DTM: Race vertraagd door klimaatprotest, Porsche-coureur Thomas Preining wint zondagsrace Norisring
Vorig jaar zorgde hij met de Bernhard-911 op de Norisring voor de eerste Porsche-overwinning in de DTM, ditmaal won Thomas Preining met de 911 van het team Manthey-EMA de zondagsrace van de DTM op het stratencircuit in Neurenberg. Na de pitstops passeerde Preining de lange tijd leidende René Rast met de Schubert-BMW en reed vervolgens de overwinning naar huis. Preining werd daarmee de zesde winnaar uit zes races dit jaar en behoudt de leiding in de tussenstand van het kampioenschap. Rast en zijn teamgenoot Sheldon van der Linde eindigden op de plaatsen twee en drie en zorgden daarmee opnieuw voor een dubbel podiumsucces van het Schubert-team. Voor in totaal 102.000 bezoekers kon de wedstrijd pas met een kwartier vertraging worden gestart vanwege een verstoring door klimaatactivisten.
Thomas Preining in het gedrang gedurende de beginfase. Er werd wel netjes gereden.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto’s: Willem J. Staat
Opnieuw vond de kwalificatie in twee groepen plaats, waarbij René Rast voor het eerst sinds zijn overstap van Audi naar BMW de pole-position voor zich opeiste. Daarachter Thomas Preining met de snelste Porsche, Rasts teamgenoot Sheldon van der Linde en de Porsches van Heinrich en Guven, Lamborghini-rijder Bortolotti en Olsen, eveneens met Porsche.
De start moet worden uitgesteld, omdat een viertal klimaatactivisten zich in de eerste bocht aan het asfalt en de vangrails hadden vastgeplakt. Ze werden snel weer losgemaakt en zo kan de race met ongeveer een kwartier vertraging toch gestart worden. Net als op zaterdag zijn er twee formatieronden vanwege de korte baan. Bij de start behoudt Rast de leiding, Sheldon van der Linde pakt met een goede start de tweede plaats ten koste van Preining, die vervolgens in de eerste bocht aan de buitenkant zit en daarmee in het nadeel is. Güven klimt op naar de derde plaats. In de beginfase kunnen Rast en Sheldon van der Linde enigszins uitlopen, Güven houdt zijn mede-Porsche-rijders Preining en Olsen enigszins op. Daarachter Bortolotti en Kelvin van der Linde. De beide Ferrari’s van Vermeulen en Aitken rijden aan de staart van het veld.
Jusuf Owega kwam voor de muur net wat millimeters te kort. Spektakel alom.
Na een minuut of tien weet Güven het gat naar Sheldon van der Linde enigszins te sluiten, met Preining en Olsen achter zich. Natuurlijk rijdt Güven in tegenstelling tot de BMW-coureurs voor hem zonder extra gewicht na de race van gisteren. Verderop duwt Perera Wittmann naar buiten aan de achterkant van de Steintribüne, wat hem op een waarschuwing komt te staan, maar even later wordt die waarschuwing weer ingetrokken, nadat de wedstrijdleiding nog andere videobeelden gezien had.
Na 20 minuten opent het pitstopvenster. Schmid en Owega zijn de eerste rijders die binnenkomen. Aitken heeft intussen zijn teamgenoot Vermeulen ingehaald en is daarmee 24e. Een ronde later stoppen Wittmann en Perera, waarbij Perera de Duitser passeert. Auer is de eerste uit de top tien die stopt, een ronde later komt Preining binnen. In de 28e ronde raakt Schumacher de Audi van Niederhauser in de eerste bocht, maar beide kunnen met beschadigde auto’s doorrijden. Aan het eind van de ronde later Güven en Sheldon van der Linde binnen. Güven, die bij zijn stop de motor liet afslaan, komt achter Preining weer de baan op en heeft daarmee een plek verloren.
Vooral in de beginfase keek de concurrentie tegen de achterkant van René Rast aan. De BMW was met handicapgewicht niet snel genoeg om vooraan te blijven.
René Rast stopt als leider in de 31e ronde en komt voor zijn teamgenoot Sheldon van der Linde weer de baan op. Van der Linde staat bovendien flink onder druk van Preining, die ogenschijnlijk sneller is. Voor Güven wordt er een “penalty lap” opgelegd als straf voor het laten doordraaien van de wielen bij zijn mislukte pitstop. In de 38e ronde lukt het Preining om Sheldon van der Linde te passeren, waarmee de Oostenrijker virtueel de tweede plaats achter Rast verovert.
Sheldon van der Linde onder druk van Preining halverwege de wedstrijd.
Verderop strijden Kelvin van der Linde en Bortolotti flink om de achtste plaats inclusief het nodige contact, waardoor ook Olsen kan aansluiten, nadat de Noor kort tevoren Heinrich ingehaald had. Bortolotti krijgt een waarschuwing. Vooraan rijdt Feller, die nog zijn pitstop moet maken, daarachter Rast, Preining, Sheldon van der Linde en Aitken, die ook nog moet stoppen. Preining kan het gat naar Rast als virtuele leider in de wedstrijd dichtrijden, wat met nog 22 minuten te gaan een spannende strijd belooft.
Goed resultaat voor Bortolotti met de Lamborghini.
In de 46e ronde probeert Preining het bij het aanremmen van de Grundigkehre. Er is contact met Rast, maar Preining gaat er aan de binnenkant voorbij. Feller stopt op het laatst mogelijke moment en komt op de 14e plaats weer in het veld terug. Nadat iedereen zijn pitstop gemaakt heeft, leidt Preining voor Rast, Sheldon van der Linde, Bortolotti, Kelvin van der Linde, Olsen, Heinrich, Güven, Engel en Stolz.
Thomas Preining had moeite om het dak van zijn auto te beklimmen. Ook hier had de hitte toegeslagen.
Preining kon in de slotfase van de race zijn voorsprong consolideren. Ook de tweede plek van Rast leek veilig, Sheldon van der Linde zag Bortolotti wat dichterbij komen, maar zijn derde positie kwam ook niet meer serieus in gevaar. Zo kwam na 73 ronden Preining als winnaar over de eindstreep, voor Rast, Sheldon van der Linde, Bortolotti, Kelvin van der Linde, Olsen, Heinrich, Güven, Engel en Stolz.
Felicitaties voor een verrassende winnaar.