Formule 2: Vesti en Martins schitteren met elk een briljante zege op Silverstone

Het was Jantje lacht, Jantje huilt voor Formule 2-klassementsleider Frederik Vesti (Prema), die op zaterdag op uiterst overtuigende wijze de sprintrace won, maar op zondag buiten zijn schuld uit de wedstrijd werd getikt. Zo kon zijn naaste rivaal Théo Pourchaire (ART) dankzij een derde plaats in de hoofdrace tot op zeven punten naderen in de titelstrijd. Diens teamgenoot Victor Martins zette op zondag diens pole om in een overwinning, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Het tempo van de Alpine-junior was echter zó magistraal dat hij in tien ronden een tijdstraf van vijf seconden ongedaan wist te maken. Voor Richard Verschoor (VAR) werd het een weekend om te vergeten, met twee finishes ver buiten de punten. MP Motorsport had ook op meer gehoopt in Engeland: een zevende plaats voor Jehan Daruvala was de schrale oogst.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: Dutch Photo Agency
Zijn racevorm staat dit seizoen buiten kijf, maar ook toen het in de kwalificatie een beetje tegenzat, vielen de kaarten aanvankelijk gunstig voor Frederik Vesti. In een kwalificatiesessie waarin de snelle tijden op de valreep werden genoteerd – Richard Verschoor kon daarover meepraten nadat hij binnen twee minuten van de tweede naar de 17e stek kukelde – sleepte de Deen een tiende plek uit het vuur, precies de positie die hem de reverse pole voor de sprintrace verschafte. Die kans liet hij zich niet ontglippen: door van start tot finish aan te voeren en een voorsprong van 13 seconden uit te bouwen, maakte de Mercedes-junior opnieuw duidelijk waarom hij het weekend aan de kop van het klassement was begonnen.
Vesti werd in de regenrace op grote achterstand achtervolgd door Virtuosi-coureur Jack Doohan, teamgenoot Ollie Bearman, titelrivaal Pourchaire en Isack Hadjar (Hitech). Bearman stormde aanvankelijk door naar de tweede plaats, maar door een spin kregen Hadjar en Pourchaire hun plaatsen terug. Pourchaire passeerde na 11 ronden vervolgens Hadjar, terwijl Doohan en Bearman fel om de vierde plaats streden. De Ferrari-junior won na enig getouwtrek die strijd en wist daarna ook Hadjar terug te zetten. Doohan volgde zijn weg langs Hadjar een ronde later, waarna de Australiër zijn strijd met Bearman voortzette.

Uiteindelijk schoot Bearman door in Vale, zodat Doohan de derde plaats achter Pourchaire kon veiligstellen. Enzo Fittipaldi (Carlin) snoepte op het laatst nog de vierde plaats af van Hadjar. Bearman finishte nog wel net voor Martins, die een dag eerder zijn tweede pole op rij had veroverd, terwijl Verschoor weinig kon uitrichten en als 18e over de streep kwam. Ook de twee auto’s van MP Motorsport vielen buiten de punten: Jehan Daruvala en Dennis Hauger werden respectievelijk 11e en 12e.
In de hoofdrace raakte Martins tijdelijk zijn koppositie kwijt, na een raketstart vanaf de tweede rij van Iwasa, maar de Fransman pakte in The Loop zijn plaats weer terug – maar wel nét buiten de lijntjes – om vervolgens stevig uit te lopen. Precies op het punt van de bandenwissel voor de softs kwam in de zevende ronde de safety car uit voor de stilgevallen auto van Amaury Cordeel (Virtuosi), wat nadelig was voor de coureurs op de alternatieve strategie, aangevoerd door Hadjar en Leclerc. Martins lag zelfs na zijn stop alweer derde achter de twee en had nog drie ‘alternativo’s’ tussen zichzelf en Iwasa.

Bij de herstart ging het bij Vale echter meteen weer mis met Hauger die bij Vesti achterin reed, waarna de Deen op zijn beurt Roman Stanek (Trident) van de weg beukte. Vesti probeerde het daarna nog, maar moest alsnog met schade opgeven. Terwijl Martins een tijdstraf van 5 seconden kreeg uitgedeeld voor het inhalen van Iwasa naast de baan in de openingsronde, was het in 17e ronde wéér raak: een mislukte inhaalpoging van Kush Maini, die zich voor Campos zo sterk als tweede had gekwalificeerd, maar zich verremmend in de auto van teamgenoot Ralph Boschung terechtkwam. Die carambolage eindigde met twee auto’s midden op de baan. Door nóg een safety car konden de coureurs op de alternatieve strategie hun achterstand goedmaken. Sterker nog, op hun softs leken ze nu juist in het voordeel. Voor Hadjar verliep zijn stop echter dramatisch, zodat Leclerc en Novalak het alternatieve initiatief in handen kregen.
De laatste tien ronden begonnen met Martins aan kop, met de tijdens de stops stevig opgerukte Zane Maloney (Carlin) en Pourchaire in zijn kielzog, maar Leclerc zette de Sauber-junior snel terug naar de vierde plaats. Toch duurde het voordeel van de softs niet lang: Novalak verloor alweer een plek aan Doohan, terwijl Pourchaire zijn plaats drie ronden voor het einde terugveroverde. Vooraan was het de vraag of Martins genoeg kon uitlopen op Maloney om zijn tijdstraf ongedaan te maken. De Fransman bleek écht de allersnelste van het weekend: zijn voorsprong bedroeg ruim zeven seconden bij de finish, zodat de regerend F3-kampioen zijn eerste F2-overwinning mocht bijschrijven. Pourchaire liep met zijn derde plaats intussen flink in op Vesti aan kop van het kampioenschap. Mede door een tijdstraf van vijf seconden finishte Verschoor als 17e en laatste.
FIA F2, Silverstone, 8-9 juli 2023
Race 1
1. Frederik Vesti – Prema – 19 ronden
2. Théo Pourchaire – ART – 13”432
3. Jack Doohan – Virtuosi – 19”422
4. Enzo Fittipaldi – Rodin Carlin – 25”610
5. Isack Hadjar – Hitech – 30”517
6. Oliver Bearman – Prema – 30”863
7. Victor Martins – ART – 31”345
8. Arthur Leclerc – DAMS – 31”633
9. Roy Nissany – PHM by Charouz – 32”452
10. Zane Maloney – Rodin Carlin – 38”554
11. Jehan Daruvala – MP Motorsport – 39”880
12. Dennis Hauger – MP Motorsport – 40”251
13. Kush Maini – Campos – 44”116
14. Jak Crawford – Hitech – 44”706
16. Amaury Cordeel – Virtuosi – 45"269
17. Roman Stanek – Trident – 48"241
18. Clément Novalak – Trident – 51”066
18. Richard Verschoor – VAR – 52”808
19. Juan Manuel Correa – VAR – 1’07”916
20. Ralph Boschung – Campos – 1’14”160
21. Ayumu Iwasa – DAMS – 1 ronde
Uitgevallen
Brad Benavides – PHM by Charouz
Race 2
1. Victor Martins – ART – 29 ronden
2. Zane Maloney – Carlin – 2”051
3. Théo Pourchaire – ART – 4”749
4. Jack Doohan – Virtuosi – 6”637
5. Ayumu Iwasa – DAMS – 12”611
6. Oliver Bearman – Prema – 18”225
7. Jehan Daruvala – MP Motorsport – 18”933
8. Enzo Fittipaldi – Carlin – 18”963
9. Arthur Leclerc – DAMS – 24”155
10. Jak Crawford – Hitech – 24”543
11. Juan Manuel Correa – VAR – 27”958
12. Roy Nissany – PHM by Charouz – 29”777
13. Clément Novalak – Trident – 30”610
14. Brad Benavides – PHM by Charouz – 30”973
15. Dennis Hauger – MP Motorsport – 32”920
16. Isack Hadjar – Hitech – 34”573
17. Richard Verschoor – VAR – 34”629
Uitgevallen
Ralph Boschung – Campos
Kush Maini – Campos
Frederik Vesti – Prema
Roman Stanek – Trident
Amaury Cordeel – Virtuosi
Stand kampioenschap
1. Vesti 136; 2. Pourchaire 129; 3. Iwasa 111; 4. Bearman 92; 5. Martins 88; 6. Verschoor 75; 7. Doohan 72; 8. Fittipaldi, Maloney 66; 10. Hauger 60; 11. Maini 49; 12. Daruvala 47; 13. Crawford, Leclerc 39; 15. Boschung 33; 16. Hadjar 24; 17. Stanek 11; 18. Correa 10; 19. Novalak 2