Aston Martin Vantage GT3’s oppermachtig in de zevende ronde van het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship, de FCP Euro North East Grand Prix op het circuit van Lime Rock Park. Alex Riberas en Ross Gunn wonnen met de van pole gestarte Aston Martin met het nummer 23 de GTD-Pro-klasse, Marco Sørensen en Roman De Angelis schreven met de nummer 27 de GTD-klasse op hun naam.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto’s: IMSA

Na het success van Ross Gunn in de kwalificatie raakte de pole-sitter in de beginfase van de race de leiding kortstondig kwijt, maar toen de meeste teams tijdens de eerste neutralisatie een pitstop maakten, bleef Gunn buiten en nam de leiding, die het team vervolgens wist vast te houden tot aan de finish. Voor Gunn en Riberas was het niet alleen de eerste overwinning, maar ook het eerste podium van het jaar in de GTD-Pro-klasse van het IMSA-kampioenschap. De tweede plaats was voor de beide Britten Ben Barnicoat en Jack Hawksworth met de nummer 14-Vasser Sullivan-Lexus, die daarmee hun voorsprong aan de leiding in het kampioenschap verder uitbouwen. De Pfaff Motorsports-Porsche met Patrick Pilet en Klaus Bachler eindidgde op de derde plaats.

Ook in de GTD-klasse ging de winst naar een Aston Martin van het Heart of Racing-team
In GTD completeerden Marco Sørensen en Roman De Angelis het succes van het Heart of Racing-team door ook deze klasse te winnen, voor de nummer 92-KellyMoss with Riley-Porsche van Alec Udell en Julien Andlauer en de nummer 77-Wright Motorsports-Porsche van Trent Hindman en Alan Brynjolfsson. Alan Metni en Kay van Berlo met de nummer 91-KellyMoss with Riley-Porsche vielen na 46 ronden uit.
Van Berlo zei: “Helaas een korte race, ik heb zelf helemaal niet gereden, want na 45 minuten lagen we eruit. Alan deed de start, die was redelijk goed. Natuurlijk zijn we weer van achter gekomen, vanaf P12, net als de vorige keer, maar we konden redelijk goed de aansluiting houden met de hele GTD-groep. Na de eerste pitstop zat er echter een auto uit de GTD-Pro achter Alan en ik denk dat hij te druk was met voorbij laten of in ieder geval zorgen dat hij niet in de weg reed. Hij miste compleet zijn rempunt in bocht één en klapte vervolgens in de Aston Martin van Andretti en toen was het klaar. Nog wel terug naar de pit kunnen rijden, maar alles aan de voorkant was kapot dus einde race voor ons. Jammer, want ik denk dat wij eigenlijk wel sterk waren geweest, ook kijkend naar de vrije trainingen en de bandendegradatie van de Porsche, die beter is in vergelijking met andere auto’s, zeker op een circuit met weinig grip als Lime Rock. Zeker als je weet dat een stint daar 71 ronden is hadden we daar wel profijt van kunnen hebben. Natuurlijk had ik zelf ook graag willen rijden en naar voren gaan knokken, maar dat mocht niet zo zijn helaas. Nu gaan we ons voorbereiden op Road America, over twee weken proberen we het weer opnieuw!”