Indycar: Indycar versterkt borgmoeren wiellagers voor Iowa dit weekend
Voor de komende wedstrijd op Iowa dit weekend heeft men bij Indycar in samenwerking met partner Dallara de borgmoeren van het achterwiellager aanmerkelijk verstevigd.

Bij de Indy 500 kwam het achterwiel van Tom Kirkwood's auto los en vloog gelukkig over de tribunes heen maar beschadigde een geparkeerde auto van een bezoekster achter de tribunes. Zij werd er niet slechter van want kreeg van Roger Penske een gloednieuwe Chevrolet.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Indycar
Indycar versterkt borgmoeren wiellagers voor Iowa dit weekend
Vrijwel alle Indycar teams beschikken dit weekend over bijgewerkte borgmoeren van het achterwiellager. De herziening van dit product kwam na een nauwgezette beoordeling van een incident tijdens de Indy 500 2023 waarbij de No 6 Dallara Honda van Andretti Autosport en de No 27 Dallara Chevrolet van Arrow McLaren SP waren betrokken. Dit resulteerde in het verlies van het linker achterwiel van de No 27. Nu is de sterkte van de bevestigingsmoer van het achterwiellager met maar liefst 60 procent toegenomen.”
Indycar President Jay Frye: “Dallara blijft een geweldige partner van de NTT Indycar Series. Hun grondige beoordelingsproces van het incident tussen de No 6 en No 27 op de Indianapolis Motor Speedway begon onmiddellijk en omvatte een uitgebreide research op hun hoofdkantoor in Italië. Indycar neemt de veiligheid zeer serieus. Deze update is een belangrijke stap om te voorkomen dat een dergelijk incident nooit meer gebeurt.”
Eerder werd al vastgesteld dat het z.g. “Wheeltether” systeem ofwel het bevestigingspunt van de wiel dat uit high performance Zylon materiaal gefabriceerd is, niet faalde. Overigens was Indycar al jaren geleden de eerste raceseries waarin men dit systeem gebruikte.
Dallara Ceo Stefano di Ponti: “ Het is de missie van Dallara en alle andere series waarmee wij samenwerken om de veiligheid te verhogen en op basis van de hoogste normen om de veiligheid continue te verbeteren. Na het voltooien van een gedetailleerde analyse zijn wij met Indycar tot de conclusie gekomen dat de uitkomst van het incident het gevolg was van een ongebruikelijke en nooit eerder ervaren samenloop van omstandigheden. Desalniettemin hebben wij nieuwe componenten ontwikkeld en geproduceerd die de kracht van de hoek zullen vergroten voor het geval dat de onwaarschijnlijke opeenvolging van gebeurtenissen zich zal herhalen.”

De borgmoerachter werd door Dallara maar liefst 60 procent verstevigd.

Bij de Indy 500 kwam het achterwiel van Tom Kirkwood's auto los en vloog gelukkig over de tribunes heen maar beschadigde een geparkeerde auto van een bezoekster achter de tribunes. Zij werd er niet slechter van want kreeg van Roger Penske een gloednieuwe Chevrolet.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Indycar
Indycar versterkt borgmoeren wiellagers voor Iowa dit weekend
Vrijwel alle Indycar teams beschikken dit weekend over bijgewerkte borgmoeren van het achterwiellager. De herziening van dit product kwam na een nauwgezette beoordeling van een incident tijdens de Indy 500 2023 waarbij de No 6 Dallara Honda van Andretti Autosport en de No 27 Dallara Chevrolet van Arrow McLaren SP waren betrokken. Dit resulteerde in het verlies van het linker achterwiel van de No 27. Nu is de sterkte van de bevestigingsmoer van het achterwiellager met maar liefst 60 procent toegenomen.”
Indycar President Jay Frye: “Dallara blijft een geweldige partner van de NTT Indycar Series. Hun grondige beoordelingsproces van het incident tussen de No 6 en No 27 op de Indianapolis Motor Speedway begon onmiddellijk en omvatte een uitgebreide research op hun hoofdkantoor in Italië. Indycar neemt de veiligheid zeer serieus. Deze update is een belangrijke stap om te voorkomen dat een dergelijk incident nooit meer gebeurt.”
Eerder werd al vastgesteld dat het z.g. “Wheeltether” systeem ofwel het bevestigingspunt van de wiel dat uit high performance Zylon materiaal gefabriceerd is, niet faalde. Overigens was Indycar al jaren geleden de eerste raceseries waarin men dit systeem gebruikte.
Dallara Ceo Stefano di Ponti: “ Het is de missie van Dallara en alle andere series waarmee wij samenwerken om de veiligheid te verhogen en op basis van de hoogste normen om de veiligheid continue te verbeteren. Na het voltooien van een gedetailleerde analyse zijn wij met Indycar tot de conclusie gekomen dat de uitkomst van het incident het gevolg was van een ongebruikelijke en nooit eerder ervaren samenloop van omstandigheden. Desalniettemin hebben wij nieuwe componenten ontwikkeld en geproduceerd die de kracht van de hoek zullen vergroten voor het geval dat de onwaarschijnlijke opeenvolging van gebeurtenissen zich zal herhalen.”

De borgmoerachter werd door Dallara maar liefst 60 procent verstevigd.