FRECA: Stenshorne en Antonelli grijpen op Mugello de macht, Haverkort volgt in hun spoor

De titelstrijd in het Formula Regional European Championship by Alpine spitst zich vooralsnog toe op twee sterke debutanten in het kampioenschap. Op Mugello verdeelden Martinius Stenshorne (R-Ace) en Andrea ‘Kimi’ Antonelli (Prema) de buit onderling, waarbij de Noor en de Italiaan beide keren hun meer ervaren titelrivalen Tim Tramnitz (R-Ace) en Kas Haverkort (Van Amersfoort Racing) achter zich lieten. Haverkort haalde weliswaar een mooi pak punten binnen, met een vierde en vijfde plaats, maar zag desondanks zijn rechtstreekse tegenstanders verder weglopen in het kampioenschap.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: Dutch Photo Agency
Een week na het dramatische weekend op Spa dat Dilano van ’t Hoff het leven kostte, moest het FRECA-veld alweer aantreden op Mugello. Zonder MP Motorsport, waarvan de FRECA-teamleden uiteraard nog steeds zijn aangeslagen, maar ook uit respect tegenover Dilano, die komende dinsdag in Ridderkerk wordt begraven. 27 auto’s begonnen daarom aan de kwalificatie, waarin de klassementsleider liet zien dat hij daar niet voor niets staat: Stenshorne pakte de pole, om daarmee voorlopig die andere top-rookie in de schaduw te zetten. Voorafgaand aan het seizoen golden de hoogste verwachtingen immers ‘Kimi’ Antonelli, de junior van Mercedes die in het Italiaans F4-kampioenschap de sterren van de hemel had gereden, terwijl Stenshorne in datzelfde kampioenschap niet verder kwam dan de zevende plek.

Dit jaar liggen de machtsverhoudingen echter anders, wellicht ook geholpen door het feit dat R-Ace zijn auto’s erg goed voor elkaar heeft. Dat blijkt onder meer uit het feit dat Stenshornes teamgenoot Tim Tramnitz evenzeer hoge ogen gooit in het kampioenschap, maar toch… Tramnitz is een tweedejaars en die doen het traditioneel altijd beter in dit kampioenschap. Stenshorne en Antonelli logenstraften die trend opnieuw in de eerste race, want ze gingen ook als eerste twee over de streep, gevolgd door Tramnitz en Haverkort.

Zo werd de top-vier in het kampioenschap in exact die volgorde 1-2-3-4. Alleen Haverkorts teamgenoot Josh Dufek doorbrak dat ritme door als vijfde te eindigen, vóór Rafael Camara, de Prema-coureur die vijfde staat in het kampioenschap. Achter de Braziliaan volgden Lorenzo Fluxà (ook Prema) en Maceo Capietto (RPM), terwijl Maya Weug haar sterk verbeterde vorm van Spa herhaalde door als negende te eindigen. Alessandro Giusti behaalde het laatste punt. Laurens van Hoepen (ART) werd 16e, Niels Koolen kwam als 24e over de streep.

De favorieten stonden ook weer vooraan voor de tweede wedstrijd, maar nu in een iets andere volgorde: Antonelli en Camara bezetten de eerste rij voor Prema, met Haverkort en Stenshorne daarachter. In die volgorde finishten de twee Prema-auto’s ook, maar Stenhorne en ook Santiago Ramos (RPM) wisten Haverkort achter zich te houden. De Nederlander werd al bij de start naar de vijfde plaats teruggedrongen, waarna het veld zich door drie safetycarperiodes wist te worstelen zonder verdere positiewisselingen aan de kop. Tramnitz liet intussen iets liggen op Haverkort en de rest met een zevende plek achter Capietto.

Over de resterende Nederlandse bijdrage aan de race viel helaas weinig vrolijks te berichten: zowel Van Hoepen als Koolen hoorde bij de pechvogels die in het stof moesten bijten, net als Haverkorts VAR-teamgenoot Dufek. Vooraan gooide Antonelli met zijn zege het kampioenschap weer open in zijn duel met Stenshorne, waarbij de strijd nu voorlopig tussen de beide rookies van R-Ace en Prema gaat. Slechts twee puntjes scheiden de twee momenteel. Tramnitz en Haverkort blijven op het vinkentouw zitten.
FRECA, Mugello, 8-9 juli 2023
Race 1
1. Martinius Stenshorne - R-Ace - 32'18''072
2. Andrea Kimi Antonelli - Prema - 2''091
3. Tim Tramnitz - R-Ace - 4''957
4. Kas Haverkort - Van Amersfoort - 5''479
5. Joshua Dufek - Van Amersfoort - 8''656
6. Rafael Câmara - Prema - 9''194
7. Lorenzo Fluxá - Prema - 10''819
8. Macéo Capietto - RPM - 11''348
9. Maya Weug - KIC - 12''900
10. Alessandro Giusti - G4 Racing - 14''392
11. Roman Bilinski - Trident - 14''791
12. Santiago Ramos - RPM - 15''475
13. Owen Tangavelou - Trident - 17''214
14. Joshua Dürksen - Arden - 18''649
15. Michael Belov - G4 Racing - 19''073
16. Laurens van Hoepen - ART - 20''006
17. Nikhil Bohra - Trident - 20''318
18. Charlie Wurz - ART - 21''473
19. Marcus Amand - ART - 22''517
20. Matias Zagazeta - R-Ace - 23''151
21. Tom Lebbon - Arden - 23''465
22. Emerson Fittipaldi - Saintéloc - 24''294
23. Konsta Lappalainen - KIC - 24''598
24. Niels Koolen - Van Amersfoort - 25''913
25. Enzo Scionti - Monolite - 29''560
26. Lucas Medina - Saintéloc - 29''994
27. Giovanni Maschio - Monolite - 30''433
Uitgevallen
Kirill Smal
Levente Revesz
Race 2
1. Andrea Kimi Antonelli - Prema - 31'57''208
2. Rafael Câmara - Prema - 1''373
3. Martinius Stenshorne - R-Ace - 1''755
4. Santiago Ramos - RPM - 1''804
5. Kas Haverkort - Van Amersfoort - 2''654
6. Macéo Capietto - RPM - 3''125
7. Tim Tramnitz - R-Ace - 3''822
8. Owen Tangavelou - Trident - 4''180
9. Michael Belov - G4 Racing - 5''767
10. Levente Révész - Arden - 7''582
11. Marcus Amand - ART - - 8''287
12. Alessandro Giusti - G4 Racing - 8''463
13. Charlie Wurz - ART - 9''519
14. Emerson Fittipaldi jr - Saintéloc - 9''977
15. Roman Bilinski - Trident - 10''669
16. Nikhil Bohra - Trident - 10''888
17. Tom Lebbon - Arden - 11''210
18. Giovanni Maschio - Monolite - 12''611
19. Enzo Scionti - Monolite - 13''054
20. Konsta Lappalainen - KIC - 13''399
21. Lucas Medina - Saintéloc - 13''427
22. Joshua Dürksen - Arden - 1 ronde
23. Laurens van Hoepen - ART - 1 ronde
24. Matias Zagazeta - R-Ace - 1 ronde
25. Joshua Dufek - Van Amersfoort - 2 ronden
Uitgevallen
Niels Koolen
Kirill Smal
Maya Weug
Lorenzo Fluxa
Joshua Dürksen