Retro: Bonhams veilt unieke Ferrari 330 P4 op 18 augustus a.s. in de USA
Bonhams Cars is verheugd dat de Ferrari 412P chassis 0854 van Maranello Concessionaires uit 1967 te kunnen presenteren. Eén van de belangrijkste Ferrari’s uit de sportwagenracerij die sinds vijf jaar op de markt is gekomen. Op 18 augustus a.s. zal de auto op de Quail Auction geveild worden.
Een fraai stuk autosportgeschiedenis gaat binnenkort geveild worden. De auto gaat waarschijnlijk miljoenen opbrengen.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Bonhams
Bonhams veilt unieke Ferrari 330 P4 op 18 augustus a.s. in de USA
In 1967 werd de auto nieuw geleverd aan het Britse Ferrari-team van Colonel Ronnie Hoare ofwel Maranello Conessionaires Ltd. De auto was in het Italiaanse racerood gespoten met over een in de midden geplaatste blauwe Cambridgestreep en werd in de hoogtijdagen van Ferrari’s dominantie in het toenmalige FIA Wereldmerkenkampioenschap ingeschreven. De 0854 biedt een geschiedenis van racen op het hoogste niveau en verkeert na een restauratie van uitzonderlijk hoge kwaliteit in onberispelijke staat. Dit meesterwerk uit Maranello is waarschijnlijk één van de mooist geproportioneerde majestueus ogende sportprototypes die ooit zijn geproduceerd .
Ruper Banner Global Hoofd specialisten bij Bonhams Cars: “ Dit is echt een verzamelaarsdroom om het ultieme sportprototype Ferrari te bezitten. Zeker vanwege het verbluffende kleurenschema, de opvallende esthetiek, het doelgerichte ontwerp dat het kunstenaarschap van Ferrari in deze cruciale tijd van hun geschiedenis definieert. Dankzij zijn lange traditie van voormalige eigenaren en een recente grondige restauratie is deze auto zelfs voor de openbare weg geregistreerd en is geschikt voor shows en “toertochten”.
Le Mans 1967. Schitterende tijden in de autosport. Richard Attwoord in actie met Maranello Concessionaires Ferrari P4.
Voor het seizoen 1967 werden slechts twee privateer 412P auto’s van de P4 gebouwd. Deze auto kwam voor het eerste voor het team van Ronnie Hoare in zijn favoriete kleuren uit. De auto werd in het eerste jaar bestuurd door Richard Attwood, Piers Courage, Lucien Bianchi, Jo Siffert en privé-rijder David Piper. Bij het debuut in de vierde wedstrijd van het toenmalige wereldmerkenkampioenschap, de 1000 KM van Spa eindigde de combinatie Attwood/Bianchi als derde en behaalden een kampioenschapspunt dat van vitaal belang bleek te zijn voor het veiligstellen van het wereldmerkenkampioenschap in 1967.
Chassis 0854 deed in 1967 mee aan de 24U van Le Mans en de BOAC 500 voordat hij van eigenaar veranderde en David Piper hem overnam. Piper reed met de auto in de 1000 KM van Parijs, 9 Uur van Kyalami en de 3 Uur van Kaapstad. In 1968 en 1969 werkte Piper met de auto een succesvolle campagne af. Hij won het z.g. Meilen Rennen op de Norisring, op Solitude en de GP van Zweden voor sportscars. Vanwege een open cockpit had Piper de auto aanmerkelijk lichter gemaakt. Daarbij had de Brit van glasvezel carrosseriepanelen gebruik gemaakt. Een juiste beslissing want tijdens de 500 KM van East London in Zuid Afrika veroorzaakte een brandstoflek wat schade aan de carrosserie.
Piers Courage die in 1970 op Zandvoort in de F1 met een De Tomaso verongelukte kwam eveneens voor het team van Maranello Concessionaires uit. Hier zien we Piers in actie op Le Mans.
Eind 1969 kwam de auto in handen van de vorig jaar overleden Chris Cord die in 1989 het IMSA Camel GT kampioenschap won. Cord was de kleinzoon van autofabrikant Cord overigens. De auto kwam vervolgens in het bezit van Sir Anthony Bamford, Sir Paul Vestey, John en Bruce McCaw(PacWest Racing in Indycar destijds).
Waarschijnlijk is de 0854 Ferrari P4 de enige overlevende auto uit dit tijdperk die over het originele chassis, motor, chassis en versnellingsbak beschikt. In de VS was de auto de afgelopen jaren gedurende verschillende evenementen zoals Pebble Beach te zien. Op 18 augustus a.s. zal deze unieke auto op The Quail Lodge and Golf Club in Carmel in het openbaar door Bonhams geveild worden.
Mooier kan niet, maar je kunt hem ook voor dagelijks gebruik kopen mocht je over de nodige pegulanten beschikken.....