Sportscars: Ross Gunn met Heart of Racing-Aston Martin snelste in IMSA-kwalificatie Lime Rock

Ross Gunn zette de Heart of Racing-Aston Martin op pole-position voor de IMSA-race op Lime Rock
Slechts 20 auto’s dit weekeinde voor de FCP Euro Northeast Grand Prix presented by Liqui Moly, de race voor het IMSA WeatherTech SportsCar Championship op het circuit van Lime Rock, want vanwege het korte baantje zijn alleen de GT’s toegelaten. Snelste in de kwalificatie was Ross Gunn in de nummer 23-Heart of Racing-Aston Martin. De vijf GTD-Pro-teams eindigden ditmaal ook Keurig bovenaan in de rangschikking. Snelste GTD-rijder was Mike Skeen in de nummer 32-Korthoff Motorsports-Mercedes.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto’s: IMSA
Het prachtig landelijk gelegen circuit van Lime Rock is met hoge snelheden niet ongevaarlijk en daarom is het uit veiligheidsoogpunt wel te verklaren dat er de laatste jaren alleen nog maar GT’s in actie komen, maar stiekem is uw verslaggever wel blij dat hij bij zijn enige bezoek aldaar, in 2011, ook nog de prototypes heeft zien racen.
De competitie bij de GT’s is als altijd prima, met de eerste 13 auto’s binnen 0,9 seconde. Ross Gunn was met een tijd van 50,593 seconden met de Heart of Racing-Aston Martin de snelste, gevolgd door Jack Hawksworth in de nummer 14-Vasser Sullivan-Lexus op 0191 seconde en António García in de Corvette op 0,304 seconde. Jules Gounon in de WeatherTech Racing-Mercedes en Patrick Pilet in de Pfaff Motorsports-Porsche completeerden het kwintet in GTD-Pro.

Mike Skeen in de Korthoff-Mercerdes op het prachtig gelegen circuit van Lime Rock
Daarachter volgde Mike Skeen als zesde algemeen in de Korthoff Motorsports-Mercedes, die met een tijd van 51,157 seconden snelste GTD-rijder was. Hij was 0,007 seconde sneller dan de Deen Fredrik Schandorff in de Inception Racing-McLaren, die op zijn beurt 0,02 seconde sneller was dan Misha Goikhberg in de Forte Racing-Lamborghini. Enige Nederlander in het startved is Kay van Berlo, die de nummer 91-KellyMoss with Riley-Porsche deelt met Alan Metni. Laatstgenoemde nam de kwalificatie voor zijn rekening en reed de 13e tijd in de GTD-klasse. Vanaf deze race hebben de Porsches een 20 kg lager minimumgewicht, waardoor de kansen van de 911’s iets beter zouden moeten zijn.

Kay van Berlo met de KellyMoss with Riley-Porsche