Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Verstappen maakt Oostenrijks Grand Prix-weekend compleet met dominante overwinning op Red Bull Ring

Max Verstappen of the Netherlands performs during the Formula1 Rolex Grand Prix of Austria at the Red Bull Ring in Spielberg, Austria on July 10, 2022.

Max Verstappen heeft het Grand Prix-weekend van Oostenrijk met een gulden rand ingelijst. Na een dubbele pole position en een sprintrace-overwinning, was de regerend wereldkampioen ook op de zondag in een uiterste staat van prestatie. Ferrari-coureur Charles Leclerc eindigde als tweede, en een naar voren stormende Sergio Pérez pakte de derde plaats.

Tekst: Redactie Autosport.nl
Foto's: Red Bull, Ferrari, McLaren


Voor de ogen van vele drukbezette tribunes mocht Max Verstappen vanuit pole position de Grand Prix van Oostenrijk beginnen. De gehele top vijf kwam goed van de startplaatsen weg, waardoor er wat betreft positieverwisselingen in eerste instantie niets veranderde. Maar voordat de tweede ronde op de teller stond, had P5-man Lewis Hamilton al een plekje van voorligger Lando Norris weggesnoept. Zowel Verstappen als Charles Leclerc en Carlos Sainz kenden een goede eerste ronde. De Nederlander kon met de vrije lucht meteen de race controleren, en beginnen om langzaamaan een marge naar P2-coureur Leclerc te creëren.

Aan de kop van het veld verliep de eerste ronde netjes, maar achterin was er een kleine touché te ontdekken. Een agressieve Yuki Tsunoda zag zijn kans om bij de binnenkant aan bocht één een handjevol coureurs in te halen. Echter maakte de Japanner een kleine inschattingsfout waardoor hij zijn voorvleugel aan voorganger Esteban Ocon beschadigde. Het verlies aan downforce was gedurende het lange rechte stuk richting bocht drie weinig te merken, want zijn mate van agressie nam niet in mate af. Totdat de AlphaTauri-coureur wel bij bocht vier wel móest remmen. In plaats van zoals zijn collega's de bocht naar rechts te volgen, zorgde het verlies van downforce ervoor dat Tsunoda rechtdoor de grindbak inschoot. Gelukkig kon hij zijn weg richting het asfalt weer vinden en richting de pitstraat strompelen.

De kapotte deeltjes van Tsunoda zorgden voor een safety car. Aangezien het veld nog maar twee ronden had afgewerkt, bleven pitstops vrijwel uit. Bij de herstart in ronde drie had Verstappen opnieuw een sterk begin in handen, waardoor Leclerc niet kon volgen en zodoende meteen zicht op de Red Bull-coureur begon te verliezen. Maar achter Leclerc begon de druk opgevoerd te worden. Teamgenoot Sainz leek duidelijk comfortabeler én sneller dan de Monegask, en bleef rondenlang in zijn nek hijgen. Na het vragen aan zijn team of hij een inhaalpoging op Leclerc mocht doen, was het antwoord van zijn team een volmondig nee. Wat volgde was het begin van een frustrerende race voor een snelle Sainz.

2 - GP AUSTRIA F1/2023 - VENERDÌ 30/06/2023     - credit: @Scuderia Ferrari Press Office

Een verrassende naam in de top tien was die van Nico Hulkenberg. De Haas-coureur zette in de kwalificatie een goede prestatie neer, en kon in het begin van de race aardig met Norris en Hamilton meekomen. Totdat de bekende bandendegradatieproblemen van de Haas-auto opnieuw roet in het eten van Hulkenberg gooiden. Na twaalf ronden gereden te hebben, werd de Duitse F1-veteraan voor vers rubber naar binnen gestuurd. Hulkenberg viel in posities ver terug, maar daar was de misère nog niet mee klaar. Na een halve ronde op nieuwe banden gereden te hebben, moest Hulkenberg vanwege technische problemen zijn VF23-bolide naast de baan zetten. Het betekende een DNF voor de Haas-coureur, en er werd dankzij zijn pechgeval een virtual safety car opgeroepen.

De virtual safety car betekende een uitgelezen kans voor zowel Norris als Hamilton om verse banden te halen. De timing van de raceleiding was perfect voor het duo, aangezien zij meteen de pitstraat in konden komen. Verstappen en beide Ferrari's waren de pitingang echter al voorbij, en zouden een ronde langer moeten wachten om van die kans te kunnen profiteren. Op het moment daar kwamen beide scharlakenrode auto's de pitstraat binnen, maar Verstappen bleef buiten. De pitstop van Ferrari kon op kritiek van Sainz rekenen, want volgens de Spanjaard betekende een korte eerste stint dat deze keuze hen later in de race zou kunnen gaan tegenwerken.

Terwijl Verstappen een ruime afstand naar P2-man Leclerc wist te creëren, kon ook teamgenoot Sergio Pérez de snelheid uit zijn RB19 wringen. De Mexicaan startte de race vanaf P15 na een tegenvallende kwalificatie, maar kon dankzij de uitstekende strategische beslissingen van zijn team en een goede pace dromen van een eventuele podiumplaats. Ongeveer halverwege de 71-ronden tellende wedstrijd lag Pérez al in de top vijf van het veld, en kon hij na een stevig, maar mooi duel met Hamilton en Norris zijn vizier scherpzetten om Sainz in te gaan halen.

Na een eerste pitstop van Verstappen kon Leclerc de leiding van de race overnemen en Sainz de Monegask vanuit P2 volgen. Verstappen wist na zijn eerste pitstop vrijwel meteen de aanval op Sainz te verzilveren, waardoor de Nederlander op de harde band een flinke afstand naar Leclerc zou moeten gaan inhalen. Dit lukte aardig, want de tweevoudig wereldkampioen kon gemiddeld een halve seconde per ronde van de marge naar de Ferrari-coureur afsnoepen. En in ronde 35 was het zover. De grip van de Red Bull was ook ditmaal een te sterke tegenstander voor de Ferrari. Dankzij een simpele DRS-move wist Verstappen zijn oorspronkelijke positie weer terug te claimen, en kon van daaruit de voorsprong naar de rest weer gaan opbouwen.

Terwijl de race aan de kop settelde, konden middenveldcoureurs het met elkaar gaan uitvechten. Net zoals bij de vorige Grand Prix in Canada, kwamen Nyck de Vries en Kevin Magnussen tot een samenkomen. Al langszij remden de twee coureurs in bocht vier, waarna het duel in de daaropvolgende bochten voortzette. De Vries had bij de snelle doordraaiende linkerbocht de binnenkant geclaimd, maar Magnussen reed nog steeds naast hem. De Vries probeerde bocht 6 op te eisen, waardoor de Nederlander Magnussen de grindbak in duwde. Magnussen was niet blij, en volgens de raceleiding was dat terecht: De Vries kreeg een straf van vijf seconden op z'n bord.

GP2307 133627 W6I6756

Voor Pérez zou Sainz deze race de ultieme tegenstander zijn. Met nog een kwart van de race te gaan, kostte het Pérez een flinke moeite om aan de Ferrari-coureur voorbij te komen. Meerdere malen probeerde de Mexicaan er bij bocht drie aan Sainz voorbij te komen, maar keer op keer kon de enkelvoudig Grand Prix-winnaar met succes counteren. Het onderlinge getouwtrek duurde zo'n vier ronden, totdat Pérez in de 57e ronde alsnog de P3-positie kon pakken.

Al viermaal wist Verstappen op het hoogste podiumsstapje bij de Red Bull Ring te staan, en daar leek met gemak een vijfde overwinning bij te gaan komen. Op dominante wijze wist de Limburger opnieuw zijn afstand naar de rest te vergroten, waardoor hij in de slotfase van de race een extra pitstop kon gaan maken om een poging naar de snelste raceronde te doen. Het initiële antwoord vanaf de pitmuur was dat het gat van 24 seconden naar P2-man Leclerc te krap zou zijn om vers rubber onder de RB19 te schroeven, maar na de reactie van Verstappen kon hij alsnog voor een setje zachte banden naar binnen komen. Niet geheel verrassend volgde er bij het vallen van de finishvlag een nieuwe snelste raceronde voor de man die ook dit weekend in zijn geheel domineerde. Leclerc kon ook op zijn beurt een goede race rijden, en bracht zijn SF23-bolide daardoor op P2 over de streep. Na een goede inhaalrace vanuit P15 strandde Pérez op de derde plaats.

Update: Na afloop van de Oostenrijkse Grand Prix kondigde Aston Martin aan dat het de raceleiding verzocht om opnieuw in de zaak rondom de overschrijdingen van tracklimits te duiken. De raceleiding constateerde dat meerdere coureurs penalty's hadden moeten krijgen, en heeft zodoende de straffen na de race alsnog aan de klassificatie toegevoegd. Esteban Ocon was het grote slachtoffer, en kreeg dertig seconden bij zijn racetijd opgeteld. Carlos Sainz en Lewis Hamilton vielen respectievelijk twee en één finishplaats, en Stroll, Russell, Alonso en Norris konden van het tracklimitfiasco met een finishplaats hoger profiteren.

Grand Prix van Oostenrijk, Red Bull Ring, 2 juli 2023

Uitslag Grand Prix


1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 71 ronden
2. Charles Leclerc (Ferrari) - 5"155
3. Sergio Perez (Red Bull-Honda) - 17"188
4. Carlos Sainz (Ferrari) - 21"377
5. Lando Norris (McLaren-Mercedes) - 26"327
6. Fernando Alonso (Aston Martin-Mercedes) - 30"317
7. Lewis Hamilton (Mercedes) - 39"196
8. George Russell (Mercedes) - 48"403
9. Pierre Gasly (Alpine-Renault) - 57"667
10. Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes) - 59"043
11. Alexander Albon (Williams-Mercedes) - 1'09"767
12. Esteban Ocon (Alpine-Reanult) - 1 ronde
13. Logan Sargeant (Williams-Mercedes) - 1 ronde
14. Zhou Guanyu (Alfa Romeo-Ferrari) - 1 ronde
15. Nyck De Vries (Alpha Tauri-Honda) - 1 ronde
16. Valtteri Bottas (Alfa Romeo-Ferrari) - 1 ronde
17. Oscar Piastri (McLaren-Mercedes) - 1 ronde
18. Yuki Tsunoda (Alpha Tauri-Honda) - 1 ronde
19. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1 ronde

Uitgevallen

Nico Hulkenberg

Stand rijderskampioenschap

1. Verstappen 229
2. Perez 148
3. Alonso 129
4. Hamilton 108
5. Sainz 86
6. Leclerc 72
7. Russell 70
8. Stroll 43
9. Ocon 31
10. Norris 22
11. Gasly 17
12. Hulkenberg 9
13. Albon 7
14. Piastri, Bottas 5
16. Zhou 4
17. Tsunoda, Magnussen 2
19. De Vries, Sargeant 0

Stand constructeurskampioenschap

1. Red Bull-Honda 376
2. Mercedes 178
3. Aston Martin-Mercedes 172
4. Ferrari 158
5. Alpine-Renault 48
6. McLaren-Mercedes 27
7. Haas-Ferrari 11
8. Alfa Romeo-Ferrari 9
9. Williams-Mercedes 7
10. AlphaTauri-Honda 2
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet