Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Hamilton snoept pole position weg van Verstappen bij weergaloze kwalificatie in Hongarije

2023 Hungarian Grand Prix, Friday - LAT Images

Get in there Lewis! De welbekende boordradioboodschap naar zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton kon bij de kwalificatiesessie in Hongarije eindelijk maar toch weer eens uitgezonden worden. De Mercedes-coureur wist regerend wereldkampioen Max Verstappen met 3 duizendsten van een seconde te verslaan, waardoor de Brit goede zaken doet naar een sterk resultaat op de zondag. McLaren kon haar uitstekende performancereeks ook op de Hungaroring voort te zetten, want Lando Norris pakte een uitstekende derde snelste tijd.


Tekst: Redactie Autosport.nl
Foto's: Mercedes, McLaren, Ferrari


Na een week pauze was het dit weekend tijd voor de Grand Prix van Hongarije. Bij de kwalificatiesessie op het uitdagende en korte circuit Hungaroring zou een nieuwe kwalificatieformat gebruikt worden, wat betekende dat bij de drie kwalificatiedelen maar één type band gebruikt mocht worden. Het nieuwe concept van de Formule 1 hield in dat de twintig snelste coureurs ter wereld bij Q1 van de harde band gebruik moesten maken. Vooraf werd er onder andere door Max Verstappen gesproken dat het idee geen succes zou hebben, maar al snel viel er op het Hongaarse asfalt te zien dat de regels voor een nieuwe pikorde zouden kunnen gaan zorgen. Zo wist Alfa Romeo met coureurs Zhou Guanyu en Valtteri Bottas uitstekende tijden neer te zetten, terwijl zowel Williams en Haas wat meer moeite met de harde bandencompound leken te hebben.

De raceleiding zag zich genoodzaakt om ook bij deze kwalificatiesessie weer veel aandacht op tracklimits te vestigen. Zo zagen onder andere Oscar Piastri, Alex Albon en Kevin Magnussen hun tijden verwijderd zien worden, waardoor deze heren onder tijdsdruk alsnog zouden moeten aanzetten. Een laatste hail mary werd voor de langzaamste vijf coureurs in de slotfase nog wat makkelijker gemaakt, want aangezien velen een extra setje harde banden eronder schroefden en de baan sneller werd, wisten een aantal mannen nog nét door naar Q2 te komen.

Zo kon comeback-kid Daniel Ricciardo Q1 overleven, terwijl teamgenoot Yuki Tsunoda buiten de top vijftien eindigde en niet door naar Q2 kon gaan. Ook Alex Albon zou al zijn kwalificatie al vroeg moet beëindigen, maar de grote verrassing was George Russell. De Britse jongeling kreeg zijn harde banden niet op het juiste moment op temperatuur, en werd daardoor geëlimineerd van de Hongaarse kwalificatiesessie.

Q1 afvallers: Albon, Tsunoda, Russell, Magnussen, Sargeant

8c0d85fa 0537 4a81 94e9 26aeae6fa7c3


Met de start van Q2 was het opnieuw Sergio Pérez die als één van de eerste de baan weer opkwam. Al vijf Grands Prix lang wist de Mexicaan zijn RB19-auto niet door naar Q3 te brengen, en daardoor zou het nu ongetwijfeld van belang zijn geweest om zo efficient mogelijk met de minuten om te gaan. Zijn eerste snelle run was echter niet al te sterk, want na zijn genoteerde tijd wist teamgenoot Max Verstappen er met vier tienden onderdoor te duiken. Achter Verstappen wisten ook McLaren-coureurs Lando Norris en Oscar Piastri naar voren te komen. Vooraf dit Grand Prix-weekend temperde McLaren haar verwachtingen, aangezien het aeroconcept van de MCL60-bolide niet zou passen bij de karakteristieken van de krappe Hungaroring. Vooralsnog bleek dat niet correct te zijn, want beide papajagekleurde coureurs konden op de medium banden competitieve tijden neerzetten.

De stoelendans van Q1 werd ondertussen vrolijk doorgezet in Q2. Weer wisten daar verrassende namen binnen de gewilde top tien tijden te komen. Zo wist Zhou Guanyu opnieuw zijn Alfa Romeo veilig te stellen, terwijl ook zijn teamgenoot Valtteri Bottas snel genoeg voor Q3 leek te zijn. Namen die echter flink leken te worstelen, waren Ferrari-coureurs Charles Leclerc en Carlos Sainz, en Aston Martin-manen Lance Stroll en Fernando Alonso.

Bij het vallen van de finishvlag stond er een mix van opvallende teams binnen de top tien. Zo wist Red Bull voor het eerst in vijf races beide coureurs naar Q3 te brengen, konden McLaren én Alfa Romeo sterk presteren en zich ook richting de slotfase van de kwalificatie bewegen, en was kwalificatiemonster Nico Hulkenberg alweer veilig van eliminatie in Q2. De successen van bovenstaande namen ging echter ten koste van wat opnieuw een aantal opvallende afvallers zouden zijn. Ferrari-coureur Sainz werd door zijn teamgenoot buiten de top tien geduwd, en kon ook Stroll zich niet van een plek binnen Q3 verzekeren. Beide Alpine-coureurs Pierre Gasly en Esteban Ocon waren ook niet snel genoeg en bleven in Q2 achter.

Q2 afvallers: Sainz, Ocon, Ricciardo, Stroll, Gasly

Lance Stroll, Aston Martin AMR23


De slotfase van de Hongaarse kwalificatiesessie was aangebroken, en opnieuw was als eerst het de beurt aan Pérez om een tijd te noteren. De Red Bull-coureur wist dan wel door naar Q3 te komen, maar écht indruk maken, kon de Mexicaan nog niet. Zijn tijd werd meteen door niet alleen Norris, maar ook Alonso verbeterd, terwijl Verstappen weer als allersnelste op wist te duiken. Toch verscheen er nog een opvallende naam binnen die top drie. Lewis Hamilton was bij de eerste twee delen vrijwel onzichtbaar, maar kon zijn snelheid vinden op de cruciale momenten ontgrendelen. De zevenvoudig wereldkampioen kwam na één run op P2 terecht, en moest Verstappen op ruim een tiende afstand (nog) voor zich dulden.

Bij de absolute slotfase van de kwalificatie nabij Budapest leek het gevecht voor pole tussen drie mannen te gaan. Verstappen, Hamilton en Norris, de mannen die toevallig genoeg het Britse podium met elkaar deelden, leken extreem gewaagd aan elkaar te zijn. Terwijl Verstappen zijn tijd niet kon verbeteren, wist Norris wél zijn tijd te verbeteren. Snel genoeg voor pole position was het echter niet, en dus richtten de duizenden ogen zich op de zwarte W14-auto van Hamilton. Op het moment dat Verstappens titelconcurrent van 2021 over de finishstreep reed, was het duidelijk dat er een einde aan de dominante kwalificatiereeks van de Nederlander kwam. Met drie duizendsten (!) van een seconde was Lewis Hamilton de snelste man van de kwalificatie, en is hij pole-man voor de Grand Prix op zondag.

Opnieuw wist McLaren uitstekend te presteren. De MCL60-auto lijkt haar performance te hebben gevonden, en kon Norris en Piastri naar een respectievelijke P3 en P4-tijden brengen. Een andere opvallende naam was die van Zhou, die vijfde snelste was. Leclerc pakte een P6-tijd, voor Zhou's teamgenoot Bottas. Alonso, Pérez en Hulkenberg maakten de top tien compleet. 

Grand Prix van Hongarije, Hungaroring, 22 juli 2023 

Uitslag kwalificatie


1. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'16"609 - Q3
2. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 1'16"612 - Q3
3. Lando Norris (McLaren-Mercedes) - 1'16"694 - Q3
4. Oscar Piastri (McLaren-Mercedes) - 1'16"905 - Q3
5. Zhou Guanyu (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'16"971 - Q3
6. Charles Leclerc (Ferrari) - 1'16"992 - Q3
7. Valtteri Bottas (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'17"034 - Q3
8. Fernando Alonso (Aston Martin-Mercedes) - 1'17"035 - Q3
9. Sergio Perez (Red Bull-Honda) - 1'17"045 - Q3
10. Nico Hulkenberg (Haas-Ferrari) - 1'17"186 - Q3
11. Carlos Sainz (Ferrari) - 1'17"703 - Q2
12. Esteban Ocon (Alpine-Renault) - 1'17"841 - Q2
13. Daniel Ricciardo (AlphaTauri-Honda) - 1'18"002 - Q2
14. Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes) - 1'18"144 - Q2
15. Pierre Gasly (Alpine-Renault) - 1'18"217 - Q2
16. Alexander Albon (Williams-Mercedes) - Q1
17. Yuki Tsunoda (AlphaTauri-Honda) - Q1
18. George Russell (Mercedes) - Q1
19. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - Q1
20. Logan Sargeant (Williams-Mercedes) - Q1
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet