Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

Indycar: Christian Lundgaard trekt met eerste Indycar-zege RLL uit het dal. VeeKay 13e

De Deen Christian Lundgaard heeft met zijn allereerste Indycar-overwinning het team van Rahal Letterman Lanigan volledig uit het dal getrokken. De interne personeelswisselingen hebben duidelijk hun vruchten afgeworpen. Na Kyle Kirkwood is Lundgaard de tweede coureur die zijn allereerste Indycar-overwinning dit seizoen wist te behalen. Een stabiele wedstrijd van VeeKay die als 13e over de streep kwam. Een Top 10 klassering had er voor de Nederlander mogelijk ingezeten nadat een pitstop in de slotfase jammer genoeg niet geheel vlekkeloos verliep.


2023 Lundgaard 1
Indycar heeft een nieuwe winnaar in haar statistieken.

Tekst: Willem J. Staat
Foto ´s: Indycar


Christian Lundgaard trekt met eerste Indycar-zege RLL uit het dal. VeeKay 13e

Een doorbraak van de Deen Christian Lundgaard die in Toronto zijn allereerste Indycar-overwinning wist te behalen. Met zijn eerste zege trok hij ook het team van RLL uit haar neerwaartse spiraal. Ondanks een beschadigde voorvleugel eindigde Alex Palou als tweede en wist zijn voorsprong in de tussenstand van het kampioenschap flink te vergroten. Met een typische Scott Dixon-strategie eindigde de Ganassi-coureur als vierde en wist in de slotfase de nodige concurrenten te verschalken. Een onfortuinlijke pitstop en een caution die eigenlijk niet meer kwam beroofden VeeKay eigenlijk van zijn kansen. De Nederlander bevond zich voor een groot deel in de Top 10. Een neutralisatie die niet kwam en een weinig vlekkeloos verlopen pitstop in de slotfase beroofden de Nederlander duidelijk van een hogere klassering. Ook werd Rinus in de chaotische openingsfase nog door een concurrent van achteren aangereden.

Bandenkeuze:
Soft Compound
: Lundgaard, O´Ward, Rosenqivst, Kirkwood, Armstrong, Newgarden, Malukas, Blomqvist, Hunter Reay, Robb, Pedersen, Rossi
Hard Compound: McLaughlin, Ericsson, Power, Dixon, Grosjean,. VeeKay, Castoneves, Herta, Palou, Ilott, Canapino, Harvey, De Francesco, Ferrucci, Rahal

Race

RLL-coureur Lundgaard nam direct bij de start de leiding met McLaughlin in zijn kielzog. De eerste caution kon vanwege een opstopping in de staart van het veld in de beginfase niet lang uitblijven. Jack Harvey liet zijn auto iets te ver naar buiten lopen met een kettingreactie als gevolg. Het betekende einde verhaal voor Blomqvist en Ryan Hunter Reay. VeeKay werd in het openingsgedrang eveneens van achteren geraakt. In de 10e ronde volgde de herstart waarbij Lundgaard direct de leiding nam.


2023 Lundgaard 2
Lundgaard leerde het vak bij MP Motorsport kwam vervolgens in de Alpine Academy terecht maar werd en RLL uitgeleend en bleef in Amerika. Een wijs besluit.

Stand 10e ronde(Top10)
Lundgaard, McLaughlin, O´Ward, Ericsson, Dickson, Kirkwood, Rosenqvist,Power, Armstrong, Newgarden.
Met een fraaie move ging Newgarden in R13 aan Marcus Armstrong voor P9 voorbij. Ook Colton Herta vond aansluiting bij de Top 10. Marcus Armstrong verloor op de soft compound zoveel terrein dat hij in de 16e ronde voor de harde compound naar binnen ging. Christian Lundgaard, de leider in de wedstrijd ging, drie ronden later voor zijn eerste stop naar binnen

Stand 20e ronde(Top10)
 McLaughlin, O´Ward, Ericsson, Dixon, Power, Herta, Grosjean, Palou, VeeKay, Castroneves, Ilott .
Na de eerste pitstopcyclus bevond iedereen zich op de harde compound. De verwachting was trouwens ook dat deze wedstrijd een tweestopper zou worden. Graham Rahal, die in de beginfase de chaos een beetje had weten te vermijden had zich inmiddels naar een 13e plek op weten te werken. Palou en Grosjean waren in deze fase in een felle strijd om de zesde plek verwikkeld. In exact de 30e ronde liet Palou Grosjean helemaal staan. Een ronde later moest ook Herta erbij Palou aan geloven.

Stand 30e ronde(Top 10): McLaughlin, Ericsson, Dixon, Power, Herta Palou, Grosjean, Lundgaard, VeeKay, O´Ward. Vijf ronden later kwam McLaughlin als leider in de wedstrijd voor zijn eerste reguliere stop de pits in. Vervolgens ging de volledige Top 3 uit Dixon, Power en Palou naar binnen. VeeKay volgde eveneens voor de soft compound. Nadat alle reguliere stops afgewerkt waren bevonden Lundgaard en McLaughlin zich opnieuw weer aan de leiding.

Stand 40e ronde(Top 10): Lundgaard, McLaughlin, O´Ward, Kirkwood, Ericsson, Newgarden, Power, Dixon, Palou, Rosenqvist.
Contact met een putdeksel werd Romain Grosjean noodlottig. De Andretti Autosport-coureur moest definitief opgeven. Grosjean verklaarde dat hij de achterkant van de auto opnieuw volledig kwijt was. Het Grosjean-incident leidde ertoe dat een groot deel van de kopgroep voor de harde compound opteerde. Bij de herstart kreeg Helio Castroneves duidelijk een tikje van Kyle Kirkwood en moest er opnieuw geneutraliseerd worden. Castroneves moest definitief opgeven. Een slechte dag voor het team van Meyer Shank Racing.

2023 Grosjean 1
De dagen van Grosjean in Indycar lijken geteld. Hij zou evenals Nyck de Vries bij Alpha Tauri ook wel een bij Andretti Autosport vroegtijdig de aftocht kunnen blazen. 

Stand 50e ronde(Top10): Lundgaard, McLaughlin, O´Ward, Ericsson, Newgarden, Power, Dixon, Armstrong, VeeKay, Canapino. Direct na de herstart werd er flink om positie geduelleerd. Vervolgens bedroeg de volgorde McLaughlin, Dixon, VeeKay op de zachte compound. Daarachter volgde een groep bestaande uit Palou, Lundgaard, Herta, O´Ward, Palou, Power, Ericsson en Newgarden op de harde compound. VeeKay ging in de 59e ronde voor zijn laatste stop naar binnen en liet de harde compound aanbrengen.

Stand 60e ronde(Top10): McLaughlin, Dixon, Palou, Lundgaard, Herta, O´Ward, Power, Ericsson, Newgarden, Armstrong, Rosenqvist. Nadat Scott Dixon voor zijn allerlaatste stop naar binnen ging kwam Lundgaard na een fantastische actie op Alex Palou opnieuw aan de leiding. De Spanjaard sukkelde al rondenlang met een beschadigde voorvleugel waarop het Ganassi Team vanwege positie geen enkele actie ondernam. Palou zou zijn beschadigde bolide overigens zonder problemen over de streep brengen.

2023 Canapino
Sterke voorstelling van Agustin Canapino. De geruchten van een Argentijnse wedstrijd worden steeds sterker. Maar Indycar wil ook mogelijk weer terug naar Europa. Mooi nieuws dus.


Stand 70e ronde(Top10): Lundgaard, Palou, Herta, Power, O´Ward, Ericsson, Newgarden, Armstrong, Rosenqvist, Canapino. VeeKay P16. Vervolgens had David Malukas even een momentje terwijl Scott Dixon na zijn laatste stop opnieuw de Top 10 binnensloop. In de slotfase begon Herta vanuit derde positie flink wat druk op Palou uit te oefenen maar kwam zelf onder druk van Will Power te staan. Maar de Penske-coureur moest kort voor het einde evenals Marcus Ericsson voor een splash/dash naar binnen. Ericsson werd als elfde geklasseerd terwijl Will Power met slechts een veertiende plek genoegen moest nemen.

2023 Scott Dixon
Sterk optreden van Scott Dixon in de slotfase.

Stand 80e ronde(Top10): Lundgaard, Palou, Herta, Power, Ericsson, Newgarden. Dixon, Armstrong, McLaughlin, O´Ward. Palou´s voorvleugel kwam steeds losser te zitten maar de wedstrijdleiding ondernam geen enkele actie terwijl Power en Ericsson in de voorlaatste ronde vanwege brandstoftekort naar binnen gingen. Tevens was er een indrukwekkende voorstelling van de Argentijn Agusto Canapino. De Indycar-rookie, die jarenlang in de Argentijnse toerwagenracerij actief was, wist gedurende lange tijd in de staart van de Top 10 stand te houden. De Juncos Hollinger-rijder eindigde net voor VeeKay als 12e. Graham Rahal, die in de openingsfase bij de door Jack Harvey veroorzaakte opstopping de dans ontsprong, eindigde voor RLL als negende. Een tweede opsteker voor het team dat de weg terug naar boven aan het vinden is.

Graham Rahal Honda Indy Toronto By Travis Hinkle Ref Image Without Watermark m86940
Ook Graham Rahal lijkt met een negende plek uit het dal te klimmen. Als hij in het begin niet bij de door Jack Harvey veroorzaakte opstopping betrokken was geweest had er mogelijk nog een hogere klassering ingezet. Met twee auto´s in de Top 10 is RLL weer op de weg terug naar boven.

Uitslag Honda Indy Toronto
1. Christian Lundgaard Dallara Honda
2. Alex Palou Dallara Honda + 11.7893 secs.
3. Colton Herta Dallara Honda + 15.0599 secs.
4. Scott Dixon Dallara Honda 15.7600 secs.
5. Josef Newgarden Dallara Chevrolet + 19.2421 secs.
6. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet + 19. 4768 secs.
7. Marcus Armstrong Dallara Honda + 3.3207 secs.
8. Pato O´Ward Dallara Chevrolet + 23.9982 secs.
9. Graham Rahal Dallara Honda + 26.6884 secs.
10. Felix Rosenqvist Dallara Chevrolet + 28.6024 secs.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet