Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formula E

Formule E: Evans wint voor de vierde keer in Rome, alle rijders ongedeerd na massacrash

Evans wins the Rome Formula E for Jaguar kopiëren

Jaguar-coureur Mitch Evans won voor de vierde keer in zijn carrière de Formule E-race in Rome en vergrootte daarmee zijn voorsprong als leider in de WK-stand. De race werd onderbroken na een van de zwaarste crashes in de historie van de serie, waarbij negen rijders werden uitgeschakeld. Gelukkig kon iedereen ongedeerd uitstappen. Na het hervatten van de race was Evans het sterkst en won voor Cassidy en Günther.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA Formule E


De finale van de kwalificatie was een direct duel tussen de twee Jaguar-teamgenoten Mitch Evans en Sam Bird, dat Evans in zijn voordeel besliste. De winnaar van beide races in Rome van vorig jaar behaalde ditmaal met 1:39,089 minuten de pole-position, terwijl Bird in de fout ging en bijna twee seconden moest toegeven. Het is wel voor het eerst sinds New York in 2021 dat de beide Jaguars de eerste startrij in handen hebben. Daarachter Sacha Fenestraz (Nissan) als derde, Sébastien Buemi (Envision) als vierde, René Rast (McLaren) en Edo Mortara (Maserati) op de derde startrij, WK-leider Jake Dennis (Andretti) en Maximilian Günther (Maserati) op de vierde rij en de beide titelpretendenten Nick Cassidy (Envision) en Pascal Wehrlein (Porsche) als negende en tiende op de vijfde rij. Robin Frijns wist zich als 17e te kwalificeren.

Mitch Evans, Jaguar TCS Racing, with his Julius Baer pole position award
Mitch Evans behaalde de pole-position

Opnieuw onder zomerse omstandigheden met temperaturen van rond de 35 graden wacht de rijders een grote uitdaging. Jake Hughes ontbreekt: zijn auto was na een crash in de kwalicatie te zwaar beschadigd. Bird pakt met een betere start de leiding voor Evans, voor Fenestraz, Rast en Buemi. Verderop zorgt Mortara voor chaos, daarbij wordt Wehrlein geraakt en verliest een deel van de voorvleugel van zijn auto, Buemi zit ook klem en valt flink terug. Cassidy heeft drie plaatsen goedgemaakt en kot als zesde door, Frijns is teruggevallen naar de 20e plaats. Wehrlein heeft de vleugel onder de auto vast zitten en rijdt de pits in.

The Safety Car leads Sam Bird, Jaguar TCS Racing, Jaguar I-TYPE 6, Mitch Evans, Jaguar TCS Racing, Jaguar I-TYPE 6, Sacha Fenestraz, Nissan Formula E Team, Nissan e-4ORCE 04, and the rest of the field (The Safety Car leads Sam Bird, Jaguar TCS Racing,
Safety-car-interventie na de crssh van Lotterer

Vooraan lijkt het op een strategisch spelletje tussen Jaguar-rijders Bird en Evans. Bird geeft Evans slipstream. André Lotterer klapt in de derde ronde in de zesde bocht in de bandenstapels en valt met veel schade stil. Daarop stuurt wedstrijdleider Scot Elkins de safety-car de baan op. In de vijfde ronde wordt de race weer vrijgegeven, met Bird voor Evans, Fenestraz, Rast, Dennis, Cassidy, Günther, Buemi, Nato en Félix da Costa. Net na de herstart passeert Evans Bird voor de leiding. In dezelfde ronde activeren de eerste rijders, met name achterin het veld, de “attack mode”, inclusief Robin Frijns en Pascal Wehrlein, waarbij laatstgenoemde gelijk maar zes minuten extra vermogen kiest.

In de zesde ronde passeert Fenestraz Bird en pakt daarmee de tweede plaats. Een ronde later plaatst Rast met succes een aanval op Bird en wordt zo derde. Aan het eind van de zevende ronde haalt Evans extra vermogen, waarop Fenestraz de leiding overneemt. In de achtste ronde plaatst Mortara weer een risicovolle actie, waardoor hij zelf twee plekken verliest.



In ronde negen gaat Bird op het snelste punt van de baan in de rondte, op de plek waar Hughes in de kwalificatie al crashte en Lotterer eerder in de race in de rondte ging. Buemi raakt de Jaguar op hoge snelheid en rijdt de halve achterkant van Birds auto. Félix da Costa raakt onder Buemi’s auto. Ook Morara kan niet uitwijken en knalt in Birds auto, een angstwekkende t-bone-crash. Frijns komt ook tot stilstand. De wedstrijd wordt met de rode vlag onderbroken, brokstukken liggen overal op de baan verspreid.

Uit de race zijn in ieder geval Bird, Buemi, Félix da Costa, Mortara, Di Grassi en Frijns. De overige rijders hebben nog op eigen kracht de pits kunnen bereiken en kunnen vermoedelijk de race voortzetten. Fenestraz leidt voor Evans, Rast, Dennis en Cassidy. “Je komt er aan met 160, 170 en opeens stonden daar twee auto’s. Ik raakte de auto van Bird licht, heb daarna nog geholpen om de auto van Buemi te blussen. Het was echt chaos”, zei Robin Frijns tegen de Duitse zender ProSieben. Alle rijders zijn gelukkig ongedeerd.

Mitch Evans, Jaguar TCS Racing, Jaguar I-TYPE 6, leads Sam Bird, Jaguar TCS Racing, Jaguar I-TYPE 6, and Sacha Fenestraz, Nissan Formula E Team, Nissan e-4ORCE 04 (Mitch Evans, Jaguar TCS Racing, Jaguar I-TYPE 6, leads Sam Bird, Jaguar TCS Racing, Jag
Evans aan de leiding voor Bird en Fenestraz

Om 15.55 uur komt de mededeling vanuit de wedstrijdleiding dat ernaar wordt gestreefd, de race om 16.05 uur te hervatten. Met negen auto’s minder dan eerder vindt de herstart plaats. Om 16.07 uur rijdt de Porsche Taycan, de officiële safety-car, de pitstraat uit. De tijdwaarneming start met de stand aan het eind van de achtste ronde met Fenestraz voor Evans, Rast, Dennis, Cassidy, Günther, Ticktum, Sette Câmara, Merhi, Vergne, Wehrlein, Vandoorne en Nato. Twaalf rijders nog in koers, met WK-punten voor de eerste tien. De safety-car-ronde is de negende ronde van de race, in ronde tien volgt de staande start. Fenestraz leidt voor Evans en Dennis, die Rast passeert en daarmee de derde plaats pakt.  

Vergne, Vandoorne en Nato halen direct extra vermogen. Ticktum rijdt in de twaalfde ronde achterop Günther en beschadigt de frontpartij. Hij parkeert de auto in de pits, net als René Rast, die ook een defect heeft. Dennis passeert in de 15e ronde Evans en verovert de tweede plaats. Een halve ronde later pakt hij ook Fenestraz en is daarmee voor het eerst de leider in de wedstrijd. In de 16e ronde verovert Evans de tweede plaats ten koste van Fenestraz, die teveel energie verbruikt heeft. Dennis haalt extra vermogen, zonder daarbij de leiding in de race in te boeten. Fenestraz valt verder en verder terug, want ook Cassidy komt er voorbij.

Vooraan komt Evans dichterbij Dennis, terwijl ook Cassidy het gat kan dichtrijden. Daarmee rijdt de top drie in het kampioenschap op de eerste drie plaatsen, Wehrlein is tiende, waarmee zijn titelkansen meer en meer slinken. In ronde 19 halen Dennis en Cassidy voor de laatste keer extra vermogen, waarmee Evans weer de leiding pakt. De Nieuw-Zeelander moet echter ook nog een keer buitenom voor extra vermogen. Dat doet hij in de 20e ronde, waarop Dennis de leiding overneemt. Ook Cassidy haalt nog extra vermogen, en dat maar liefst voor zes minuten. Dat wordt een lastig verhaal voor Dennis.

Inderdaad plaatst Evans in de 22e ronde een aanval en herovert de leiding. Een halve ronde later gaat ook Cassidy er voorbij. Dennis heeft duidelijk teveel energie verbruikt en klaagt “I’m a sitting duck” over de boordradio. De race wordt vanwege de safety-car met twee ronden verlengd, zodat het totaal op 27 komt. Günther passeert ook Dennis en pakt daarmee de derde plaats. In de slotfase is er een gele vlag vanwege een brokstuk dat in de zevende bocht op de baan ligt. Mitch Evans wint, voor Nick Cassidy, Maximilian Günther, Jake Dennis, Jean-Eric Vergne, Nico Müller, Pascal Wehrlein, Norman Nato, Sergio Sette Câmara en Sacha Fenestraz.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet