Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Winst Algarve Pro Racing in ELMS-race Paul Ricard, geen Nederlandse podiumsuccessen

ALGARVE PRO RACING - Mechanic - European Le Mans Series - 4 Hours of Le Castellet - Circuit Paul Ricard - Le Castellet - France -
De Algarve Pro Racing-Oreca eindigde als eerste in de tweede race van het ELMS-seizoen op Paul Ricard

Tijdens de ELMS-seizoensstart in Barcelona eindigde het team nog op de achtste plaats, maar tijdens de tweede ronde op Paul Ricard was er eindelijk het succes voor Algarve Pro Racing met rijders Alex Lynn, James Allen en Kyffin Simpson. Een mooie actie van Allen in de slotfase was genoeg voor de overwinning. De LMP3-klasse resulteerde in de zege voor het Zwitserse team Racing Spirit of Léman (Wolff/Foubert/Doquin), terwijl de nummer 77-Proton-Porsche van Christian Ried, Giammarco Levorato en Julien Andlauer de GTE-klasse won. Voor de Nederlanders waren er geen podiumplaatsen weggelegd: Job van Uitert en Tijmen van der Helm eindigden met de Panis-Oreca-LMP2 als achtste, Glenn van Berlo werd de Eurointernational-Ligier tiende in LMP3.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto’s: European Le Mans Series

Racing Team Turkey, eind april winnaar van de openingsrace in Spanje, leek goede kansen te hebben om de tweede opeenvolgende overwinning in de ELMS binnen te halen, nadat Louis Delétraz in het laatste halfuur de leiding had overgenomen, omdat Paul Loup Chatin in de IDEC Sport-Oreca met een lekke band de pits in moest. Ook voor Delétraz duurde de vreugde echter niet lang, want James Allen van Algarve Pro Racing wist Delétraz te passeren en legde daarmee de basis voor de overwinning. Daarmee was het voor Delétraz nog niet gedaan, want in de laatste vijf minuten moest hij zich ook tegen zijn Zwitserse landgenoot Neel Jani in de Duqueine-Oreca gewonnen geven. Zo won Algarve Pro Racing (Simpson/Allen/Lynn) voor Duqueine (Pino/Binder/Jani) en Racing Team Turkey (Yoluc/Eastwood/Delétraz). Het laatstgenoemde team won hiermee de LMP2 Pro-Am-klasse.

Voor Job van Uitert en Tijmen van der Helm, die de Oreca van Panis Racing deelden met Manuel Maldonado, zat er uiteindelijk niet meer in dan de achtste plaats algemeen, en met aftrek van de Pro-Am-teams de zesde positie in de LMP2-pro-klasse. De verschillen waren echter minimaal: de achterstand op het winnende team Algarve Pro Racing bedroeg niet meer dan 38,873 seconden, de achterstand op de nummer 37-Cool Racing-Oreca, die zevende werd, bedroeg slechts 0,530 seconde.

In LMP3 leidde de van pole gestarte Duqueine van WTM Racing by Rinaldi met Oscar Tunjo, Torsten Kratz en Leo Weiss in de beginfase, maar delfde uiteindelijk het onderspit tegen Racing Spirit of Léman met rijders Jacques Wolff, Jean-Ludovic Foubert en Antoine Doquin in de nummer 31-Ligier. WTM Racing by Rinaldi eindigde op de tweede plaats, Cool Racing met het trio Adrien Chila, Marcos Siebert en Alejandro García werd als derde geklasseerd.

Glenn van Berlo moest samen met de Duitser Matthias Lüthen in de Ligier van Eurointernational uiteindelijk toch als laatste in de LMP3-klasse starten, nadat de aanvankelijke tweede kwalificatietijd werd geschrapt vanwege een te geringe bodemvrijheid. Van Berlo zei: “Ik moest starten, dus ik heb het eerste uur gedaan. Goed kunnen opklimmen naar P1. Vervolgens ging mijn teamgenoot erin voor een dubbele stint. Qua snelheid zat hij er ook goed bij, maar toen werd hij van achteren geraakt, waarbij hij een deel van de diffusor verloor, wat ze de “cheesecake” noemen. Het reglement schrijft voor dat je dat dan moet vervangen en daarmee waren we kansloos voor een goede klassering, want we verloren twee ronden. Het laatste uur reed ik dus in feite voor spek en bonen mee. Jammer, want de snelheid was wel goed en ook de bandenslijtage was minder erg dan verwacht, wat aangeeft dat de afstelling goed was. We hebben dus wel een aantal stappen in de juiste richting kunnen zetten en nu is het hopen dat zich dat in de volgende race op Motorland wel laat vertalen naar een goed resultaat.”

In GTE waren de eerste twee plaatsen voor Porsche, met de overwinning voor Christian Ried, Giammarco Levorato en Julien Andlauer in de nummer 77-Proton-Porsche, die vanaf pole-position gestart waren. De ook door Proton gerunde Iron Lynx-Porsche van Claudio Schiavoni, Matteo Cressoni en Matteo Cairoli, die van achteraan in de klasse gestart was, eindigde na een geslaagde inhaalrace als tweede, voor de nummer 57-Kessel Racing-Ferrari van Takeshi Kimura, Greg Huffaker en Fredrik Schandorff.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet