Retro: Eifel Rallye Festival (27-29 juli) belooft historisch spektakel van topniveau

Mooie auto's, veel publiek: dat is het Eifel Rallye Festival
Wie interesse heeft in de historie van de rallysport, kan van 27 tot en met 29 juli terecht in en om het stadje Daun in de Eifel, waar de elfde editie van het Eifel Rallye Festival plaatsvindt. In een bijzonder gemoedelijke sfeer, waarbij bezoekers heel dichtbij de auto’s kunnen komen, wordt de rallyhistorie in ere gehouden. Gereden wordt er natuurlijk ook, maar iedereen op zijn of haar eigen tempo. Het plezier staat voorop, niet de competitie. Voor informatie en toegangskaarten: www.eifel-rallye-festival.de
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: RB Hahn
Bij bezoekers en deelnemers heeft het Eifel Rallye Festival in de afgelopen tien jaar een enorme populariteit opgebouwd. Zo kwamen er dit jaar meer dan 200 aanmeldingen voor de beschikbare 150 startplaatsen binnen, en wel zo snel dat de organisatie al voor de aangekondigde deadline de inschrijvingslijst sloot om de wachtlijst niet te lang te laten worden. Een luxeprobleem. “Enerzijds jammer voor de mensen die we moeten teleurstellen”, zegt Reinhard Klein, die met zijn organisatie Slowly Sideways verantwoordelijk is voor het samenstellen van het deelnemersveld, “maar anderzijds is het prachtig voor de toeschouwers dat we zoveel variatie kunnen bieden.”

De auto's zijn zoveel mogelijk in originele staat, of komen als replica's ieder geval zo dicht mogelijk daarbij
Onder de deelnemers bevinden zich tal van echte liefhebbers, die met veel liefde voor details hun rallyauto’s zoveel mogelijk in originele staat proberen terug te brengen of te houden, of, wanneer het om replica’s gaat, het voorbeeld zo dicht mogelijk te benaderen. Daarnaast is het Eifel Rallye Festival altijd geliefd bij rijders en bijrijders die vroeger zelf actief waren en het als een soort van reünie beleven om bekenden van vroeger te ontmoeten en gezamenlijk herinneringen op te halen. Dat ze daarbij ook graag weer achter het stuur plaatsnemen of de bijrijdersstoel bezetten, mag duidelijk zijn!
Tot de bekende rijders die voor dit jaar hun deelname hebben aangekondigd, behoren Harri Toivonen met een Skoda Fabia R5, oud-wereldkampioen Stig Blomqvist en tweevoudig Duits kampioen Harald Demuth, beide met een auto uit de historische collectie van Audi Tradition, de Belg Bruno Thiry, 20 jaar geleden Europees kampioen, Nicky Grist, de vroegere bijrijder van Colin McRae, de Portugees Rui Madeira met de Mitsubishi Lancer Evo3 waarmee hij in 1995 de wereldtitel in Groep N won, de Brit Mike Kirkland met zijn Nissan 240 RS uit de Safari Rally 1983, de Finse “rallyprofessor” Rauno Aaltonen, de Oostenrijker Rudi Stohl met de Audi 90 Quattro waarin hij in 1989 de Safari Rally reed, en de Italiaanse Fabrizia Pons, een van de weinigen die zowel achter het stuur als op de bijrijdersplaats WK-punten scoorde. Ook Thierry Neuville wil erbij zijn, al kan hij vanwege de voorbereidingen op de WK-rally in Finland niet zelf deelnemen. Hij komt in ieder geval als bezoeker en laat zijn twee broers met auto’s uit de eigen collectie rijden.

De toegankelijkheid voor het publiek is enorm
Ook dit jaar weer worden er enkele jubilea gevierd. Allereerst het feit dat Alpine 50 jaar geleden de eerste rally-wereldtitel voor merken won. Alpine-rijder Jean-Pierre Nicolas komt en op de inschrijflijst staan vier originele Alpine A110-rallyauto’s: twee uit 1971 met 1300cc-motor, één uit het kampioensjaar 1973 met 1800cc-motor en een versie uit 1974 met uitgebouwde wielkasten, zoals die in dat jaar in de Tour de Corse startte. Een ander heugelijk feit is het 40-jarig jubileum van het winnen van de merkentitel voor Lancia met de 037 in 1983, een van de eerste auto’s die begin 1982 volgens het toen nieuwe Groep B-reglement werd gehomologeerd. In de Eifel zijn maar liefst vier 037’s te zien, in de sponsorkleuren van Martini, Totip, Würth en Olio Fiat.

Nederlandse rallyhistorie, ondermeer in de vorm van DAF's
Dat zijn slechts enkele voorbeelden van wat bezoekers eind volgende week in en om Daun allemaal te wachten staat. Traditioneel staan er ook heel wat Nederlandse deelnemers aan de start, van wie AUTOSPORT.NL er in de aanloop naar het evenement een paar voor het voetlicht haalt. Nederlandse rallyhistorie is er ook, ondermeer in de vorm van DAF’s.
Het programma begint op donderdag 27 juli met de shakedown in Bodenbach van 15.00 tot 19.00 uur. ’s Avonds is er vanaf 20.30 uur een Welcome-party in de open lucht in het centrum van Daun, waar de beroemde Oostenrijkse rallyfilmproducent Helmut Deimel een nieuwe rallyfilm presenteert. Op vrijdag is er vanaf 8.00 uur de technische keuring, terwijl er van 11.00 tot 12.00 uur een handtekeningsessie met tal van prominente rijders op het programma staat. Vanaf 14.20 uur wordt de klassementsproef Hochkelberg 1 verreden, vanaf 18.20 uur staat Hochkelberg 2 op het programma, deels in de schemering. Op zaterdag zijn er van 8.30 tot 16.00 uur meerdere klassementsproeven in de Vulkaneifel op asfalt, de hele dag door zijn er in het centrum van Daun ook volop activiteiten. Vanaf 19.30 uur wordt het evenement afgesloten met een rallyparty inclusief prijsuitreikingen.