Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formula E

Formule E: Dennis zet met maximale score in zondagsrace Rome grote stap naar titel

Jake Dennis, Avalanche Andretti Formula E, Porsche 99 X Electric Gen3
Jake Dennis (Avalanche-Andretti-Porsche) scoorde maximaal in de zondagsrace in Rome

Andretti-rijder Jake Dennis reed vanaf de pole-position een gecontroleerde race en schreef de tweede Formule E-wedstrijd van dit weekeinde in Rome op zijn naam. Voor de Brit was het de vijfde overwinning van zijn carrière in de Formule E, maar nog belangijker was dat hij met de maximale score (pole-position, overwinning en snelste raceronde) zijn leidende positie in de tussenstand van het kampioenschap verstevigde. Dat had bij vooral te danken aan een onbezonnen actie van Mitch Evans, die zich in de beginfase verremde en vervolgens bovenop de auto van Cassidy reed. Voor Evans was de race ten einde, Cassidy eindigde ver in de achterhoede. Achter winnaar Dennis completeerden Norman Nato met een gehavende Nissan en Jaguar-rijder Sam Bird het podium. Robin Frijns viel voortijdig uit.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA Formule E


Voor diverse rijders wier monocoques in de massacrash van gisteren te zwaar beschadigd waren geraakt om ter plekke te kunnen worden gerepareerd, moesten in allerijl vervangende auto’s worden opgebouwd. Dat leidde tot de nodige merkwaardige wisselingen en zelfs een loterij, met namen op stukjes papier in een hoed, wat erin resulteerde dat McLaren voor Hughes het reservechassis van Porsche kreeg, terwijl Porsche, dat een nieuwe auto nodig had voor Félix da Costa, een chassis van NIO mocht gebruiken. Ook voor Mortara, Bird en Buemi werden nieuwe auto’s opgebouwd.

Jake Dennis (Andretti) behaalde met een tijd van 1:37,986 minuten de pole-position, nadat hij in de finale zijn naaste titelrivaal Nick Cassidy (Envision) met 0,071 seconde het nakijken had gegeven. Daarachter Norman Nato (Nissan) en Mitch Evans (Jaguar), de racewinnaar van gisteren. Sam Bird (Jaguar) en Maximilian Günther (Maserati) reden de vijfde en zesde tijd, Dan Ticktum (NIO) en Sébastien Buemi (Envision) kwalificeerden zich als respectievelijk zevende en achtste en Edoardo Mortara (Maserati) en António Félix da Costa (Porsche) completeerden de top tien. Voor Robin Frijns (Abt-Cupra) zat er niet meer in dan de 20e startplaats. Fenestraz (Nissan) kon niet aan de kwalificatie deelnemen vanwege een software-probleem.

Jake Dennis, Avalanche Andretti Formula E, Porsche 99 X Electric Gen3

Dennis pakt bij de start de eerste plaats, voor Cassidy, Nato, Evans en Bird. In de eerste ronde passeert Nato Cassidy en verovert zo de tweede plaats. Günther zit ongunstig aan de binnenkant en verliest een paar plaatsen. Evans valt Cassidy aan, maar vooralsnog zonder succes. In de tweede ronde gaat het mis: Evans verremt zich in de zevende bocht, rijdt achterop de auto van Cassidy en stijgt hoog op, waarmee beide titelkandidaten geen kans meer maken op een goede klassering. Dennis heeft geluk dat hij niet geraakt wordt. De safety-car komt in actie. Dennis leidt voor Nato, Bird, Ticktum, Mortara, Buemi, Günther, Félix da Costa, Vergne en Wehrlein. Frijns rijdt op de 16e plaats. Voor Dennis is dit een belangrijke stap voorwaarts in de titelstrijd.

Evans en Cassidy kunnen nog de pits bereiken, waar de auto’s gerepareerd worden. Aan het eind van de derde ronde wordt de race weer vrijgegeven. Evans meldt via de boordradio dat de auto onbestuurbaar is. Diverse rijders halen direct extra vermogen via de “attack mode”. Evans rijdt de pits in, maar blijft wel in de auto terwijl de monteurs van zijn team proberen de auto te repareren. Nato valt in de zevende ronde Dennis aan, zonder succes, maar loopt daarbij wel schade aan zijn auto op.

In de negende ronde gaat Da Costa in de rondte, maar kan de race voortzetten. Evans stapt uit zijn auto, waarmee de race voor hem definitief ten einde is. Dennis ziet Bird steeds dichterbij komen. Buemi passeert ondertussen Ticktum en verovert zo de vierde plaats. Cassidy is ook bezig met een sterke inhaaljacht en rijdt in de elfde ronde alweer op de tiende plaats. In de 13e ronde haalt Bird meer vermogen, waarmee Dennis een beetje lucht heeft. Dennis gaat een ronde later via de omweg met Nato direct in zijn kielzog. Félix da Costa raakt Di Grassi en duwt de Braziliaan in de muur.

Jake Dennis, Avalanche Andretti Formula E, Porsche 99 X Electric Gen3

In de 18e ronde halen Bird en Buemi extra vermogen. Bird behoudt zijn derde plek, Buemi verliest een positie en valt terug naar de vijfde plaats achter Mortara. Frijns rijdt in de 20e ronde de pits in en moet de race voortijdig staken. Vanuit het team komt het bericht dat hij de auto om veiligheidsredenen heeft geparkeerd, omdat de temperatuur van de accu te hoog opliep.

De wedstrijdleiding kondigt aan dat er ondanks de interventie van de safety-car geen extra ronden aan de geplande raceafstand van 24 ronden worden toegevoegd. Dennis rijdt de snelste ronde en incasseert daarvoor nog een kampioenschapspunt, waarmee hij zijn voorsprong als leider in de tussenstand verder vergroot. Verder zijn er geen noemenswaardige ontwikkelingen meer, zodat Dennis de race als winnaar afsluit, gevolgd door Nato, Bird, Mortara, Buemi, Günther, Wehrlein, Vandoorne, Ticktum en Müller. Over twee weken wordt de titelstrijd beslist met twee races in Londen, maar Dennis heeft voor zijn thuiswedstrijden absoluut de beste papieren in handen.

Norman Nato, Nissan Formula E Team, 2nd position, Jake Dennis, Avalanche Andretti Formula E, 1st position, and Sam Bird, Jaguar TCS Racing, 3rd position, on the podium
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet