Retro: Grote Nederlandse afvaardiging op Spa Summer Classic

De Spa Summer Classic deed dit jaar zijn naam eer aan met temperaturen boven de 30 graden. Ook op de baan ging het er af en toe verhit aan toe, met nogal wat inzet van de safety car en helaas ook diverse beschadigde auto’s tot gevolg. Er was een grote Nederlandse afvaardiging.
Tekst: Jan-Bart Broertjes
Foto’s: Carlo Senten
De belangrijkste race van het weekend is de 3-uurs, het kleine zusje van de Six Hours. Zonder GT40’s en andere prototypes maar met een bouwjaargrens van 1976, dus ook nieuwere auto’s, met name veel Porsches, aan de start. Onder de 67 inschrijvingen waren acht Nederlandse equipes. De snelste daarvan was het trio Bas Jansen, Jacques Meeuwissen en Job van Uitert die in de Shelby Cobra van P8 mochten vertrekken. De race werd gewonnen door het pro-team Sam Tordoff/Andrew Jordan in een Lotus Elan, terwijl Andy Newall in de laatste ronde nog net de E-type van Rhea Sautter langs de Lotus Elan van de familie Graf Von Wedel wist te prikken om de tweede podiumplaats te pakken.

Bijna alle Nederlandse equipes hadden problemen en brachten veel tijd in de pits door. Alleen Jos en Bob Stevens niet, zij hadden hun sores al eerder gehad en startten daarom in een andere Lotus Elan vanaf de achterste rij. Na drie uur sturen waren ze opgerukt naar de 11e plaats. Ze wonnen bovendien het Index of Performance-klassement, goed voor een horloge van sponsor Curvo y Sobrinos.

Het NK GTTC voor auto’s gebouwd tussen 1966 en 1981 reed weer samen met de Triumph & British HTGT, goed voor een dik veld van bijna 50 auto’s. Ook dit jaar was de familie Rueben weer te gast met hun TVR Griffith 400, een auto die niet strikt legaal is en daarom als haas optrad. Hans de Graaf wist hem redelijk bij te benen in zijn Porsche 911 en werd in de eerste race tweede op 15 seconden. In de tweede race deed hij een uiterste poging om het tempo te volgen, maar dat mislukte en hij moest het veld voorbijlaten voor hij weer verder kon. Gerd Rijper was nu de eerste GTTC’er aan de finish in zijn Porsche RSR. Jari Konola werd twee keer derde in zijn brute Plymouth Barracuda.

Uit het Zweedse Eksjö waren drie snelle Opel-racers afgereisd die het de Escort-brigade flink moeilijk maakten. Op Zaterdag wist Marcel Frijlink de Opels van Viktorsson, Viktorsson en Andersson voor te blijven. Op zondag was Arvid Viktorsson in zijn Opel GT de Escorts van Freddy van Sprundel en Frijlink en te snel af. Bij de MG Competitions is het Rene Grüter die de Nederlanders dit jaar hoofdpijn bezorgt. Op zaterdag was hij te snel voor Kees, Robin en Stefan Rozema. Op zondag had hij pech en was het Melle van der Wal die won, voor Blum en Robin Rozema.

Het SuperSixties-veld was evenzeer goed bezet met zo’n 50 inschrijvingen. En ook hier was er een TVR als haas, maar deze was 100% legaal. Kennet Persson reed weliswaar het overgrote deel van de eerste race aan de leiding in zijn Ford GT40, maar aan het eind kwam Thompson hem voorbij en pakte de winst. Een safetycarperiode zorgde ervoor dat Michiel Campagnes remmen verglaasden, waarna hij geen vuist meer kon maken en de Corvette Grand Sport zelfs terugviel naar de vierde plaats, achter de Shelby Cobra van Armand en Sam Adriaans.

Bij de toerwagens won Carlo Hamilton, voor good old Jaap van der Ende, beide op Ford Falcon. Bas Jansen werd derde in zijn Mustang. In race 2 liet Persson zich de kaas niet van het brood eten en pakte de winst, voor Thompson in de TVR Griffith 400 en Michiel Campagne in de Corvette GS. Bij de toerwagens won deze keer Martin Bijleveld in zijn oranje Falcon. Alexander Schlüchter was tweede in zijn Mini en de Oostenrijkse routinier Dieter-Karl Anton derde in zijn Lotus Cortina.

Het grootste veld van het weekend was uiteraard weer de Youngtimer Touring Car Challenge, kortweg YTCC, met 57 inschrijvingen. In de eerste race was er geen kruid gewassen tegen de McLaren M1C van Hofman en de SCCA Pontiac Trans-Am van Bollinger. Tijn Jilesen (Porsche 964) wist aan te haken bij Wolfgang Pohl in de Porsche 911RSR en eindigde als beste Nederkander op een mooie vierde plek. In race 2 was het Hoffman, Nowak (CN-Cobra) en Bollinger en was de eerste Nederkander pas op de 11e plaats te vinden: Marcel van Rijswick in zijn Porsche 964. In race 3 was het Nowak, Kenneth Sundfors (Porsche 944) en Pohl, met Erik den Dekker in zijn Porsche 944 Turbo als eerste landgenoot op de tiende plaats.

In de Belcar was Ko Koppejan met zijn Mercedes 190E 2.3-16 goed onderweg, hij werd vierde in de eerste race, terwijl Jan Schouten zijn BMW 635 Groep A als zesde over de streep bracht.

De Bimmer Racecar Challenge komt uit de koker van Mr. YTCC Randall Lawson en trok ruim 40 BMW-racers uit heel Europa en zelfs de VS naar Spa. Het was de Brit Mark Smith met een M3 E36 die in de kwalificatie een 2:32 op de klokken zette en daarmee zo’n 10 seconden sneller was dan de beste concurrenten. Het was dan ook geen wonder dat hij alle drie de races won, inclusief de natte derde race aan het eind van de zondagmiddag, toen de langverwachte onweersbui eindelijk een feit was. Marc Hauri was ‘best of the rest’ in zijn BMW E30 325i Compressor, met twee tweede plaatsen en een derde. Marc Seesing wist in de eerste race tweede te worden in zijn E30 M3.