Sportscars: Meyer Shank Acura wint IMSA Mosport, zware crash Van der Zande, Van der Helm overtuigt (lang)

Winst voor de Meyer Shank-Acura van Colin Braun en Tom Blomqvist
Op hun succes in Daytona ligt een flinke smet, maar op de overwinning van Meyer Shank Racing op het Canadian Tire Motorsport Park in het Canadese Bowmanville valt weinig af te dingen. Tom Blomqvist en Colin Braun haalden het succes binnen in de IMSA-race, die met nog vijf minuten te gaan onder de gele vlag eindigde, nadat Renger van der Zande in de Ganassi-Cadillac door BMW-rijder Farfus op het gras was geduwd en hard de bandenstapels in ging. Van der Zande stapte ongedeerd uit. Tijmen van der Helm kreeg de handen op elkaar door met de JDC Miller Motorsports-Porsche de beide fabrieks-Porsches achter zich te houden en eindigde samen met Mike Rockenfeller als vierde. In LMP3 was de overwinning voor de Riley-Ligier van Felipe Fraga en Gar Robinson. GTD-Pro leverde winst op voor het Corvette-duo António García en Jordan Taylor, de Paul Miller-BMW van Madison Snow en Bryan Sellars won de GTD-klasse.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto’s: IMSA
Zoals zovaak speelde brandstofstrategie een grote rol in de uitkomst van de race. Zo gokte ook Meyer Shank Racing door de finishende rijder Colin Braun, aan het eind maar liefst een uur en een kwartier op één tank te laten doorrijden. Uiteindelijk pakte die strategie, mede dankzij drie neutralisaties, goed uit en zo kon Braun, die het succes met startrijder Tom Blomqvist deelde, de overwinning naar huis rijden. De WTR-Acura van Filipe Albuquerque en Ricky Taylor eindigde op de tweede plaats, voor de nummer 25-BMW van Nick Yelloly en Connor De Phillippi.
Tijmen van der Helm, die de JDC Miller Motorosports-Porsche deelde met Mike Rockenfeller, leek in de slotfase zelfs nog aanspraak te maken op een podiumplaats, maar kon uiteindelijk geen aanval meer plaatsen toen de race eindigde onder geel na de crash van Renger van der Zande. Van der Zande, die samen met teamgenoot Sébastien Bourdais in de Ganassi-Cadillac een lastige race kende, was bij de aanloop naar bocht acht door BMW-rijder Augusto Farfus naar links op het gras gedwongen, waar hij de Cadillac niet meer voldoende kon vertragen en vervolgens met vier blokkerende wielen hard frontaal bandenstapels in schoot. Na de crash door een remdefect in de FIA WEC-race in Spa was het al de tweede zware crash dit jaar voor Van der Zande buiten zijn eigen schuld. Gelukkig kon hij wel ongedeerd uitstappen. Farfus kreeg voor de actie een drive-through opgelegd.
Renger van der Zande ging hard de bandenstapels in, maar kon ongedeerd uitstappen
Van der Zande zei naderhand: “We hadden een redelijke snelheid In de auto, maar waren niet heel snel. We moeten echt behoorlijk anaylseren na Watkins Glen en Mosport waarom we niet supersnel zijn, wat we normaal wel zijn. Wat Farfus deed op her einde, dat doe je niet, met 300 km/u op het laatste moment voor de bocht naar links sturen waardoor ik het gras in duik. Dit is ook slecht voor het team, we hebben heel veel schade en we hebben maar weinig onderdelen, dus ik weet niet of een test die we hadden gepland ook nog wel doorgaat.”
Van der Helm eindigde op de vierde plaats en bezorgde het JDC Miller-team daarmee zijn beste resultaat tot nu toe. De manier waarop hij de beide Porsche-fabrieksrijders Nick Tandy en Matt Campbell na de laatste neutralisatie tot aan het einde achter zich wist te houden, dwong respect af. Van der Helm zei: “Echt een topresultaat voor ons! We zaten goed met strategieën dit weekend en hebben alles eruit gehaald wat erin zat. We zijn voor de fabrieks-Porsches geëindigd en daar kunnen we zeker blij mee zijn. Nu op naar de volgende race, hopelijk kunnen we daarvoor nog wat meer testen.”
Tijmen van der Helm wist in de slotfase de beide fabrieks-Porsches achter zich te houden
In LMP3 haalden Felipe Fraga en Gar Robinson voor Riley Motorsport de overwinning binnen, hoewel Fraga in de slotfase wel in botsing kwam met de op dat moment nog leidende JR III Racing-Ligier. De wedstrijdleiding greep echter niet in, waardoor de Braziliaan de klassezege kon binnenhalen. JR III eindigde op de tweede plaats, voor de nummer 17-AWA-Duqueine, nadat het AWA-team beide auto’s in de slotfase van plek had laten wisselen.
Voor het eerst sinds Sebring in 2022 won Corvette weer eens de GTD-Pro-klasse
In de GTD-Pro-klasse werd de strijd om de zege met nog een uur te gaan beslist toen de Pfaff Motorsports-Porsche met Patrick Pilet en de Vasser Sullivan-Lexus met Ben Barnicoat van de baan raakten en António García met de Corvette de leiding kon overnemen. De winst voor García en Jordan Taylor was de eerste IMSA-klassezege voor Corvette sinds Sebring vorig jaar! Klaus Bachler en Patrick Pilet eindigden met de Pfaff-Porsche als tweede, Dani Juncadella en Jules Gounon completeerden het GTD-Pro-podium met de WeatherTech-Mercedes. Zij eindigden echter wel achter twee GTD-teams, klassewinnaars Sellers en Snow in de Paul Miller Racing-BMW en de als tweeede geklasseerde Inception-McLaren met Brendan Iribe en Fredrik Schandorff. De laatste GTD-podiumplaats was voor de Korthoff-Mercedes van Mike Skeen en Mikaël Grenier.
Kay van Berlo eindigde met Alan Metni als negende in de klasse met de KellyMoss with Riley-Porsche. Hij liet weten: “We startten vanaf P14 en hadden eerst de brons-rijder in de auto, wat al niet makkelijk was tegenover de zilveren. Toen stapte ik in voor het laatste uur en 40 minuten. Met nog een kwartiertje te gaan reed ik op P6, maar toen ging ik zij aan zij met een Lexus twee bochten in en op het vuil ging ik met onderstuur naar buiten. Nog wel uit de banden weten te houden, maar wel veel plekken verloren en zo werden we uiteindelijk negende. In alle eerlijkheid: we komen gewoon echt veel snelheid tekort tegenover de BMW en de Aston Martin op het rechte stuk. Er is eigenlijk niet tegen te racen. Ze zeggen dat het ooit wel een keer beter wordt, maar het duurt wel heel erg lang… Nou ja, als team hebben we weer veel geleerd en hopelijk krijgen we wat meer power voor de volgende race op Lime Rock.”