DTM: Dubbel succes voor Schubert-BMW op de Norisring. Sheldon van der Linde wint, René Rast tweede
Titelverdediger Sheldon van der Linde heeft zijn eerste overwinning van het seizoen in de DTM binnen. In de zaterdagsrace in de bloedhitte op de Norisring startte de Zuid-Afrikaan met de Schubert-BMW vanaf de pole-position, leidde van start tot finish en stelde zo de overwinning veilig. Teamgenoot René Rast eindigde als tweede en completeerde daarmee het succes van het Schubert-BMW-team. Sheldon van der Linde nam met zijn succes ook de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over. Broer Kelvin van der Linde leek met de Abt-Audi lange tijd op weg naar de derde plaats, maar strandde een minuut of vijf voor het einde met een transmissiedefect, waardoor Dennis Olsen in de Manthey-EMA-Porsche de derde plaats erfde.
Moment of glory voor het Schubert team met Sheldon van der Linde en René Rast op de legendarische Norisring.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat
Zoals vrijwel altijd in de laatste jaren op de Norisring werd de kwalificatie in twee groepen verreden om de deelnemers meer kans op een vrije ronde te bieden. In de eerste groep was Thomas Preining in de Manthey-EMA-Porsche met een tijd van 48,933 seconden het snelst, voor Luca Stolz (Mercedes) en Mirko Bortolotti (Lamborghini). In de tweede groep was titelverdediger Sheldon van der Linde met de Schubert-BMW in 48,775 seconden het snelst, voor Ayhancan Güven (Bernhard-Porsche), Kelvin van der Linde (Abt-Audi) en René Rast (Schubert-BMW). Omdat de tijd van Sheldon van der Linde de snelste algemeen was, had hij voor de vijfde keer in zijn DTM-carrière de pole-position in handen, met de rijders uit zijn groep op de oneven startplaatsen. Thomas Preining mocht als tweede starten.
Begin van de wedstrijd met Van der Linde en Gúven op kop.
Er worden twee opwarmronden verreden, waarbij de tweede al als onderdeel van de race geldt. Na het vrijgeven van de race blijft pole-sitter Sheldon van der Linde op kop, hoewel hij niet helemaal zoals voorgeschreven in rechte lijn door de startboxen rijdt. Preining valt vanaf de tweede plaats in het strijdgewoel terug en komt slechts als zevende terug uit de eerste ronde. Güven schuift op naar de tweede plaats, Rast start bijzonder sterk en komt als derde uit de eerste bocht.
Sterk optreden van René Rast op de Norisring.
Oweda, Auer en Bortolotti moeten eenmaal een “penalty lap” rijden vanwege het te vroeg uitwaaieren bij de start, Heinrich moet al snel de pits in met een lekke band. In de 13e ronde strandt Luca Engstler met schade na te zijn geraakt door Schumacher, daarop stuurt de wedstrijdleiding de safety-car de baan op. Aan het eind van de 15e ronde wordt de race weer vrijgegeven. Sheldon van der Linde behoudt de leiding, Kelvin van der Linde plaatst in de eerste bocht een aanval op Rast in de strijd om de derde plaats, maar zonder succes. In de 17e ronde gaat het mis tussen Owega en Bortolotti in de Grundigkehre. Owega krijgt drie “penalty laps” voor het in de rondte tikken van de Italiaan.
Schmid drukt in de 21e ronde Aitken in de muur, waarop wederom de safety-car in actie komt, zodat de brokstukken verwijderd kunnen worden. In de 24e ronde wordt de race vrijgegeven. Direct opent ook het pitstopvenster, dat vanwege de safety-cars enigszins verplaatst is. Stolz is de eerste die binnenkomt voor een stop, een ronde later stoppen Wittmann en Bortolotti en successievelijk ook de rest van het veld. Vanuit de wedstrijdleiding komt het bericht dat Stolz 0,6 seconde te vroeg binnengekomen was en daarmee zijn pitstop niet telt. Bij Preining, leider in de kampioenschapsstand, gaat de pitstop mis: hij rijdt al weg als het linker voorwiel er nog niet goed op zit.
Verrassende derde plek voor Dennis Olsen.
In de 39e ronde stopt Sheldon van der Linde als leider in de wedstrijd. Güven stopt in verhouding laat en verliest daarmee meerdere posities. Sheldon van der Linde blijft virtueel aan de leiding voor zijn Schubert-BMW-teamgenoot Rast. Nadat iedereen zijn stop gemaakt heeft, leidt Sheldon van der Linde voor Rast, Kelvin van der Linde, Olsen, Auer, Güven, Bortolotti, Engel en Feller. Verderop in het veld rijdt Heinrich achterin bij zijn merkgenoot Heinemann, waardoor aan de auto van Heinemann meerdere onderdelen losraken. Als vervolgens ook Pereira tegen de Porsche van Heinemann rijdt, raakt de hele diffusor los, waarop Heinemann de “meatball”-vlag getoond krijgt en de pits in moet. Overigens een merkwaardig late reactie van de wedstrijdleiding.
Slechts een 21e plek voor Thierry Vermeulen.
Met nog een minuut of zes te gaan vergroot Sheldon van der Linde zijn voorsprong enigszins, terwijl Rast wat tempo tekort komt. Kelvin van der Linde kan niet meer schakelen en valt terug, waarmee Olsen de derde plaats erft. Na 69 ronden komt Sheldon van der Linde als winnaar over de eindstreep, terwijl René Rast als tweede het dubbele succes van het Schubert-BMW-team completeert. Olsen behaalt de derde plaats, voor Auer, Güven, Bortolotti, Engel, Feller, Wittmann en Heinrich. Thierry Vermeulen kwam als 21e over de eindstreep en had met een flink beschadigde auto geen kans op een betere klassering.
Veel verkeer vanmiddag op de Norisring.
Grote vreugde bij het team van Schubert.