GT World Challenge Europe: PHX-Audi aan kop na vier uur, Bleekemolen niet in actie, Van Berlo en Hezemans vechten om klasseleiding
Uit veiligheidsoverwegingen besloot de wedstrijdleiding om het veld van 70 auto's achter de Safety Car te laten starten
De CrowdStrike 24 Hours of Spa, de derde ronde van de Fanatec GT World Challenge Europe Endurance Cup powered by AWS en van de Intercontinental GT Challenge powered by Pirelli, is van start gegaan. Het was een chaotische openingsfase, mede dankzij de baanomstandigheden en de door elkaar gegooide startgrid na een kwalificatie die in wisselvallig weer werd gehouden. De nummer-17-Scherer Sport PHX-Audi heeft acht posities goedgemaakt en heeft de eerste plek in handen na vier uur. Jeroen Bleekemolen (GMG Racing by Car Collection Motorsport) zal helaas niet achter het stuur kruipen na een crash van een ploegmaat. Bij andere Nederlanders verloopt de wedstrijd tot nu toe echter heel wat voorspoediger.
Tekst: Vincent Bruins (vanuit Francorchamps, Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: SRO (Jules Benichou/Patrick Hecq)
Het eerste half uur werd achter de Safety Car verreden, vanwege de opdrogende, maar verradelijke omstandigheden na een boel regen in de ochtend. Voor GMG Racing by Car Collection Motorsport was de race al voorbij, voordat deze überhaupt echt begonnen was. Kyle Washington schreef de rood-wit-blauwe Porsche af bovenop Raidillon. Matteo Cairoli (Huber Motorsport) was het snelst in Superpole en leidde het veld van 70 auto's in zijn Bronze Cup-Porsche, toen er dan eindelijk met de groene vlaggen werd gezwaaid, gevolgd door Alessio Rovera (AF Corse – Francorchamps Motors).
Helemaal vooraan het veld strijden Scherer Sport PHX en Manthey EMA om de eerste plaats
Kelvin van der Linde nam de eerste stint bij Scherer Sport PHX op zich, voordat hij het stuur overgaf aan Nicki Thiim. Samen reden ze naar de tweede positie, voordat ze de leiding in handen kregen na een lekke band voor Rovera. Thiim wordt op de voet gevolgd door Kévin Estre (Manthey EMA), Dries Vanthoor (Team WRT), Dennis Marschall (Audi Sport Tresor Orange1) en Jules Gounon (Mercedes-AMG Team Akkodis ASP). De Huber Motorsport-Porsche is teruggevallen naar de derde plek in de Bronze Cup achter Louis Prette (Garage 59) en Joel Sturm (Pure Rxcing). In de Gold Cup strijden Aurélien Panis (Boutsen VDS), Jean-Baptiste Simmenauer (Team WRT) en David Schumacher (Winward Racing) om de eerste plek na een lange pitstop voor de Optimum Motorsport-McLaren die vanaf de algemene top vijf de race aanving.
De nummer-188-McLaren van Garage 59 is nu nog de enige auto buiten de Pro-klasse in de algemene top tien na een geweldige inhaalrace van Henrique Chaves
In de Silver Cup vechten twee Nederlanders om de leiding: Glenn van Berlo in de nummer-85-GRT Grasser-Lamborghini en Loris Hezemans in de nummer-12-Comtoyou-Audi. De laatstgenoemde zal echter een extra dertig seconden moeten stilstaan bij de volgende pitstop na het overschrijden van track limits. Ook de nummer-58-Lamborghini van het Oostenrijkse team zit er goed bij met P3 in de klasse. George Kurtz (CrowdStrike Racing by Riley) leidt in de Pro-Am Cup voor Alex Fontana (Car Collection Motorsport) en Erwin Creed (CSA Racing) na problemen voor de Barwell Motorsport-Lamborghini die de openingsfase domineerde met Dennis Lind en Patrick Kujala.
Glenn van Berlo heeft nu de Silver Cup-leiding in handen samen met Benja Hites en Clemens Schmid
Kay van Berlo (Herberth Motorsport) ligt derde in de Bronze Cup, vier posities voor Xavier Maassen. Jop Rappanges teamgenoot Tanart Sathienthirakul (Dinamic GT Huber Racing) vinden we op P8 in de Silver Cup. De nummer-75-SunEnergy1-Mercedes-AMG van Nicky Catsburg ligt vierde in de Pro-Am Cup met invaller Adam Osieka achter het stuur, drie posities voor de Porsche van Francis Tjia (Modena Motorsports). Indy Dontje (Winward Racing) ligt laatste in de Gold Cup na een spin in de grindbak in Pouhon.