Formule 2: Verschoor wint voor Dilano en wreekt zich alsnog in hoofdrace in Oostenrijk, sprintrace naar Crawford

Richard Verschoor heeft zich voor zijn ‘thuispubliek’ op de Red-Bull-Ring gewroken door zijn verloren overwinning in de hoofdrace van 2022 een jaar later alsnog in de wacht te slepen. De Nederlander behaalde daarmee tegelijk ook de eerste F2-overwinning van Van Amersfoort Racing. Een emotionele Verschoor droeg zijn zege op aan zijn vriend Dilano van ’t Hoff, die gisteren op Spa tragisch om het leven kwam. Een dag eerder won Red Bull-junior Jak Crawford de sprintrace – ook voor hem was het de eerste overwinning in de Formule 2. MP Motorsport sprokkelde met Dennis Hauger en Jehan Daruvala enkele puntjes binnen, maar het team zal met zijn gedachten vooral ergens anders zijn geweest.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: James Gasperotti & Dutch Photo Agency
Op vrijdag had Victor Martins (ART) zijn tweede pole van het seizoen veroverd, vóór de grote titelrivalen Frederik Vesti (Prema) en Théo Pourchaire (ART), en de opnieuw verrassende Kush Maini (Campos). Op de zevende plaats schoot ook Amaury Cordeel (Virtuosi) uit zijn slof, slechts een tiende achter teamgenoot Jack Doohan en Enzo Fittipaldi, die voor Carlin de snelste was geweest in de vrije training. In de sprintrace mochten echter Crawford en MP’s Jehan Daruvala vanaf de eerste rij vertrekken, dankzij hun negende en tiende plaatsen in de kwalificatie, waarbij de Amerikaanse Red Bull-junior nét Verschoor te snel af: het verschil bedroeg slechts vijf honderdsten. Ook Verschoors teamgenoot Juan Manuel Correa en MP-coureur Dennis Hauger liepen de top-tien net mis.

Op een opdrogende baan kon Crawford niet meteen profiteren van zijn pole position: doordat hij op slicks vertrok, werd hij al snel door diverse concurrenten gepasseerd. Toch kantelde de wedstrijd al snel: na vijf ronden lag de Amerikaan alweer aan de leiding toen zijn tegenstanders hun regenbanden moesten inwisselen. Zo kon Crawford de zege naar zich toetrekken, terwijl in zijn kielzog Martins en Clément Novalak (Trident) naar de overige podiumplaatsen reden na elk een geweldige inhaalrace. Martins kwam van de tiende plek, terwijl Novalak zelfs als 20e was vertrokken. Veel later op de dag kwam de domper voor de Fransman, die zó had gesnakt naar eindelijk zijn eerste F2-podium: diskwalificatie door een te lage bandenspanning.

Richard Verschoor had vlak voor die vijfde ronde even de kop overgenomen, ook dankzij alle pitstops die plaatsvonden doordat Daruvala de grindbak in was gegleden, met een neutralisatie als resultaat. De safety car kon echter meteen weer naar buiten toen bij de herstart Verschoor in de eerste bocht in de muur gleed. DAMS-teamgenoten Arthur Leclerc en Ayumu Iwasa kregen zo de kop in handen, maar zij moesten nog de pits in, zodat Crawford vanaf dat moment de plek terugkreeg vanwaar hij was gestart. Isack Hadjar (Hitech) en Roman Stanek (Trident) reden intussen net zo’n race als Novalak en eindigden na elk een stevige opmars als vierde en zesde – die een derde en vijfde plaats werden na Novalaks diskwalificatie. Correa lag aanvankelijk tweede achter Crawford, maar moest met een vijfde (en later dus vierde) plaats genoegen nemen. Toch mooie punten voor de VAR-coureur, terwijl ook MP alsnog wist te scoren met een zesde plek voor Hauger.

In een uiterst spectaculaire hoofdrace leek lijstaanvoerder Vesti aanvankelijk de winst naar zich toe te trekken. De Deen liet zien dat hij verdiend aan kop staat in de tussenstand door vanaf de eerste rij meteen de kop te pakken en daarna de wedstrijd te dicteren, vóór Doohan en Pourchaire. Hij leidde ruim de race van de coureurs op de reguliere strategie toen Leclerc in de 28e ronde een wiel verloor en daarmee aanvankelijk een virtual safety car in werking stelde. Toen die omsloeg in een echte neutralisatie, keerde de wedstrijd volledig om.

Niet voor Fittipaldi, die tot dan toe de leiding had van de coureurs op de alternatieve strategie, want die was nét de ingang van de pitstraat gepasseerd toen de wisseling van VSC naar SC plaatsvond. Wél voor Verschoor, Iwasa en Bearman, die zo enorm van de situatie konden profiteren. Met nog acht ronden te gaan stoven de eerste twee naar de kopposities bij de finish, met Verschoor als winnaar voor een idolaat oranjelegioen. Zo revancheerde de Nederlander zich voor de overwinning die hij vorig jaar buiten zijn schuld op hetzelfde circuit moest inleveren.

Vesti en Doohan wisten Bearman en Fittipaldi nog wel achter zich te houden, waarbij Vesti alsnog een ruime stap in de titelstrijd met Pourchaire kon zetten. Die kwam niet verder dan de zevende plek, vóór Crawford, Martins (die als poleman zijn kansen meteen bij de start vergooide) en Daruvala, die voor het MP het laatste punt pakte. Iwasa en Bearman klommen naar respectievelijk de derde en vierde plaats in het kampioenschap, terwijl Verschoor opschoof naar de vijfde stek, nu een plekje voor Hauger en met zicht op Bearman en Iwasa.

FIA F2, Red-Bull-Ring, 1-2 juli 2023
Race 1
1. Jak Crawford - Hitech - 27 ronden, 39'36"231
2. Victor Martins - ART - 2"286
3. Isack Hadjar - Hitech - 4"366
4. Juan Manuel Correa - Van Amersfoort - 9"524
5. Roman Stanek - Trident - 10"175
6. Dennis Hauger - MP Motorsport - 10"628
7. Jack Doohan - Virtuosi - 11"401
8. Oliver Bearman - Prema - 12"458
9. Frederik Vesti - Prema - 12"923
10. Roy Nissany - PHM by Charouz - 13"538
11. Kush Maini - Campos - 16"487
12. Ayumu Iwasa - DAMS - 17"758
13. Brad Benavides - PHM by Charouz - 19"090
14. Arthur Leclerc - DAMS - 20"607
15. Théo Pourchaire - ART - 22"030
16. Amaury Cordeel - Virtuosi - 22"205
17. Ralph Boschung - Campos - 26"896
18. Zane Maloney - Rodin Carlin - 1'01”478
Gediskwalificeerd
Clement Novalak - Trident - 3"910
Uitgevallen
Enzo Fittipaldi
Richard Verschoor
Jehan Daruvala
Race 2
1. Richard Verschoor - Van Amersfoort - 40 ronden, 56'31"050
2. Ayumu Iwasa - DAMS - 0"415
3. Frederik Vesti - Prema - 1"921
4. Jack Doohan - Virtuosi - 2"222
5. Oliver Bearman - Prema - 2"860
6. Enzo Fittipaldi - Rodin Carlin - 3"147
7. Theo Pourchaire - ART - 6"714
8. Jak Crawford - Hitech - 7"348
9. Victor Martins - ART - 7"971
10. Jehan Daruvala - MP Motorsport - 9"343
11. Dennis Hauger - MP Motorsport - 9"582
12. Isack Hadjar - Hitech - 9"915
13. Clement Novalak - Trident - 11"594
14. Ralph Boschung - Campos - 13"020
15. Zane Maloney - Rodin Carlin - 14"622
16. Roy Nissany - PHM by Charouz - 15"054
17. Amaury Cordeel - Virtuosi - 17"355
18. Juan Manuel Correa - Van Amersfoort - 17"740
19. Brad Benavides - PHM by Charouz - 20"467
Uitgevallen
Kush Maini
Arthur Leclerc
Roman Stanek
Stand kampioenschap
1.Vesti 125; 2.Pourchaire 105; 3.Iwasa 101; 4.Bearman 81; 5.Verschoor 75; 6.Hauger 60; 7.Martins 58; 8.Fittipaldi 57; 9.Doohan 54; 10.Maini 49; 11.Maloney 48; 12.Daruvala 41; 13.Crawford 38; 14.Leclerc 36; 15.Boschung 33; 16.Hadjar 24; 17.Stanek 11; 18.Correa 10; 19.Novalak 2.