Supercars: Vreugde bij Ford. Interne problemen bij Red Bull Ampol Racing in Townsville
Afgelopen weekend reden de spectaculaire Supercars in Townsville en er heerste vreugde bij de Ford-fractie nu de Mustangs na ellenlange processen eindelijk door de Supercar-organisatie zijn gelijkgeschakeld.

De fans smulden van de interne problemen bij Red Bull Ampol Racing die er volgens teambaas Jamie Whincup eigenlijk niet waren.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Red Bull Ampol Racing, Brad Jones Racing, DJR Shell V Power Racing /PR
Vreugde bij Ford. Interne problemen bij Red Bull Ampol Racing in Townsville
Ryan Walkinshaw verdedigde afgelopen weekend de inspanningen van de Supercars-organisatie om de auto’s gelijk te schakelen. Om op het gelijke niveau met de Camaro’s te blijven werden er door de Supercars-organisatie een groot aantal veranderingen aan de Ford Mustangs aangebracht. Daarbij gaat het om de achterkant van de carrosserie waarbij geprobeerd werd om verbeteringen aan de downforce aan te brengen. Bij de Mustangs vormt vooral de levensduur van de banden een probleem en dit werd veroorzaakt door de instabiliteit aan de achterzijde van de auto’s. Ondanks het feit dat teameigenaar Ryan Walkinshaw hiermee geconfronteerd werd, ziet hij enorme verbeteringen zeker nu het team van DJR Shell V Power Racing met Anton de Pasquale afgelopen weekend eindelijk toe kon slaan.

Een verdiend en mooi moment voor het team van Dick Johnson Racing.
Ryan Walkinshaw: “ Het is altijd de bedoeling van Supercars geweest om de auto’s gelijk te schakelen. En vergis je niet. Ze hebben daar enorm veel werk ingestoken. Bij de fans, coureurs en teams in de pitlane is er de nodige frustratie geweest over wat er met de pariteit is gebeurd. Uiteindelijk willen wij als teameigenaren, coureurs en fans, gelijke en eerlijke auto’s. Zodat we allemaal onze mond kunnen houden en weer echt kunnen gaan racen. Ik hoop dat we dit nu zo snel mogelijk kunnen gaan doen want alles is natuurlijk nog niet opgelost. Er zijn meer opwindende dingen dan het over pariteit te hebben.
Voor het team van DJR Shell V Power Racing was er eindelijk die lang verwachte en verdiende doorbraak.
Anton de Pasquale schreef afgelopen zondag R17 op zijn naam nadat hij zich als achtste had weten te kwalificeren. De Pasquale had sinds de laatste wedstrijd van het seizoen 2022 niet meer op het podium gestaan. In R16 op zaterdag ging het voor De Pasquale ook niet geheel naar wens. Vele elektrische problemen verknalden zijn kansen. Het leverde mogelijk een voordeeltje op omdat De Pasquale voor de wedstrijd meer setjes banden ter beschikking had waardoor drie stops mogelijk waren. Het team moet nog wel analyseren of dit van invloed is geweest. De Pasquale eindigde als eerste gevolgd door de Chevrolets van Brodie Kostecki en André Heimgartner. Daarachter eindigden de beide Red Bull Ampol Camaro’s van SVG en Broc Feeney.

Eindelijk een prachtige overwinning voor Anton de Pasquale.
Voor het eerst waren er dit seizoen duidelijk wrijvingen tussen SVG en Feeney wat tot de nodige irritaties leidde. In de 82e ronde probeerde SVG zijn teamgenoot te passeren met de intentie om op de BJR Camaro van André Heimgartner de aanval in te zetten. Hoewel SVG constant aan het lobbyen was kreeg hij van het team geen fiat en moest van het gas af. Het leidde tot behoorlijke irritaties terwijl tussen Shane en zijn engineers terwijl Broc Feeney zich eigenlijk nergens van bewust was.
Whincup verklaarde later in de media het volgende: “Er was een misverstand tussen Shane en het team over wat wij wilden bereiken. Dus wij maakten in de slotfase de call dat beide rijders komend vanaf P13(Feeney) en laatste positie(SVG) de beslissingen dat ze elkaar op de baan niet zouden vermoorden om in wezen hetzelfde resultaat te bereiken. Destijds was het positie vasthouden en eindigen vanwaar op wij op dat moment reden. Uiteindelijk is dit ook gebeurd. Maar over het algemeen wil ik niet dat dit een domper zet over hetgeen wij afgelopen weekend gedaan hebben. Na de kwalificatie zou het voor ons eigenlijk een hele slechte dag moeten worden maar we waren in staat om het om te draaien. Om vanuit onze kwalificatieposities als vierde en vijfde te eindigen. Daarbij moeten we eigenlijk een glimlach op ons gezicht hebben. We waren in staat om het om te draaien en een aantal hele goede punten te redden. Vanuit mijn perspectief kon ik eigenlijk niet gelukkiger zijn. “

Geen gemakkelijk weekend voor SVG die als vanouds vlamde maar nog steeds problemen met de Camaro heeft.
Het incident komt nog deze week bij de interne teambespreking ter sprake. Anderzijds houdt de Supercars-organisatie wel de teamorders van het team tegen het licht. Overigens deed zich tijdens de Britse GP tussen Piastri en Norris een vergelijkbaar incident voor.
De eerste wedstrijd van afgelopen zaterdag leverde een overwinning op voor Erebus-coureur Will Brown, gevolgd door Broc Feeney, Chaz Mostert en SVG. De pariteit tussen de Camaro’s en de Mustangs zal nog wel even het gesprek blijven evenals de z.g. rivaliteit tussen SVG en Broc Feeney die zich van geen kwaad bewust was. Deze interne Supercar soaps worden ongetwijfeld de komende periode nog enige tijd vervolgd.

André Heimgartner profiteerde met P3 in R17 nadat men bij T8 de strijdbijl begroef....

De fans smulden van de interne problemen bij Red Bull Ampol Racing die er volgens teambaas Jamie Whincup eigenlijk niet waren.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Red Bull Ampol Racing, Brad Jones Racing, DJR Shell V Power Racing /PR
Vreugde bij Ford. Interne problemen bij Red Bull Ampol Racing in Townsville
Ryan Walkinshaw verdedigde afgelopen weekend de inspanningen van de Supercars-organisatie om de auto’s gelijk te schakelen. Om op het gelijke niveau met de Camaro’s te blijven werden er door de Supercars-organisatie een groot aantal veranderingen aan de Ford Mustangs aangebracht. Daarbij gaat het om de achterkant van de carrosserie waarbij geprobeerd werd om verbeteringen aan de downforce aan te brengen. Bij de Mustangs vormt vooral de levensduur van de banden een probleem en dit werd veroorzaakt door de instabiliteit aan de achterzijde van de auto’s. Ondanks het feit dat teameigenaar Ryan Walkinshaw hiermee geconfronteerd werd, ziet hij enorme verbeteringen zeker nu het team van DJR Shell V Power Racing met Anton de Pasquale afgelopen weekend eindelijk toe kon slaan.

Een verdiend en mooi moment voor het team van Dick Johnson Racing.
Ryan Walkinshaw: “ Het is altijd de bedoeling van Supercars geweest om de auto’s gelijk te schakelen. En vergis je niet. Ze hebben daar enorm veel werk ingestoken. Bij de fans, coureurs en teams in de pitlane is er de nodige frustratie geweest over wat er met de pariteit is gebeurd. Uiteindelijk willen wij als teameigenaren, coureurs en fans, gelijke en eerlijke auto’s. Zodat we allemaal onze mond kunnen houden en weer echt kunnen gaan racen. Ik hoop dat we dit nu zo snel mogelijk kunnen gaan doen want alles is natuurlijk nog niet opgelost. Er zijn meer opwindende dingen dan het over pariteit te hebben.
Voor het team van DJR Shell V Power Racing was er eindelijk die lang verwachte en verdiende doorbraak.
Anton de Pasquale schreef afgelopen zondag R17 op zijn naam nadat hij zich als achtste had weten te kwalificeren. De Pasquale had sinds de laatste wedstrijd van het seizoen 2022 niet meer op het podium gestaan. In R16 op zaterdag ging het voor De Pasquale ook niet geheel naar wens. Vele elektrische problemen verknalden zijn kansen. Het leverde mogelijk een voordeeltje op omdat De Pasquale voor de wedstrijd meer setjes banden ter beschikking had waardoor drie stops mogelijk waren. Het team moet nog wel analyseren of dit van invloed is geweest. De Pasquale eindigde als eerste gevolgd door de Chevrolets van Brodie Kostecki en André Heimgartner. Daarachter eindigden de beide Red Bull Ampol Camaro’s van SVG en Broc Feeney.

Eindelijk een prachtige overwinning voor Anton de Pasquale.
Voor het eerst waren er dit seizoen duidelijk wrijvingen tussen SVG en Feeney wat tot de nodige irritaties leidde. In de 82e ronde probeerde SVG zijn teamgenoot te passeren met de intentie om op de BJR Camaro van André Heimgartner de aanval in te zetten. Hoewel SVG constant aan het lobbyen was kreeg hij van het team geen fiat en moest van het gas af. Het leidde tot behoorlijke irritaties terwijl tussen Shane en zijn engineers terwijl Broc Feeney zich eigenlijk nergens van bewust was.
Whincup verklaarde later in de media het volgende: “Er was een misverstand tussen Shane en het team over wat wij wilden bereiken. Dus wij maakten in de slotfase de call dat beide rijders komend vanaf P13(Feeney) en laatste positie(SVG) de beslissingen dat ze elkaar op de baan niet zouden vermoorden om in wezen hetzelfde resultaat te bereiken. Destijds was het positie vasthouden en eindigen vanwaar op wij op dat moment reden. Uiteindelijk is dit ook gebeurd. Maar over het algemeen wil ik niet dat dit een domper zet over hetgeen wij afgelopen weekend gedaan hebben. Na de kwalificatie zou het voor ons eigenlijk een hele slechte dag moeten worden maar we waren in staat om het om te draaien. Om vanuit onze kwalificatieposities als vierde en vijfde te eindigen. Daarbij moeten we eigenlijk een glimlach op ons gezicht hebben. We waren in staat om het om te draaien en een aantal hele goede punten te redden. Vanuit mijn perspectief kon ik eigenlijk niet gelukkiger zijn. “

Geen gemakkelijk weekend voor SVG die als vanouds vlamde maar nog steeds problemen met de Camaro heeft.
Het incident komt nog deze week bij de interne teambespreking ter sprake. Anderzijds houdt de Supercars-organisatie wel de teamorders van het team tegen het licht. Overigens deed zich tijdens de Britse GP tussen Piastri en Norris een vergelijkbaar incident voor.
De eerste wedstrijd van afgelopen zaterdag leverde een overwinning op voor Erebus-coureur Will Brown, gevolgd door Broc Feeney, Chaz Mostert en SVG. De pariteit tussen de Camaro’s en de Mustangs zal nog wel even het gesprek blijven evenals de z.g. rivaliteit tussen SVG en Broc Feeney die zich van geen kwaad bewust was. Deze interne Supercar soaps worden ongetwijfeld de komende periode nog enige tijd vervolgd.

André Heimgartner profiteerde met P3 in R17 nadat men bij T8 de strijdbijl begroef....