Rally - ONRK: Van Deijne trotseert tropische temperatuur en triomfeert
Tekst en foto's: Steven van Veenendaal
Achtmaal – Kevin van Deijne heeft de smaak te pakken en boekt rond Achtmaal zijn tweede overwinning op rij. Cadeau krijgt hij het zeker niet, de hitte maakt de wedstrijd loodzwaar en er is sterke concurrentie uit onverwachte hoek.
Zaterdagmiddag half vijf, na een ochtend verkennen is het eindelijk tijd om te beginnen aan de wedstrijd. Vier proeven in daglicht, gevolgd door vier proeven bij schemering om traditioneel in de nacht af te sluiten in volledige duisternis. Lokale favoriet Bob de Jong vertrekt vol vertrouwen met het nummer 1 op de deuren voor de eerste proef, Rijsbergen. Na drie auto’s ligt de proef echter al stil. Lange tijd niets, dan het geluid van ambulances op de proef. De berichten komen binnen, De Jong is er hard afgegaan. De eerste video’s duiken op waarop te zien is dat de Hyundai salto’s maakt ter hoogte van de eerste verdieping van een huis in de achtergrond. Dan volgt het verlossende ‘Crew OK’. De schrik zat er even goed in, maar De Jong en De Wild komen er zoals het er nu naar uitziet met fikse spierpijn vanaf. Niet veel later lijken de foto’s opnieuw gedeeld te worden, het blijkt echter een andere equipe te zijn die op hetzelfde punt een vrijwel identieke klapper maken. Daan Ossenblok en Martijn van Nijnatten vliegen met hun Manta door dezelfde greppel. Bestuurder Ossenblok komt er minder goed van af en houdt een gebroken rug over aan het ongeval. Rallysport is en blijft gevaarlijk.
Met het wegvallen van De Jong verwacht menigeen een strijd tussen Kevin van Deijne en Bjorn Satorius. Beiden remden uiteraard bij de gecrashte Hyundai om te checken of alles OK was met Bob en Erik waardoor hun tijden op de eerste proef niet reëel waren. Dat zal de reden zijn dat Roald Leemans de snelste tijd klokt, toch? Het is toch niet mogelijk om zonder enig ritme voor het eerst dit jaar in een voor hem nieuwe VW Polo GTi R5 te stappen en de kanonnen van de Nederlandse rallysport te snel af te zijn? Probeer het nog eens. Leemans klokt op de volgende proef direct weer de snelste tijd en blijft dat doen tot op proef 6 Kevin van Deijne hem eindelijk te snel af is.
Achter de Rally2 top presenteert Heuvel Motorsport de nagelnieuwe Renault Clio Rally3 aan het Nederlandse publiek. Na de Rally5 en Rally4 variant van de Clio biedt de Rally3 versie nu een vierwielaangedreven versie om de Nederlandse zandpaden te trotseren. Met Jim van den Heuvel en Mitchel van den Brink achter het stuur zien we bovendien twee toppiloten terug die tot op heden gemist werden in de Nederlandse rallypaden. Voor Ingo ten Vregelaar, die dit jaar ‘best of the rest’ achter de Rally2’s (en regelmatig ervoor) is, een mooie test. Ten Vregelaar ging er al vóór de start vol voor en moest dat al tijdens de verkenning, hoewel hij er liever niet aan herinnerd wordt, bekopen met een bezoek aan een greppel. Over het duel met de Renault-mannen was het beter gestemd. “Leuk om zo te stoeien met die mannen. Het zijn beiden natuurlijk zeer goede rijders dus mooi om me aan te meten. Die nieuwe Clio schijnt wel 30 pk meer te hebben dan onze Fiesta, maar dat mag geen excuus zijn, dan moet ik maar een halve meter later remmen!” sluit hij grijnzend af.
Er verschijnen ook een aantal bijzondere buitenlandse deelnemers aan de start in de GTC Rally. De tot rallyrijder omscholende oud-wereldkampioen wielrennen Tom Boonen wipt de grens over vanuit België. Zijn sponsor Napa Benelux heeft ook de Nederlandse markt in het vizier dus wellicht zien we de sympathieke Belg nog vaker terug. In Achtmaal blijkt in elk geval één ding, naast dat Boonen een al aardig potje kan sturen is het vooral een ontzettende liefhebber. De hele dag loopt hij, ondanks een lekke band, met een grijns van oor tot oor en vertelt gepassioneerd over zijn overstap naar de rallysport die hij al van jongs af aan een warm hart toedraagt. Boonen is een grote naam en trekt vooral in België veel bekijks “er komen zeker wel wielerfans op af, maar de meeste zijn toch wel voornamelijk echt rallyfans hoor, en dat zijn ook allemaal echte kenners. Maar ik doe het niet voor de publiciteit he” voegt hij er (niet noodzakelijk) aan toe want het is duidelijk dat het voor Boonen 110% plezier is.
Een andere bekende naam, vooral onder de wat meer ervaren rallyfans, is die van Stig Andervang. De Zweed maakte in de jaren tachtig furore in de Nederlandse rallysport in diverse Fords, waaronder de Escort en het RS200 Groep B monster. De Zweed is ondanks zijn bijna pensioengerechtigde leeftijd nog altijd zeer actief en reed dit jaar al 17(!) wedstrijden, voornamelijk in Zweden en Duitsland. Dat zijn Fabia op een gravelafstelling staat terwijl de wedstrijd voor bijna 90% uit asfalt bestaat doet hem weinig. Andervang is niet alleen aanwezig, hij doet ook echt mee en noteert constant top 5 tijden om uiteindelijk zeer verdienstelijk als vierde af te sluiten. “Ik hou van dit land” verklaart hij tot slot.
Vooraan knokken Satorius en Van Deijne om de kampioenschapspunten, die Leemans worst kunnen wezen. Laatstgenoemde rijdt zoals het ernaar uitziet alleen de GTC Rally en heeft maar één doel, winnen. Na de tweede boucle voert hij het klassement met een aardige marge aan. “We waren alleen maar met het kampioenschap bezig en zijn de eerste plaats een beetje uit het oog verloren” legt Van Deijne uit. Met het oog op de laatste vier proeven in het duister van de Achtmaalse nacht gooit hij het spel nog maar eens open “maar we gaan er nu goed voor zitten en vol de druk op Leemans zetten.” Of het die druk was zullen we nooit weten, maar Leemans rijdt met nog twee proeven te gaan lek. Hij geeft aan niets te hebben geraakt maar het tijdverlies is er niet minder om. Een voorsprong van 25 seconden verandert in een klap in een achterstand van bijna 17 tellen met nog slechts twee proeven te gaan. Satorius moet zijn Fiesta ondertussen met technische problemen langs de kant zetten waardoor Van Deijne de wedstrijd op ervaring ‘thuis kan brengen’. Hij neemt geen risico’s meer en houdt de teleurgestelde Leemans achter zich, die ondanks zijn tweede plaats terug mag kijken op een fantastische rally waarin hij duidelijk het tempo aanvoerde.
Jim van den Heuvel schenkt Renault haar eerste podium met de nieuwe Rally3 en ook Mitchel van den Brink doet het goed met P5 in zijn Clio. Ingo ten Vregelaar neemt zijn halve meter later remmen instelling iets te serieus en eindigt zijn wedstrijd waar hij ook ongeveer begon, in een van de vele greppels langs de weg. In de Yaris Challenge staat er zoals het hele jaar al geen maat op Yannick Vrielink, met het nummer 65 op de deur om zijn goede vriend Joey den Besten te eren komt hij ijzersterk als zelfde algemeen binnen. De winst in de Motul Clio Rally Trophy gaat naar Willem Wouter Overbeek terwijl Dylan Teiwes de snelste Peugeot 206 is. Antoine Biesheuvel vervult de rol van comeback-kid met verve door de Historic rally te winnen nadat het team van Mats van den Brand met man en macht had gewerkt om de BMW M3 weer recht te krijgen na de stevige klapper in de Vechtdal Rally.
Uitslag GTC Rally
1. Kevin van Deijne / Hein Verschuuren – Hyundai i20 N Rally2; 1:24.18,8
2. Roald Leemans / Christiaan van Waardenburg – VW Polo GTi R5; +10,8
3. Jim van den Heuvel / Jouri Dockx – Renault Clio Rally3; +1.38,9
4. Stig Andervang / Annemieke Hulzebos – Skoda Fabia Rally2 Evo; +2.40,4
5. Mitchel van den Brink / Lisette Bakker – Renault Clio Rally3; +2.42,4
6. Yannick Vrielink / Harm van Koppen – Toyota Yaris GR; +6.06,2
7. Martin van Iersel / Willem Vissenberg – Hyundai i20 R5; +6.23,1
8. Ad Smits / Lieke Bouman-Dautzenberg – Mitsubishi Lancer Evo X; +6.40,7
9. Tom Boonen / Erwin Mombaerts – Skoda Fabia R5 +7.43,3
10. Lukas Thiele / Ann Felke – Opel Corsa Rally4; +8.13,4